گروه محیط‌زیست: درحالی‌که از مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با بیش از 90 سال قدمت، به‌عنوان بزرگ‌ترین مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی خاورمیانه و جهان اسلام یاد می‌شود برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که با وجود مخالفت وزیر جهاد کشاورزی، این مؤسسه یکی از گزینه‌های محل ساخت برجی است که قرار است برای اسکان مدعوین کنفرانس بین‌المللی غیرمتعهدها در کنار سالن اجلاس سران احداث شود.

iripp

دکتر حسن عسکری، رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در این باره به همشهری گفت: گزینه‌های مختلفی برای مکان‌یابی و جانمایی محل اسکان مدعوین کنفرانس سران غیرمتعهدها در دست بررسی است. یکی از این گزینه‌ها بخشی از محوطه مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی است که در ضلع شمالی سالن اجلاس سران واقع شده است.

البته زمین‌های بایر وسیعی در ضلع جنوبی سالن اجلاس سران در محل نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران و نیز اراضی قابل توجهی در غرب و شرق سالن اجلاس و به‌ویژه ده‌ها هکتار اراضی بلا‌استفاده در مجموعه ورزشی انقلاب وجود دارد که می‌تواند به محل اسکان سران اختصاص یابد با این حال، باغ گیاه‌شناسی هم یکی از گزینه‌ها برای ساخت سازه‌های مورد نظر است.

وی کل مساحت مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور را 15 هکتار عنوان کرد و گفت: در پهنه‌ای که دراختیار مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی است چند مجموعه پژوهشی به‌صورت یکپارچه و مرتبط باهم دیده می‌شود که به فعالیت‌های مختلف پژوهشی مشغول‌اند. به‌عنوان مثال، آزمایشگاه‌هایی دراین مجموعه وجود دارند که در خدمت تولید محصولات کشاورزی و حفظ آنها از گزند بیماری‌ها و آفات فعال هستند و در مسائل قرنطینه کشور نقش بسیار کلیدی دارند.

علاوه براین، کلکسیون‌های زنده میکروارگانیسم‌ها و ماکروارگانیسم‌ها نیز مجموعه گیاهی زنده یکپارچه‌ای که در طول اراضی این مؤسسه وجود دارد اهمیت ویژه‌ای را برای این مؤسسه تحقیقاتی ایجاد کرده است. به گفته عسکری، این مجموعه از بدو تاسیس تاکنون منشا خدمات بسیار ارزنده‌ای بوده برای نمونه، تمام جنگل‌کاری‌هایی که به نوعی در شرق، غرب و شمال تهران و نیز در حوزه جنوبی دامنه البرز انجام شده برگرفته از گیاهان نایابی است که دراین مرکز کشت و بذرگیری شده و سازگاری آنها به تایید رسیده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور افزود: برخی طرح‌های در دست مطالعه دراین مرکز، گستره کشوری دارند و همه شهروندان از منافع آن برخوردار می‌شوند برای نمونه، اثرات نامطلوب و جبران‌ناپذیر ریزگردها بر محصولات زراعی، گیاهان و محصولات باغی، درختان مثمر و غیرمثمر جنگلی وفضای سبز شهری یکی از طرح‌هایی است که هم‌اکنون در این مرکز در حال بررسی وارزیابی است.

بحث آلودگی هوا و تاثیر آن روی مجموعه‌های گیاهی از دیگر طرح‌های در دست پژوهش این مؤسسه است. این عضو هیات علمی ضمن ابراز نگرانی شدید از به خطر افتادن مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی تصریح کرد: در حال حاضر طرح‌های تحقیقاتی فراوانی در این مجموعه دردست انجام است و از این مکان به‌عنوان یک سایت پژوهشی برای مطالعات استفاده می‌شود به همین دلیل هر نوع تصمیمی که منجر به تخریب این مکان یا بخشی از آن شود برای جامعه کشاورزی غیرقابل پذیرش است؛

زیرا ساخت و ساز در این محدوده تحت هر عنوانی که باشد باعث نابودی ذخایر ژنتیک بی‌نظیرموجود در مؤسسه می‌شود ذخایری که جایگزینی برای آنها وجود ندارد. به گزارش همشهری، اخباری که حاکی از تصمیم وزیر مسکن برای ساخت برج در محوطه این فضای سبز است، بیش از یک هفته است که منتشر شده اما گفته‌های رئیس مؤسسه گیاه‌پزشکی حکایت از آن دارد که وزیر مسکن هنوز از تصمیم خود منصرف نشده‌است.

کد خبر 143905
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز