دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

رئیس‌جمهوری ایران امروز شنبه پس از استقبال از هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا در یک کنفرانس مشترک خبری با وی گفت: جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در کنار هم و پشتیبان هم هستند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وی تصریح کرد: چاوز منشاء یک جریان انقلابی و پیشرو در آمریکای جنوبی است و مواضع وی در مسایل جهانی و محکوم کردن امپریالیسم محسوس است.

احمدی‌نژاد با بیان این که احساس ما از ملاقات با چاوز، احساس ملاقات دو برادر و همسنگر است، اظهار داشت: ما دارای نقطه نظرهای مشترک و فراوان در خصوص مسائل منطقه‌ای و جهانی هستیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: دو کشور آزادیخواه ایران و ونزوئلا در حوزه‌ها و بخش‌های گوناگون مشغول برنامه ریزی ، تفاهم و همکاری هستند و در سفر چاوز به تهران زمینه‌های مختلف همکاری بررسی می‌شود.

احمدی نژاد بااشاره به اینکه دو کشور در زمینه پتروشیمی همکاریهای خود را آغاز کرده و در زمینه سکوهای نفتی نیز در حال عملیاتی کردن همکاریها هستند ، گفت : دو کشور در مسایل جهانی و منطقه‌ای دارای دیدگاه‌ها و مواضع مشترک هستند و در این مورد نیز مشورتها و مذاکرات لازم را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به این که چاوز امروز به لطف خدا به یک نقطه اتکا برای همه انقلابیون در آمریکای جنوبی تبدیل شده است و در بین مردم ایران نیز به لحاظ مواضع انقلابی از محبوبیت بسیار بالا برخوردار است.

هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا نیز در این کنفرانس خبری گفت: به تهران آمده‌ایم تا تاکید کنیم که در هر زمان و تحت هر شرایطی در کنار ایران خواهیم بود.

وی افزود: در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گفتم که زمانی که ما با هم متحد باشیم می‌توانیم امپریالیسم را شکست دهیم و اگر تقسیم شده باشیم، ما را از سر راه برمی‌دارند، این تاریخ سیاسی 200 ساله اخیر کشورهای جهان است.

رییس جمهوری ونزوئلا اظهار داشت: در سفر به تهران زمینه‌های همکاری بین دو کشور، طرح‌های در دست اجرا و برنامه‌های آتی را بررسی خواهیم کرد.

هوگو چاوز بعد از ظهر امروز در صدر یک هیأت عالیرتبه سیاسی، اقتصادی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد از سوی علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن مورد استقبال قرار گرفت.

چاوز که پس از دیدار از کشورهای روسیه، روسیه سفید و قطر وارد تهران شده است، در مدت اقامت خود در تهران با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار و در خصوص مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و جهانی تبادل‌نظر خواهد کرد.

سفر چاوز به تهران پنجمین سفر وی به جمهوری اسلامی ایران در طول دوران ریاست جمهوری‌اش در ونزوئلا است.

کد خبر 1428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز