شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: در فاصله 10 روزی که به فرصت یونسکو باقی مانده، جهان‌نما هنوز کوتاه نیامده است تا میدان امام خمینی(ره) از فهرست آثار جهانی حذف شود.

در چنین شرایطی سعید بکتاش  رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از ورود هیات کارشناسان یونسکو به ایران با هدف بازدید از روند تعدیل جهان‌نما خبر داد.

هیات کارشناسان یونسکو  که به ایران سفر کرده بودند، قرار بود از برج جهان‌نما بازدید کنند  و از نزدیک، روند تعدیل این برج را مورد  بررسی قرار دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، صبح سوم بهمن‌ماه در ملاقاتی که با این هیات خارجی انجام داده، دلایل خود را درباره‌  تعدیل جهان‌نما به کارشناسان یونسکو ارائه کرد. البته قرار بود، این کارشناسان بلافاصله به اصفهان سفر کنند که به‌دلیل بدی هوا، این سفر خوشبختانه لغو شد.

سعید بکتاش با اشاره به این‌که اقدامات مهمی درباره‌  تخریب طبقه‌های فوقانی جهان‌نما صورت نگرفته است، لغو سفر هیات کارشناسی یونسکو را لطف الهی دانست و اظهار داشت: چنا‌نچه آنها متوجه می‌شدند که جهان‌نما به چه میزان تخریب شده است، شاید قضیه به‌شکل دیگری دنبال می‌شد.

به گفته‌  او نظر نهایی کارشناسان یونسکو پس از بازدید از جهان‌نما، طی یک هفته‌ آینده اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، با اعلام این‌که خطر حذف میدان نقش جهان از فهرست آثار یونسکو بسیار جدی است، گفت: هرچند تعدیل دو طبقه  دیگر جهان‌نما آغاز شده است، اما از روند تعدیل این برج رضایت ندارم.

وی ادامه داد: امیدوارم مدیریت شهری اصفهان همت ویژه‌ای به خرج دهد و در فرصت باقی‌مانده تعدیل دو طبقه‌ دیگر برج جهان‌نما را سرعت بخشد.

او بیان کرد: طبق توافق‌های صورت‌گرفته میان دولت و استانداری اصفهان در تامین بودجه‌  تخریب طبقه‌های فوقانی جهان‌نما، هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد؛ اما مهم این است که تعدیل جهان‌نما صورت گیرد و این تعدیل ناشی از اراده‌  دولت است و بحث پول اصلا مطرح نیست.

بکتاش افزود: دولت تاکنون 500 میلیون تومان به شهرداری اصفهان برای تعدیل دو طبقه از جهان‌نما پرداخت کرده است و قطعا خسارت تعدیل طبقه‌های دیگر نیز داده خواهد شد.

وی اظهار داشت: امیدواریم اقداماتی که درباره‌  تعدیل جهان‌نما صورت گرفته‌اند، به‌گونه‌ای باشند که نظر کارشناسان یونسکو را تامین کنند؛ در غیر این صورت، هم سرمایه‌ ملی به‌هدر خواهد رفت و هم نتیجه‌ای از این تخریب‌ها نخواهیم گرفت.

او درباره‌  حذف احتمالی میدان نقش جهان از فهرست یونسکو و مقصران چنین اتفاقی، تاکید کرد: باید کمک کنیم، به هر قیمتی که شده است، چنین اتفاقی نیافتد؛ چراکه حفظ میدان نقش جهان از فهرست یونسکو برای حیثیت نظام، کشور و بخصوص شهر فرهنگی اصفهان با این قدمت و هویت ملی و فرهنگی مهم است و آیندگان قطعا باید درباره‌ مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته‌، قضاوت کنند.

او با بیان این‌که پرونده‌  ثبت الحاق‌های محور تاریخی‌-فرهنگی اصفهان به میدان نقش جهان آماده شده است و سال آینده در اجلاس یونسکو ارایه می‌شود، تصریح کرد: ثبت محور تاریخی ـ فرهنگی اصفهان در فهرست آثار جهانی برای کشور ما بسیار مهم است؛ اما چنان‌چه جهان‌نما به‌موقع تعدیل نشود و میدان نقش جهان از فهرست یونسکو خارج شود، در ثبت این پرونده مشکل به‌وجود می‌آید؛ اما ما همچنان امیدواریم که شهرداری در فرصت باقی‌مانده تعدیل جهان‌نما را انجام دهد، تا با ارایه‌ طرح مدیریت جدید این مشکل را برای همیشه بتوانیم حل کنیم.

در شرایطی که مسئله حذف جهان نما از فهرست میراث جهانی با شدت دنبال می شد  توافقی بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شهرداری، استانداری و شورای شهر اصفهان درباره‌ تعدیل دو طبقه‌ دیگر از برج جهان‌نما صورت گرفت. اما هنوز تعدیل جهان نما به طور کامل صورت نگرفته است و در این فرصت اندک باقی مانده اگر  به‌صورت شبانه‌روزی عملیات تخریب طبقه‌های فوقانی جهان‌نما انجام شود؛ باز هم  در عمل تخریب این میزان تا قبل از 12 بهمن‌ماه غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

سعید بکتاش از جلسه‌ای با اعضای شورای شهر اصفهان، نماینده‌  استانداری و شهرداری  خبر داده است که بر اساس آن مقرر شد، طی فرصت باقی‌مانده (تا اول فوریه) شهرداری علاوه بر دو طبقه‌  جهان‌نما که تاکنون تخریب شده‌اند، دو طبقه‌  دیگر را نیز در دستور کار خود قرار دهد، تا ناهمگونی این برج از میان برود.

طی جدول زمان‌بندی که در این جلسه مشخص شد، هشت‌متر از ارتفاع جهان‌نما باید کوتاه شود که با درنظر گرفتن چهار متری که قبلا کوتاه شده بود، در واقع 12 متر از کل این برج باید تخریب می شد.

یونسکو در اجلاس دوربان آفریقای جنوبی، ارتفاع جهان‌نما را 12 متر در ضلع شرقی و 23 متر در ضلع غربی تصویب کرده بود .زمانی که تعدیل 12 و 24 متر مطرح بود، بحث الحاق محور فرهنگی _ تاریخی مشخص نبود؛ اما براساس آن‌چه دولت به استانداری اصفهان ابلاغ کرده، رعایت مصوبه  دوربان مورد تاکید قرار گرفته است. اکنون تعدیل دو طبقه‌  دیگر برج در دستور کار است، تا زمانی که کمیته‌ یونسکو برای بازدید از روند تخریب جهان‌نما به اصفهان می‌آید، شاهد تخریب این برج باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان توضیح داده که اجرای مصوبه‌  یونسکو درباره‌  تعدیل جهان‌نما در عمل امکان‌پذیر نیست .براساس آن‌چه یونسکو مد نظر دارد، علاوه بر تخریب دو طبقه، شش طبقه‌  دیگر برج نیز باید کوتاه شود که در واقع غیرممکن است؛ اما ما معتقدیم عملیات تخریب باید صورت گیرد، تا ببینیم چه می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با بیان این‌که هزینه‌ای را که دولت برای تخریب طبقات فوقانی جهان‌نما به تصویب رسانده، به استانداری تحویل داده شده است، گفت: با پی‌گیری‌هایی که انجام گرفت، این میزان هزینه پرداخت شده و 500 میلیون تومان به‌عنوان علی‌الحساب تخریب داده شده است؛ اما این‌که این مبلغ برای تخریب چند طبقه کافی است، در تصمیم دولت مشخص نیست.

کد خبر 14360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز