شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

پویان عسگری: داریم به قسمت خوب زندگی نزدیک می‌شویم، به جشنواره فجر. به قول یکی از رفقا تمام سختی‌های زندگی را تحمل می‌کنیم تا برسیم به چیزهای خوبش.

فیلم‌های پرسروصدای احتمالی جشنواره فجر امسال و حاشیه‌هایی که تا به حال نشنیده‌اید


حالا کمتر از یک هفته تا آغاز جشنواره فجر مانده و از این بابت باید خدا را شکر کنیم که زنده‌ایم (اگر زبانم لال، تو این یک هفته نمیریم!) و می‌توانیم باز هم دور هم جمع شویم و خوش بگذرانیم و فیلم ببینیم. فیلم‌هایی که فارغ از خوب و بدشان با گذشت زمان برایمان خاطره‌انگیز می‌شوند.

این مطلب کاری به فیلم‌های خارجی ندارد و یک راست رفته سر وقت فیلم‌های ایرانی. فیلم‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در مقایسه با دو سه سال گذشته، کیفیت بهتری داشته باشند و جشن را برایمان دوست‌داشتنی‌تر کنند. جشنی که خیلی وقت است از آن حسابی کیف نکرده‌ایم. اما لازم نیست نگران باشید. شنیده‌ها حکایت از خبرهای خوشی دارند که البته درستی‌اش در طول جشنواره مشخص می‌شود.

 پاداش سکوت


برگ برنده: مازیار میری به گواه دو فیلمی که قبلا ساخته (قطعة ناتمام و به آهستگی)، فیلمساز متوسطی است. اما دو دلیل باعث شده که سومین فیلم او مهم جلوه کند.

یکی بازیگران پرتعداد و مشهور فیلم و دیگری داستانش. در پاداش سکوت،  پرستویی، کیانیان، آتیلا پسیانی و فرهاد اصلانی بازی می‌کنند. تقابل پرستویی و کیانیان می‌تواند یادآور آژانس شیشه‌ای و روبان قرمز باشد.

از طرف دیگر داستان فیلم اقتباسی از داستان کوتاه «من قاتل پسرتان نیستم» (نوشته احمد دهقان) است که جزو  پرسروصداترین قصه‌های ادبیات دفاع مقدس در این چند ساله بوده. موسیقی متن فیلم، کار پیمان یزدانیان است که گفته می‌شود از بهترین ساخته‌های اوست و بخت زیادی برای دریافت جایزه دارد.

حاشیه
1 ـ صحنه‌های دریای فیلم، درون استخری در تهران فیلم‌برداری شد که برای گرفتن‌اش از فیلم‌بردار آلمانی استفاده کردند.

2 ـ به‌نظر می‌رسد پاداش سکوت از نظر مدیران جشنواره، مهم‌ترین فیلم امسال است و از همین حالا می‌توان سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برایش کنار گذاشت. آن هم در سالی که بخش قابل توجهی از فیلم‌های بخش مسابقه را تولیدات سینمای دفاع مقدس تشکیل داده است.

 خلاصه داستان: از میان یک جمع چریکی پر تعداد در زمان جنگ، تنها یک نفر زنده مانده. او به دنبال هویت بقیة افراد گروه است...

 بازیگران: پرویز پرستویی، رضا کیانیان، آتیلا پسیانی، فرهاد اصلانی، جعفر والی، مهتاب کرامتی و پریوش نظریه

  اتوبوس شب

برگ برنده: اتوبوس شب قرار است بعد از دو فیلم بدِ گل یخ و نوک برج، فیلمِ دلی کیومرث پوراحمد باشد و خاطرة بهترین کارهایش (قصه‌های مجید و شب یلدا) را برایمان زنده کند.

فیلم‌برداری سیاه و سفید فیلم (کار مهدی جعفری) احتمالا نظرگیر خواهد بود و خسرو شکیبایی در نقش رانندة اتوبوس، توجه‌ها را به خود جلب خواهد کرد. گفته می‌شود که کل داستان فیلم در یک شب اتفاق می‌افتد که اگر این‌طور باشد اتوبوس شب، فشرده‌ترین قصة جشنواره را خواهد داشت.

حاشیه
1 ـ در زمان فیلم‌برداری صحبت‌هایی مبنی بر زد و خورد محمدرضا فروتن با دستیار کارگردان به گوش می‌رسید که ظاهرا همه چیز حل و فصل شده است.

2 ـ اتوبوس شب با دوربین فیلم‌برداری HD (دیجیتالی) فیلم‌برداری شده و برای نمایش در جشنواره به نگاتیو تبدیل می‌شود.

 خلاصة داستان: نوجوان رزمنده‌ای باید به تنهایی چندین اسیر عراقی را به پشت جبهه منتقل کند که در این کار با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

 بازیگران: خسرو شکیبایی، محمدرضا فروتن، کورش سلیمانی و مهرداد صدیقیان

 پارک وی
برگ برنده: فریدون جیرانی کارگردان کار بلدی است که می‌داند چگونه یک فیلم باید تماشاگرش را تحت‌تأثیر قرار دهد. به همین خاطر است که اکثر فیلم‌های او برای تماشاگر ایرانی جذاب بوده و فروش‌های بالایی داشته. پارک وی مثل موفق‌ترین فیلم جیرانی یعنی قرمز، یک تریلر است که نکته‌‌های زیادی برای رو دست زدن به تماشاگرش دارد.

از مهم‌ترین نکات فیلم که می‌توان به آن اشاره کرد خشونت بسیار زیادش است که می‌گویند باعث شده پارک وی خشن‌ترین فیلم سینمای بعد از انقلاب باشد.

از نیما شاهرخ‌شاهی و رعنا آزادی‌ور به عنوان جذاب‌ترین زوج جشنواره نام برده می‌شود که در حکم غافلگیری فیلم برای تماشاگران هستند.

حاشیه
1 ـ پارک وی در سکوت کامل خبری فیلم‌برداری شد و چیز زیادی از آن به بیرون درز نکرد. گروه سازندة فیلم حتی خلاصة داستانش را هم از رسانه‌ها پنهان کردند.

2 ـ پارک وی دهمین فیلم فریدون جیرانی است و می‌تواند به نوعی نشان‌دهندة جایگاه او در سینمای ایران باشد. سینمایی که جیرانی برای جذاب‌تر کردنش تلاش‌های بسیاری کرده و داستان‌های سخت (از نظر ممیزی) و تا به حال پرداخته نشده‌ای درش ساخته است.

 خلاصه داستان: پسری (نیما شاهرخ‌شاهی) زنش (رعنا آزادی‌ور) را در زیرزمین خانه زندانی کرده و او را آزار می‌دهد. مادر پسر (بیتا فرهی) هم به او کمک می‌کند...

 بازیگران: نیما شاهرخ‌شاهی، رعنا آزادی‌ور، بیتا فرهی، محمدرضا شریفی‌نیا، نیوشا ضیغمی، مهدی احمدی و آناهیتا نعمتی

 اخراجی‌ها


برگ برنده: کمتر کسی است که مسعود ده‌نمکی را نشناسد. چهرة مشهور و شناخته شدة سیاسی سال‌های قبل، حالا بعد از ساختن دو مستند (فقر و فحشا ـ کدام استقلال، کدام پیروزی) با فیلم داستانی اخراجی‌ها در جشنواره فجر حاضر است و گفته می‌شود فیلمش بامزه‌ترین اثر جشنواره خواهد بود.

موسیقی فیلم را فریدون شهبازیان ساخته که براساس شنیده‌ها کار جالب و متفاوتی شده. امین حیایی هم به احتمال زیاد برای بازی‌اش در فیلم، جزو کاندیداهای نقش مکمل مرد خواهد بود.

حاشیه
1 ـ فیلم، تولید سخت و پرخرجی داشته و گفته می‌شود تا به حال 600 میلیون تومان خرجش شده است.

2 ـ محمدرضا شریفی‌نیا و اکبر عبدی بعد از سال‌ها کدورت در فیلم همبازی شدند و دو نقش اصلی فیلم را بازی کردند.

 خلاصه داستان: مجید (کامبیز دیرباز) از اراذل جنوب تهران عاشق دختر پیرمرد عارفی می‌شود. پیرمرد شرط ازدواج مجید و دخترش  (نیوشا ضیغمی) را سر به راه شدن او می‌داند. مجید برای اثبات سر به راه شدن خود به جبهه می‌رود .

 بازیگران: کامبیز دیرباز، اکبر عبدی، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، نگار فروزنده و نیوشا ضیغمی

 رئیس


برگ برنده: مسعود کیمیایی پس از سه سال غیبت مجددا در جشنوارة فجر حاضر است و فیلمش به همراه سنتوری احتمالا مهم‌ترین و پرتماشاگرترین فیلم‌های جشنواره خواهند بود و بیشترین صف‌ها برایشان بسته خواهد شد. قصة رئیس مثل حکم در یک فضای هذیانی اتفاق می‌افتد که شخصیت‌های زیادی در آن حضور دارند.

مهم‌ترین برگ برندة فیلم هم گروه بازیگری‌اش (با چهره‌پردازی‌های عجیب و غریب) است. گفته می‌شود پولاد کیمیایی، مهناز افشار و داریوش ارجمند بازی‌های خیلی خوبی در فیلم کرده‌اند.

علیرضا زرین‌دست مثل حکم، فیلم‌برداری درخشانی در فیلم انجام داده و فرزین قره‌گزلو در اولین تجربه‌اش، موسیقی دلپذیری برای فیلم ساخته است.

حاشیه
1 ـ در روزهای آخر فیلم‌برداری، علیرضا زرین‌دست خواستار پولش شد که به خاطر جور نشدن به موقع آن، حاضر نشد سکانس آخر فیلم را فیلم‌برداری کند. به همین خاطر این کار را کس دیگری انجام داد.

2 ـ ابتدا قرار بود نقش امین تارخ را در فیلم، سعید راد بازی کند که به خاطر به توافق نرسیدن طرفین این قضیه منتفی شد.

 خلاصه داستان: رضا (فرامرز قریبیان) برای نجات جان پسرش سیامک (پولاد کیمیایی) از خارج به ایران می‌آید. دوست قدیمی ‌رضا که نام او هم رضا (امین تارخ) است، مأمور دستگیری رفیق قدیمی‌اش می‌شود. از طرف دیگر سیامک برای رئیس کار می‌کند و عاشق طلا (مهناز افشار) است. عشقی که برای او مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد و...
 بازیگران: پولاد کیمیایی، مهناز افشار، فرامرز قریبیان، امین تارخ، لعیا زنگنه، خسرو شکیبایی و داریوش ارجمند

 اقلیما


برگ برنده: محمدمهدی عسگرپور از مدیران سابق جشنواره فجر و فارابی است که حالا با ساخت اقلیما سومین فیلمش را کارگردانی کرده است. فیلم قبلی عسگرپور یعنی قدمگاه در جشنواره بیست و دوم نمایش داده شد و کلی هواخواه پیدا کرد. هیچ بعید نیست که این اتفاق برای اقلیما هم بیفتد. گفته می‌شود که اقلیما فیلم‌نامة خوب و مناسبی دارد (نوشتة مشترک عسگرپور و محمدرضا گوهری) و بازی حسین یاری در فیلم برایش یک سیمرغ بلورین به ارمغان می‌آورد.

حاشیه
1 ـ اقلیما در ژانر تریلر (دلهره و هیجان) ساخته شده و قرار است پیچ‌های داستانی‌اش تماشاگر را غافلگیر کند.

2 ـ اقلیما از معدود تولیدات امسال سینمای ایران است که حاشیة چندانی دور و برش وجود ندارد.

 خلاصه داستان: زندگی مرفه و آرام سارا (پانته‌آ بهرام) و عماد (حسین یاری) با بستری شدن عماد در بیمارستان به خاطر بیماری قلبی از آرامش خارج می‌شود.

 بازیگران: حسین یاری، پانته‌آ بهرام، احمد مهران‌فر، احسان امانی و شاهرخ فروتنیان

 سنتوری

برگ برنده: حضور هر فیلم  مهرجویی در جشنواره فجر  یک اتفاق است. مهرجویی سه سال بعد از مهمان مامان، حالا با سنتوری در جشنوارة فجر حاضر است که گفته می‌شود فیلم تلخ و تأثیرگذاری از کار درآمده. سنتوری مثل لیلا  یک ملودرام است که می‌خواهد

تماشاگرش را از نظر حسی تحت‌تأثیر قرار دهد. تورج منصوری به عنوان فیلم‌بردار سهم زیادی در شکل‌گیری فضای نیمه سیاه و سفید فیلم داشته و تجربة موفقیت‌آمیز دوربین روی دست در فیلم مهمان مامان را این‌جا به شکل پخته‌تری تکرار کرده است.

بازی بهرام رادان در نقش علی سنتوری قطعا یکی از مهم‌ترین بازی‌های جشنواره خواهد بود . آوازهای فیلم، کار محسن چاووشی است که  از نظر حسی تلخ و ویران کننده از کار در آمده است.

حاشیه
1 ـ سنتوری اول قرار بود در دهمین جشن خانة سینما به نمایش درآید که دچار مشکلات ممیزی شد و اکرانش تا جشنواره فجر به تعویق افتاد.

2 ـ سر این که نقش علی سنتوری را چه کسی بازی کند، صحبت‌های زیادی بود. حتی در مقطعی از محمد سلوکی (مجری شبکه تهران) نام برده می‌شد. اما در نهایت نقش به بهرام رادان رسید.

 خلاصه داستان: علی سنتوری (بهرام رادان) خوانندة موفقی است که زندگی روبه راه و به سامانی دارد. علی دچار مشکل اعتیاد می‌شود و همه چیزش از جمله زنش (گلشیفته فراهانی) را از دست می‌دهد...

 بازیگران: بهرام رادان، گلشیفته فراهانی، مسعود رایگان، رؤیا تیموریان و حسن پورشیرازی

 روز سوم

برگ برنده: تجربة صاحبدلان این‌قدر برای محمدحسین لطیفی موفقیت‌آمیز بود که از دو بازیگر اصلی آن سریال (پورسرخ وکوثری) در روز سوم استفاده کرده است. روز سوم از معدود فیلم‌های سینمای دفاع مقدس است که به قصة حصر خرمشهر می‌پردازد.

گفته می‌شود که فیلم، صحنه‌های احساسی بسیار خوبی دارد و پورسرخ و باران کوثری هم در فیلم حضور متفاوت و جالبی دارند و به احتمال زیاد کاندیداهای بهترین بازیگر مرد و زن خواهند بود.  روز سوم می‌تواند پدیدة جشنواره باشد.

حاشیه
1 ـ روز سوم از پرخرج‌ترین فیلم‌های امسال سینمای ایران است که حدود 450 میلیون تومان صرف تولیدش شده است.

2 ـ فیلم‌برداری فیلم چند بار به خاطر شرایط آب و هوا متوقف شد و تنها ده روز مانده تا آغاز جشنواره به پایان رسید.

 خلاصه داستان: سمیره (کوثری) و رضا (پورسرخ) خواهر و برادری هستند که از شهر خرمشهر دفاع می‌کنند. در یک شرایط بحرانی، سمیره در حلقة دشمن می‌ماند و رضا و همرزمانش تلاش می‌کنند تا او را از چنگال دشمن رها کنند.

 بازیگران: پوریا پورسرخ، باران کوثری، برزو ارجمند و حامد بهداد

 قاعده بازی

برگ برنده: با توجه به سابقة احمدرضا معتمدی و فیلم‌هایی که قبلا ساخته است (هبوط، زشت و زیبا و دیوانه از قفس پرید)، خیلی نباید روی قاعدة بازی حساب باز کرد،  اما از طرف دیگر گفته می‌شود که این یکی با فیلم‌های قبلی فیلمساز تفاوت دارد و کمدی‌اش به شکل درست و حسابی درآمده است. این فیلم بازیگران خیلی زیادی دارد که باعث شده از پربازیگرترین فیلم‌های امسال سینمای ایران باشد.

یکی از مهم‌ترین بازیگران فیلم، جمشید‌ هاشم‌پور است که نقش یک شخصیت دوجنسیتی را بازی می‌کند. فیلم‌برداری فیلم یک سال و نیم طول کشید و در آستانة جشنواره گفته می‌شود که هنوز ساخت جلوه‌های ویژه‌اش به پایان نرسیده.

حاشیه
1 ـ شروع فیلم‌برداری فیلم، اواخر سال 83 بود و در این مدت هیچ خبری از فیلم به بیرون درز نکرد. گفته می‌شود که فیلم، تولید سخت و پرخرجی داشته است.

2 ـ در آخرین روزهای فیلم‌برداری، وصول چک سعید پورصمیمی‌ به مشکل برخورد و او گفت تا پول نگیرد جلوی دوربین نمی‌رود. به همین خاطر پول آقای بازیگر به شکل نقد پرداخت شد و او بازی‌اش را در فیلم ادامه داد.

 خلاصه داستان: پسری پایین شهری ( عبدی) عاشق دختری پولدار (الناز شاکردوست) می‌شود. عشقی که معلوم می‌کند دو خانواده از یک ریشه هستند. یعنی پدربزرگ دختر و پسر یک نفر است و دو خانواده از این موضوع خبر ندارند...

 بازیگران: اکبر عبدی، سعید پورصمیمی، داریوش ارجمند، الناز شاکردوست، حمید لولایی، گوهر خیراندیش، فریده سپاه‌منصور و جمشید‌ هاشم‌پور

 سنگ، کاغذ، قیچی
برگ برنده: مهم‌ترین نکته دربارة این فیلم، تهیه‌کنندة آن حمید اعتباریان است که حاضر شده این فیلم پر خرج شهری را تهیه و تولید کند. سابقة سعید سهیلی در سینمای ایران نشان می‌دهد که خیلی نباید به فیلم جدیدش امیدوار بود. البته شاید قصة فیلم حساسیتی برانگیزد و باعث شود که تماشاگران جذبش شوند. امین حیایی در فیلم، چهرة خوبی دارد و بهترین عکس‌های فیلم متعلق به صورت مردانة اوست.

حاشیه
1 ـ فیلم‌برداری این فیلم سال پیش همزمان با شروع جشنواره فجر آغاز شد.

2 ـ اولین نمایش فیلم می‌توانست چند ماه پیش باشد، اما سازندگانش ترجیح دادند تا جشنواره فجر صبر کنند.

 خلاصه داستان: جهان (امین حیایی)که براساس توطئه‌ای زندانی شده، پس از دو سال از زندان آزاد می‌شود و به همراه دوستش محمود (شهرام حقیقت‌دوست) و نامزد او (اندیشه فولادوند) تصمیم به انتقام می‌گیرد...

 بازیگران: امین حیایی، اندیشه فولادوند، شهرام حقیقت‌دوست، رامتین خداپناهی، نیلوفر خوش‌خلق و جمشید‌ هاشم‌پور

کد خبر 14307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز