همشهری آنلاین: موزه موسیقی در آخرین روزهای ماه رمضان میزبان اهل فرهنگ و هنری بود که برای یادبود فرید سلمانیان، مدیر فرهنگی و کارشناس شناخته‌شده موسیقی گرد هم آمدند

فرید سلمانیان

مراسمی که باران و رحمت الهی سفره رنگین افطار را آبیاری کرد تا یکی از خاطره‌انگیزترین یادبودها برگزار شود.
به گزارش همشهری‌آنلاین مراسم یک ساعتی قبل از اذان مغرب آغاز شد و مجری مراسم، عباس سجادی، که خود از مدیران موسیقی (مدیر موسسه نغمه شهر) به شمار می‌رود، درباره ویژگی‌های کاری مرحوم فرید سلمانیان سخنانی گفت و سپس از علی مرادخانی،رئیس موزه موسیقی و رئیس وقت مرکز موسیقی ارشاد، که بیش از یک دهه با مرحوم سلمانیان در مرکز موسیقی همکار بودند به جایگاه آمد و درباره سلمانیان گفت: زنده یاد سلمانیان از سال 1369 به عنوان مدیر واحد نظارت و ارزشیابی مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی وزارت ارشاد با ما همکاری داشت که از این سال‌ها به نیکی یاد می‌کنم.

او گفت: سراسر وجود سلمانیان برای دیگران مفید بود و قلبش برای دیگران می ‌تپید. او می‌خواست که کمکی شایسته برای دیگران باشد.

مدیر اسبق مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: سلمانیان از سال 1369 تا سال 1383 در مرکز موسیقی بود. دورانی که موسیقی شاهد نوسانات و تحولات مختلفی بود. در آن دوره موسیقی سنتی حاکم بود، اما در سالهای 1375- 1376 فضای اجتماعی به سمت موسیقی پاپ و ژانرهای دیگر موسیقی کشور متمایل شد.

مراد خانی با اشاره با فعالیت قابل توجه هنرمندان جوان عرصه موسیقی پاپ به نقش زنده یاد سلمانیان اشاره کرد و افزود: در آن فضا جوانان جویای نام زیادی تقاضای دریافت مجوز داشتند، به همین دلیل فضا دگرگون بود و در این حالت در فضای نظارتی تغییراتی نیز دیده می‌شد.در این شرایط فرید سلمانیان آرامش خود را از دست نمی‌داد و با هنرمندان جوان و پرشور به گفت وگو می‌نشست. این همان فضایی است که امروز کم داریم و به ندرت دیده می‌شود.

علی مرادخانی

مدیر موزه موسیقی با اشاره فضای نظارتی آن سال‌ها و دشواری‌هایی که در آن وجود داشت افزود: داود گنجه‌ای هم در آن دوران در کنار سلمانیان بود. از آنجایی که نه گفتن و پاسخ رد به هنرمندان پرشور جوان دشواراست، در فضای نظارتی یک تلخی حاکم بود اما این دو بزرگواربه گونه‌ای با هنرمندان رفتار می‌کردند که نه تنها آنها دلگیر نمی‌شدند بلکه تلاش می‌کردند تا به نتیجه برسند.

مرادخانی با اشاره به حسن خلق سلمانیان و برگزاری این نشست گفت: این جلسه یادآور یک دوست خوب است، شخصی که منش حرفه‌ای او در کارش در توسعه و گسترش فرهنگ کشور موثر بود. معمولا کسانی که در عرصه فرهنگ تلاش می‌کنند باید در آخر پاسخ گو باشند. ما در این مراسم یاد یک دوست را گرامی داشتیم، دوستی که حق شناس و حق دوست بود.

سید عباس سجادی در ادامه مراسم «یاد دوست» به ناشران موسیقی حاضر در مراسم اشاره کرد و گفت: دوستان ناشر می‌گویند که ما با نگرانی در جلسات برای دریافت مجوز حضور پیدا می‌کردیم و مرحوم سلمانیان با اعتماد با ما صحبت و در ما اطمینان ایجاد می‌کرد. اطمینانی که باعث شد ما مشتاقانه کارهای بعدی خود را عرضه کنیم.

در ادامه مراسم، از دکتر زهرا قویدل - همسر این مرحوم دعوت شد که سخنرانی کند.
او با یاد ایام گذشته و فعالیت‌های انقلابی این مرحوم به شخصیت کامل او اشاره کرد و افزود: زمانی که در محل کار بود، خانه را فراموش می‌کرد، زمانی هم که در خانه بود، کار را فراموش می‌کرد.او هرجا که بود فکر و ذهنش مختص همان کار بود.

قویدل در ادامه سخنان خود سلمانیان را فردی دلسوز خواند و ضمن اشاره به علاقه مرحوم سلمانیان به شعر و به خصوص حافظ وبیان این نکته که دفتر شعری از ایشان به یادگار مانده که به زودی منتشر خواهد شد ،سخنان خود را با شعری از این مرحوم به پایان برد.

سخنان حنانه سلمانیان، فرزند ارشد آن مرحوم در وصف پدر و مهربانی‌ها و منش و خصایص شخصی او از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

آخرین سخنران پیش از اذان این مراسم ،داود گنجه‌ای ،یار و همراه و همکار قدیمی مرحوم سلمانیان در مرکز موسیقی بود.
گنجه‌ای که به صراحت لهجه و بی‌پروایی در سخن گفتن بین اهالی موسیقی شهره است گفت  متاسفانه ما هر روز انسان‌های خوب و بزرگواری را از دست می‌دهیم و به جای آنکه در حیاتشان به یاد‌ آنها باشیم، بعد از مرگ از آنها یاد می‌کنیم.

او ضمن انتقاد تند از بی‌اخلاقی‌ها و سیطره فضای دروغ و ریا  و حسادت در جامعه گفت: سلمانیان زهد فروش نبود و هیچگاه تظاهر به دینداری نمی‌کرد، در حالی که حتی در روزهای غیر ماه رمضان هم روزه می‌گرفت. و جالب این که یکبار هم از کسی نپرسید که آیا روزه می‌گیرد یا نماز می‌خواند. تظاهر به دینداری را او سم می‌دانست و هیچگاه من گله و شکایتی از او در هیچ زمینه‌ای نشنیدم. صدایش هیچگاه بلند نمی‌شد و بهترین رفتارها را با ارباب رجوع داشت.

گنجه‌ای -سلمانیان

سلمانیان انسانی با اخلاق و خالص بود. هرگز ندیدم که زهد فروشی کند و هرچه از عدالت، دوستی و خانواده دوستی او بگویم کم گفته‌ام. یاد او همیشه در دل‌های ما زنده است.

در ادامه مراسم، لوح تقدیری از سوی هیات مدیره و هیات امنای موزه موسیقی توسط علی مراد خانی،داود گنجه‌ای و مهندس مرتضی کاظمی به همسر این مرحوم اهداء شد.

همچنین انجمن موسیقی ایران لوح تقدیر خود را توسط بابک رضایی - مدیر این انجمن به خانواده زنده یاد سلمانیان تقدیم کرد.
به گزارش همشهری‌آنلاین قرار بود بعد از مراسم صرف افطار ، برنامه‌هایی توسط هنرمندان اجرا شود و برخی از دوستان آن مرحوم به یادش سخن بگویند،اما باران شدیدی که بارید تقریبا هر گونه امکان برگزاری در فضای روباز موزه موسیقی را از دست‌اندرکاران این مراسم گرفت.

 نصرالله ناصح پور، همایون خرم، هوشنگ ظریف، هنرمندان و اساتید دیگر از جمله استاد فرهنگ شریف، فریدون حافظی، هوشنگ کامکار، عبدالحسین مختاباد، مصطفی مختاباد، مهدی آذر سینا، افلیا پرتو،آذر هاشمی،دکتر جلالی، یوسف پوریا، بیاض امیر عطایی فرمان مرادی، رامین جزایری،فرهمند، از سازان مطرح کشور، مسعود حبیبی، بیژن بیژنی، هادی منتظری، سینا سرلک، سید محمد میرزمانی( مدیرکل دفتر موسیقی)، بابک رضایی( مدیر عامل انجمن موسیقی)، دکتر حسن ریاحی( دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر)،رضا مهدوی(مدیر موسیقی حوزه هنری) در مراسم «یاد دوست» حضور داشتند.

کد خبر 144071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز