همشهری آنلاین: رییس سازمان فرهنگی هنرس شهرداری تهران در جشن هزارمین نشست ادبی کانون شعر اندیشه که همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، ادبیات را برای دیگر هنرهای ایرانی اصل و مبنا دانست و بر اهمیت بیشتر آن در برنامه‌های آتی سازمان فرهنگی هنری تاکید کرد.

خوراکیان

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه،‌ در این نشست که عصر سه‌شنبه 25 مرداد با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 7 و مدیریت فرهنگی هنری این منطقه در فضای باز فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، سیدعباس سجادی که اجرای این نشست را همچون نشست‌های پیشین این کانون بر عهده داشت، بر همت بلند برگزارکنندگان و مدیران فرهنگی حامی این نشست درود فرستاد و گفت:‌ در نشست هزارم سعی کرده‌ایم کسانی را دعوت کنیم که حضور آن‌ها گذشته‌‌ها را تداعی می‌کند.

امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طی سخنرانی کوتاهی در این نشست اظهارداشت: امروز هزار وعده خوبان وفا کرده و توفیق داریم هزارمین نشست انجمن ادبی اندیشه را در کنار هم برگزار کنیم.
وی برگزاری هزارمین جلسه را همراه با ولادت پر خیر و برکت کریم اهل بیت(ع) به حاضران تبریک گفته و تاکید کرد: حقیقتا چه تلاش‌ها و زحمات و فداکاری‌‌ها و چه فعالیت‌های ارزشمندی صورت گرفته است تا امروز بتوانیم شاهد برپایی چنین جلسه‌ای باشیم.

خوراکیان سپس گفت: ادبیات برای ما یک هنر در عرض سایر هنرها نیست؛ بلکه یک مبنا و اصل است. زیرا ازطرفی خود ادبیات در تاریخ و فرهنگ سرزمین ما جایگاه خاصی دارد و از طرف دیگر از لحاظ کاربری برای بسیاری هنرهای دیگر جنبه مبنا و پایه دارد.

وی با اشاره به کاربرد ادبیات در رشته‌‌هایی چون سینما و هنرهای تجسمی اظهارداشت: اگر در ادبیات شرایط مطلوبی داشته باشیم می‌توانیم در خلق دیگر آثار هنری هم موفق باشیم. سعی می‌کنیم در این دوره ادبیات را یکی از مهم‌تریم اصول برنامه‌هایمان در نظر بگیریم و با نگاه محله‌محوری و فعالیت‌هایمان را در معرض حضور شهروندان قرار دهیم و بی‌شک حضور شما دلگرمی ما خواهد بود.
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان از همه کسانی که پایه اصلی رونق و کیفیت و جایگاه جلسات شعر اندشه بوده‌اند سپاسگزاری کرد و یاد از دست‌رفتگان عرصه شعر و ادب را گرامی داشت.
سجادی سپس از سیدمحمدحسین حجازی، رییس فرهنگسرای اندیشه دعوت به سخنرانی کرد. حجازی اظهارداشت: شعر هنر ملی ما ایرانیان است و از دیرباز در تاریخ ارتباطات اجتماعی و فرهنگی ما نقشی ویژه داشته است. به عبارتی می‌توان شعر را آیینه ادراکات و دانش‌گستری‌های ارتباطات در حوزه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی دانست.

وی ادامه داد: استاد فرزانه جاودان‌یاد، دکتر محمدجعفر محجوب تعبیر بسیار زیبایی پیرامون شعر پارسی دارد و آن این‌که شعرپارسی در ادوار مختلف صاحب تمامی میراث ادبی ما ایرانیان بوده و به نوعی، گفتمان دیگر هنرها را به انجام می‌رسانده است. از این منظر که به شعر نگاه کنیم می‌توانیم قابلیت‌های شعر را در زمینه‌‌هایی چون داستان‌سرایی،‌ حکمت‌آموزی، تربیت و تعلیم، انتقاد و پرداختن به آیین زندگی، سیاست و فرهنگ و جمله مسایل انسانی بازخوانی کنیم.

حجازی گفت: برخوردار بودن شاعران ایرانی از چنین قدرتی همانا سبب گسترده‌تر شدن هرچه بیش‌تر دامنه‌ گفتمان‌هایی شده که امروزه در صدر گفتمان‌های فرهنگی قرار دارند. از سوی دیگر گسترش‌یافتن زمینه‌های فرهنگی در جامعه و حفظ ضرورت و استقلال اندیشه‌ای سبب شده تا شعر در ایجاد انگیزه و بسط زمینه‌های تحول‌پذیری فرهنگ عمومی جامعه از نقشی به‌سزا برخوردار باشد. این قابلیت را می‌توان در طول تاریخ اندیشه‌ ایرانی بالاخص تاریخ اندیشه‌ شعر پارسی دنبال کرد و تاثیرات قابل‌توجه‌اش را در بستر زمان دید.

وی افزود:‌ با پیشرفت هرچه بیش‌تر جوامع و گسترده‌ترشدن قابلیت‌های زبان در روابط معمول اجتماعی، شعر پارسی از حیطه‌ قواعد و مقررات معمول فراتر رفته و به عرصه‌ خواص گام نهاده است. این گشایش را می‌توان آغاز تحولاتی دانست که امروزه از آن به مثابه آیینه دانش اجتماعی و نهادی در خدمت تحول بینش شهروندان نام برده می‌شود.
رییس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به رویکرد شهرداری تهران و مشکلات شاعران اظهارداشت: یکی از کارهایی که شهرداری تهران کرده است، قایل شدن فرصت حضور در عرصه‌های تاثیرگذار فرهنگی برای اهل اندیشه و تفکر و شعر است. فرهنگسراها به‌عنوان تریبون و ویترین فعالیت‌های عمومی فرهنگی کلانشهر تهران -به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام- سعی دارند که پلی ارتباطی بین مخاطبان یعنی عموم شهروندان گرامی و صاحب اندیشه و تفکر باشند.

وی در ادامه گفت: فرهنگسرای اندیشه در بازخوانی فعالیت‌هایی که در طول ربع قرن فعالیت خود داشته، نشان می‌دهد که در این عرصه موفق بوده است. نمونه این فعالیت‌ها، کانون ادبی اندیشه است که تا کنون هزار نشست ادبی را برگزار کرده است و اکنون باید برای هزاره دوم نیز برنامه‌ریزی کند.
وی افزود: امروز یکی از ارکانی که ما در برنامه‌ریزی‌ها بدان توجه داریم، محوریت بخشیدن به فعالیت‌های محله‌ای است. بی‌شک ادبیات در محله‌های کلانشهر تهران می‌تواند وظایف مهمی را که بر دوش دارد به سرمنزل مقصود برساند.
در ادامه رضا عبدالهی مسئول کانون شعر فرهنگسرای اندیشه و مسئول کانون‌‌های ادبی کتابخانه‌های عمومی کشور، درباره کانون ادبی اندیشه گفت: این کانون از اوایل سال 70 با پنج عضو در واحد آموزش آغاز به کار کرد و با استقبال گسترده‌ای که از آن صورت گرفت، مدیر وقت محل برگزاری نشست‌های کانون ادبی را به سالن اجتماعات انتقال داد؛ هرچند ظرفیت این سالن 150 نفر بود و با توجه به حضور 300 نفر در جلسات مجبور شدیم به تلویزیون مدربسته اکتفا کنیم.

وی درباره برکات این نشست‌ها گفت: بسیاری از اهالی این کانون انگشتر مزاوجت به دست کردند و همچنین شعرای برجسته‌ای چون شادروان حسین منزوی از این جلسات استقبال کرده و شعرهای شاعران جوان را نقد کردند.
در ادامه سجادی با تاکید بر رابطه تنگاتنگ شعر و موسیقی به حضور دو تن از اهالی موسیقی،‌ بیژن سخن‌سنج و بهرام گودرزی اشاره کرد و سپس محمدعلی‌ آبان، شاعر و مدرس دانشگاه به ارائه تاریخچه کانون ادبی اندیشه پرداخت.
آبان گفت: اولین هنر ایرانیان شعر است و شاعر شدن در ایران کار بسیار دشواری است؛ زیرا حرف‌های عادی مردم هم شعر است و حساسیت بالایی روی شاعران وجود دارد. افلاطون شاعران را از مدینه فاضله‌اش بیرون می‌اندازد و در قرآن آمده است که شاعران کسانی هستند که گمراهان از آنان پیروی می‌کنند مگر این‌که ایمان آورده باشند و نظامی می‌گوید دروغ‌ترین حرف بهترین شعر است.

وی سخنانش را با ذکر تاریخچه انجمن‌های ادبی ادامه داد و گفت: انجمن‌های ادبی در جهان سابقه طولانی دارند و در ایران از زمان رودکی به بعد بیشتر با محافل درباری و خانگی و مکتب‌خانه‌ها آشنا هستیم. اولین انجمن‌ ادبی ایران در نیمه دوم قرن 12 هـ. ش با شاعرانی چون «مشتاق»‌در اصفهان تشکیل می‌شود و نخستین مانیفست‌های ادبی را از قرن 12 به بعد در تاریخ ادبیات ایران شاهدیم.
آبان با اشاره به فضای سنگین شعرخوانی در مقابل شاعرانی چون بهار، اوستا و شاملو و تعدیل شدن این فضا در جلسات امروزین شعرخوانی گفت: خوشبختانه تشکیل انجمن‌ها سبب راحت شدن این فضا شده است و کانون اندیشه که یکی از این انجمن‌هاست، توانسته هزار جلسه ادامه داشته باشد و شخصیت‌های متعددی به آن وارد شده و از آن خارج شوند.
وی با تاکید بر فراز و نشیب‌‌های بسیار در برگزاری هزار جلسه ادبی، به مالارمه، شاعر سمبلیست اشاره کرد که جلسه‌های انجمن ادبی‌اش را در روزهای سه‌شنبه در خانه‌اش برپا می‌کرده و گفت: امروز نیز هر شاعری در ایران بخواهد به تهران سفر کند، طوری سفرش را برنامه‌ریزی می‌کند که روز سه‌شنبه در تهران باشد و بتواند در نشست اندیشه شرکت کند.
اجرای استاد نورمحمد درپور، نوازنده دوتار و خواننده نغمات آیینی،‌ بخش بعدی این نشست بود. پس از اجرای قطعه‌ای توسط این نوازنده، محمدعلی بهمنی، ‌شاعر پیشکسوت،‌ یک شعر کوتاه در قالب مثنوی خواند و سپس سجادی از نورمحمد درپور خواست قطعه‌ای دیگر را برای حاضران اجرا کند.

در ادامه کتاب «هزارمین پیوند اندیشه‌‌ها» که دربرگیرنده شعر اعضای کانون ادبی اندیشه است، توسط امیر خوراکیان، سیدمحمدحسین حجازی و رضا عبدالهی رونمایی و نسخه‌‌های متعددی از آن میان حاضران در نشست توزیع شد. سپس لوح تقدیری توسط رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به پاس 20 سال تلاش در انجمن ادبی اندیشه به رضا عبدالهی اهدا شد.

کد خبر 143516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز