همشهری آنلاین: قرآن در شب قدر که شبی مبارک و پربرکت است نازل شده است، به برکت نزول قرآن و فرشتگان و روح در این شب جهت سرو سامان دادن به امور بندگان، از قدر و منزلت خاصی برخوردار است.

ghadr

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شب قدراز بهترین شب‌های سال است که مسلمانان اجتماع و برادری خود را به نمایش می‌گذارند. شبی که هر کس آن را درک کند و احیا بدارد گناهانش آمرزیده خواهد شد و زندگی نویی خواهد یافت.

قدر شبی است پر برکت که سرنوشت کلیه موجودات در آن مقدر می‌شود.این شب، شب معین کردن روزی مردم است و بندگان به اندازه تلاش و جهدی که در عبادت داشته‌اند پاداشی دریافت کرده و سهم می‌برند.

شبی که خداوند آن را از میان شب‌ها برگزیده است همان طور که از بین موجودات، انسان از جمع پیامبران، حضرت محمد (ص)، از بین مکاتب اسلام، از بین خانه‌های روی زمین کعبه، از بین سنگ‌ها حجر الاسود، از بین کتب آسمانی قرآن و از میان ماه‌ها رمضان را برگزیده است.

از امام صادق (ع) روایت شده که اگر کسی در شب بیست و سوم ماه رمضان هزار مرتبه انا انزلنا را بخواند چون صبح کند یقین او شدید و محکم شده باشد.

پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز فرمودند: کسی که شب قدر را به عبادت احیا بدارد و با ایمان و صابر باشد خداوند گناهان گذشته اش را بیامرزد.

حضرت موسی در مناجات خود با خدا عرض کرد: خدایا من خواهان قرب تو هستم خداوند فرمود قرب من از آن کسانی است که لیله القدر را بیدار باشند.

امام صادق (ع) می فرماید: خدا در شب قدر آنچه از سختی یا خوشی یا باران است به مقداری که تا سال آینده خواهد، معین فرماید.

در اعمال شب‌های قدر تفکر و تدبر، شب زنده داری، غسل کردن، خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد خواندن هفت مرتبه توحید و بعد از فراغ هفتاد مرتبه ذکر استغفر الله و اتوب الیه، خواندن زیارت عاشورا و دعای فرج همچنین استغفار، دعا و قرآن به سر گرفتن توصیه شده است.

آنچه که در این شب‌ها مهم است رقم خوردن سرنوشت انسان به دست خود اوست.

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، در خصوص منزلت شب‌های قدر گفت: شب یا شب‌های قدر که سوره‌ای هم درباره این شب‌ها نازل شده نشان دهنده ارزش و جایگاهی که برخی از موقعیت‌ها، زمان‌ها و اشخاص دارند است.

حجت الاسلام مجتبی نجفی ادامه داد: سید ایام روز جمعه و برترین لیالی نیز شب‌های قدر است و این موضوع به آن جهت اهمیت دارد که خداوند متعال هر آنچه برای بشریت ضرورت داشته و سعادت آن را مشخص می کند در این شب‌ها مهیا کرده است.

وی افزود: هدف خداوند متعال از تغییر و آمادگی که در این شب‌ها برای بشر ایجاد می‌کند دنبال کردن راه سعادت توسط افراد است.

وی تصریح کرد: شب‌های قدر به عنوان برترین شب ها به دلیل اینکه ملائکه و جبرئیل بر انسان نازل می‌شوند و درهای رحمت الهی گسترده و به وفور خداوند عنایت داشته و همه‌اش سلامتی بوده مورد توجه است.

وی اضافه کرد: به خاطر شان این شب‌ها توصیه شده در شب‌های قدر شب زنده دار بوده و احیا بگیرید و دعا کنید چون کسی که شب قدر را از دست بدهد در واقع از رحمت الهی به دور مانده و دیگر فرصتی مناسب‌تر از این برایش مهیا نخواهد شد.

وی اظهار داشت: ماه رمضان به عنوان سید ماه‌ها است زیرا در این ماه تمامی درهای بهشت باز بوده و درهای جهنم بسته است و این به آن جهت است که خداوند متعال می‌خواهد اگر فردی در طی کردن مسیر حق و حقانیت یک جایی خطا و اشتباهی دارد این خطا اغماض شده و زمینه برای رسیدن به بهشت الهی فراهم شود.

وی اضافه کرد: آنچه که در این شب‌ها مهم است رقم خوردن سرنوشت انسان به دست خود اوست و در آن شرایطی مهیا شده که انسان به هر آنچه آرزو، خواسته و مصلحت‌اش در آن است با دست خود که همان عبادت و تضرع بوده برسد و لذا باید از این شب‌ها نهایت بهره را برد.

حجت الاسلام نجفی عنوان کرد: شب قدر شب تقدیر و اندازه گیری بوده و خداوند متعال بر اساس استعداد، تلاش و شب زنده داری فرد چیزی را برایش مقدر می‌کند اما این شرایط قابل تغییر بوده و هم می‌تواند ارتقاء داشته و هم تنزل داشته باشد.

وی تصریح کرد: در واقع قضا حتمی و غیر قابل تغییر بوده اما قدر که تقدیر و شب قدر باشد قابل تغییر است و فرد در تمام سال باید شرایط و حضور قلبی که در شب های قدر برایش ایجاد شده را حفظ کرده و از آن مواظبت کند که این حال از او گرفته نشود و اگر در حال ایجاد شده تغییر کند در تقدیر هم تغییر حاصل خواهد شد و مقدر ما عوض می‌شود.

وی تاکید کرد: انسان همواره باید دارای تفکر باشد و تا فرد در عواقب و لایه‌های زندگی‌اش فکر نکند هیچ وقت به مرحله توبه نمی رسد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه استان همدان افزود: توبه یعنی پشیمانی از گذشته و تا زمانی که انسان به عواقب عمل خود فکر نکرده و تامل نکند و اعمال خود را ارزیابی نکرده باشد راه توبه را در پیش نخواهد گرفت و باید همواره با خود خلوت کرده و راجع به نتیجه عمل خود تفکر کند.

وی خاطر نشان ساخت: توبه یعنی اطاعت و پرستش خداوند متعال و از این به بعد مسیر روشن تر خواهد بود.

وی در رابطه با ارتباط بین شب‌های قدر و ضربت خوردن و شهادت حضرت علی (ع) بیان داشت: قطعا ارتباط بین این دو موضوع وجود دارد و امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) که ولادت با شکوهی در کعبه داشتند باید شهادت ایشان نیز دارای ویژگی خاص باشد و این به خاطر قدر و منزلت بالای امام علی (ع) است.

وی ارتباط دیگر ضربت خوردن و به شهادت رسیدن امام علی (ع) با شب‌های قدر را موضوع امامت و ولایت عنوان کرد.

وی تفاوت بین مسیحیت و اسلام را در تفکر دانست و گفت: در مسیحیت می‌گوید اول ایمان بیاور و بعد تفکر کن در حالی که توصیه دین اسلام به مسلمانان این است که اول فکر کنیم و این جایگاه ویژه تفکر را نشان می‌دهد و در شب‌های قدر به تفکر بسیار توصیه شده است.

محور ،روح و اصل شب قدر موضوع امامت است

کارشناس حوزه علمیه استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه همدان بیان کرد: شب های قدر پیشینه‌ای بسیار طولانی دارد و مهم ترین اتفاقی که در این شب‌ها رخ داده نزول قرآن و ملائکه است.

حجت الاسلام سید محمد سعید بطحائیان افزود: در کنار نزول قرآن و ملائکه اتفاقات دیگر همچون ضربت خوردن امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع) و به شهادت رسیدن آن حضرت نیز رخ داده و یقینا بین این دو موضوع ارتباط وجود دارد و نمی‌توان ادعا کرد که تقارن این دو موضوع در کنار هم اتفاقی بوده است.

وی ارتباط این دو موضوع معنی‌دار عنوان و خاطر نشان کرد: طبق روایات معتقدیم تمامی اتفاقانی که در عالم می‌افتد حساب و کتاب و دلیل داشته و خود به خود به وجود نمی‌آیند.

وی ادامه داد: گاهی یک خار کوچک که به پای مومنی می‌رود کفاره گناهانش است و چطور این موضوع کوچک و جزئی در زندگی دارای علت بوده اما یک اتفاق بزرگ مثل ضربت خوردن و شهادت امیرالمومنین که در شب‌های نوزدهم و بیست و یکم اتفاق می افتد ارتباط و دلیل وجود ندارد.

وی تصریح کرد: پیشینه شب قدر از ضربت خوردن حضرت علی(ع) بیشتر بوده اما اینکه این دو اتفاق کنار هم قرار گرفته حتما دلایل و حکمت های زیادی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از ارتباط‌ها بین این شب‌ها با شهادت امیرالمومنان این باشد که بین ارتباط با خدا و مانوس شدن با قرآن و اهل بیت حتما پیوند وجود دارد.

وی با اشاره به حدیث ثقلین افزود: طبق روایت پیامبر گرامی اسلام من برای شما قرآن و عترم را بر جای می‌گذارم و شب‌های نوزدهم و بیست و یکم قرآن و امام علی(ع) و شب بیست و سوم قرآن و حضرت ولی عصر(عج) که یکی از اعمالی که در این شب‌ها بسیار توصیه شده خواندن دعای فرج است که جایگاه و خواستگاه اصلی آن در این شب است.

وی ادامه داد: پیوند خوردن قرآن با حضرت ولی عصر(عج) و امیر المومنین علی بن ابیطالب (ع) و اهل بیت پیامبر(ص) از اسرار و حکمت‌های این شب‌ها است و محور، روح و اصل شب قدر موضوع امامت است.

وی اضافه کرد: قرآن در زمان پیامبر هر ساله بر ایشان نازل می‌شد اما دو نوع نزول داریم نزول دفعی و تدریجی که در نزول دفعی که یک جا بر پیامبر نازل شد ایشان ماموریت نداشتند آن را بر همه مردم بخوانند اما خودشان از واقعیت و روح قرآن اطلاع داشتند اما در نزول تدریجی که با توجه به اتفاقات در بیست‌وسه سال و خرد خرد بر ایشان نازل شد ماموریت داشتند قرآن را بر مردم بخوانند.

وی تاکید کرد: در روایات نقل شده که شب قدر بعد از پیامبر نیز وجود دارد و زمانی برای آن مشخص نشده و طبق روایات بعد از پیامبر ملائکه بر حضرت علی (ع) نازل می‌شدند و این موضوع همان اثبات لیله القدر بعد از پیامبر و مهم‌ترین نتیجه اثبات امامت امام علی (ع) بوده و به این معنا است که ملائکه بر حجت خدا نازل می شوند و در حال حاضر نیز بر امام زمان (ع) نازل می‌شوند.

وی اظهار داشت: ملائکه همه اموری که به اراده خدا تنظیم وحتمی و قطعی می‌شود را بر امام زمان (ع) ارائه می‌کنند و تایید آن در شب قدر توسط حضرت ولی عصر (عج) انجام می‌شود.

وی اذعان کرد: در شب‌های قدر وظیفه ما دعا کردن است که خداوند بهترین تقدیرها را برای ما در نظر بگیرد و مهم‌ترین اتفاقات زندگی ما که همان عمر، روزی، زندگی و ارتباطات ما است در این شب ها رقم می‌خورد.

وی درباره نحوه بهره بیشتر از شب قدر بیان داشت: قطعا مهم‌ترین کاری که در این شب‌ها صورت می‌گیرد تفکر و توجه است و وقتی اینگونه شد شناخت پیدا می‌شود و در آن صورت استفاده محقق می‌شود یعنی تفکر و توجه، شناخت و استفاده (دعا و مناجات) باید به دنبال هم بیایند و خود به خود انسان در شب قدر به خاطر تفکر و توجه و شناخت که حاصل شده اهل مناجات می شود.

وی گفت: توبه یک کار عقلایی بوده و در شب قدر ما در کنار چشمه سار خداوند متعال آمدیم و قرار است که با قلب خود از این چشمه سیراب شویم پس باید قلب خود را شست و شو دهیم و تفکر و توجه خود به خود توبه را به همراه خواهد آورد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: توجه و تفکر فرد در رابطه با بزرگی این شب و رحمت خداوند باعث شده که خود را پاک کرده تا بتواند از نعمت و رحمت خداوند استفاده کند و همین موضوع باعث میشود توبه محقق شود.

کد خبر 143754
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز