دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان فناوری دست به ساخت یک فناوری جدید زده‌اند که شما را از نگرانی شارژ مجدد تلفن همراه و لپ‌تاپ خود رها می‌کند.

شارژ

به گزارش ایسنا، مهندسان دانشکده مهندسی و علوم پایه دانشگاه کالیفرنیا، شیوه جالبی برای جمع‌آوری و بازیافت انرژی مورد استفاده دستگاههای الکتریکی ابداع کرده‌اند که در آن یک قطبنده فتوولتاییک، درون صفحه نمایش نصب شده و اجازه می‌دهد نورهای محیط، خورشید و نور پس‌زمینه دستگاه را به برق تبدیل کند.

نمایشگرهای LCD در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی امروز، از جمله تلفن‌های همراه هوشمند، صفحات تلویزیون، مانیتورهای رایانه، لپ‌تاپ و دیگر محصولات مورد استفاده هستند. آنها با دو صفحه قطبی کار می‌کنند که تنها به میزان خاصی از نور پس زمینه اجازه عبور می‌دهد.

مولکولهای ریز بلور مایع بین دو قطبنده قرار گرفته و این بلورها می‌توانند با ترانزیستورهای ریز به شکل دریچه‌های نور تغییر کنند. کار بر روی هر دریچه نور یا پیکسل باعث گریز میزان خاصی از نور پس‌زمینه می‌شوند. میلیونها ترکیب پیکسلی می‌توانند تصاویر روی صفحات ال‌سی‌دی را ایجاد کنند.

این تیم تحقیقاتی نوع جدیدی از قطبنده جمع‌آوری کننده انرژی را برای ال‌سی‌دی‌ها ساخته‌اند که قطبی‌کننده آلی فوتوولتائیک نام دارد و کاربری یک ال‌سی‌دی را با کار همزمان به‌عنوان قطبنده، دستگاه فوتوولتائیک و یک نور محیط یا صفحه فتوولتاییک نور خورشید بهبود می‌بخشد.

به گفته محققان از نقطه‌نظر مصرف انرژی، قطبنده‌های کنونی ال‌سی‌دی‌ها بسیار پرمصرف و ناکارآمد هستند. نور پس‌زمینه دستگاه می‌تواند 80 تا 90 درصد نیروی دستگاه را مصرف کند. اما تا 75 درصد از نورتولید شده توسط قطبنده‌ها از بین می‌رود. یک ال‌سی‌دس قطبنده آلی می‌تواند بسیاری از این انرژی بی‌استفاده را بازیافت کند.

کد خبر 143757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز