جمعه ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

زهره الهیان‌* واقعیت‌های نقض حقوق بشر در انگلستان امروز برای افکار عمومی دنیا آشکار شده است و دولتمردان انگلیس به اراده و اعتراض مردم خود با ضرب و شتم، بازداشت‌های گسترده و خشونت پاسخ گفته‌اند.

 انگلستان به‌رغم شعار دمکراسی و رعایت حقوق بشر تحمل شنیدن اعتراض‌های مردمی در برابر سیاست‌های نژادپرستانه پلیس این کشور را ندارد و این نشان‌دهنده میزان پایبندی دولتمردان انگلیسی به حقوق بشر است. امروز بیش هر زمان دیگری چهره واقعی دولتی که دم از رعایت حقوق بشر می‌زند برای مردم دنیا برملا شده است و این در حالی است که این کشور بارها ایران را مورد خطاب قرار داده و با دخالت در امور داخلی ما اتهامات واهی در مورد مسائل حقوق بشر به ایران وارد کرده است.

اعتراضات مردمی در انگلستان فتح بابی برای آنها شد تا با عملکرد خود در آزمون حقوق بشر مردود شوند و به این صورت که دولتمردان این کشور نه‌تنها در برابر اراده مردم ایستادگی کردند بلکه با رفتار خشونت آمیز به استقبال اعتراضات مردمی رفته‌اند. در انتخابات 88 شاهد بودیم که چگونه این کشور با رسانه‌های خود از یک سو و اظهارات نسنجیده مقامات انگلیسی از سوی دیگر در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران مداخله کرد که البته با قاطعیت مقامات ما مواجه شدند. حال اینکه سفیر انگلیس با فرافکنی در چنین شرایطی بحث نقض حقوق بشر در ایران را به پیش می‌کشد به نوعی به طنز شبیه است و دولتمردان این کشور به‌جای رفع مشکلات مردم به فرافکنی می‌پردازند ولی باید گفت که دیگر اینگونه سیاست‌های دوگانه نزد افکار عمومی دنیا جایگاهی ندارد.

ما امروز شاهدیم که شرایطی برای انگلستان پیش آمده که باید پاسخگوی مجامع حقوق بشری دنیا باشد و این مسئله باید در شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد بررسی قرار گیرد. مجامع حقوق بشری نباید رفتار دوگانه نسبت به کشورها داشته باشند و این موضوع آزمونی است برای سازمان‌های بین‌المللی تا میزان برخوردشان با موارد نقض حقوق بشر در یک کشور عضو شورای امنیت با داشتن حق وتو را با بی‌طرفی یا جانبداری‌شان نشان دهند.

* رئیس کمیته حقوق بشر مجلس

کد خبر 142894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز