چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با گذشت نزدیک به 2 ماه از فصل تابستان، همچنان «ورود آقایان ممنوع» در صدر جدول گیشه سینماها قرار دارد.

فروش روزانه فیلم رامبد جوان کمی افت کرده ولی هنوز هم دو برابر نزدیک‌ترین رقیبش (اینجا بدون من) می‌فروشد. «ورود آقایان ممنوع» تاکنون 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در تهران فروخته است. این در حالی است که بقیه فیلم‌های اکران تابستانی یا کارکردشان در گیشه متوسط است یا اساسا فروش پایینی دارند. درمیان این فیلم‌ها «اینجا بدون من» با توجه به حال و هوای تلخ و تراژیکش تاکنون بد نفروخته و از 340 میلیون تومان گذر کرده است. شاید هم باید این گیشه نسبتا پررونق را علاوه بر جذابیت‌های فیلم، حاصل ترکیب بازیگران و از همه مهم‌تر پایان‌بندی «این جا بدون من» دانست؛ پایانی که ظاهرا بیشتر تماشاگران متوجه لحن کنایی و رویاگونه بودنش نمی‌شوند و با رضایت خاطر از اینکه یلدا(نگار جواهریان) هم سرانجام به مراد دلش رسیده و زندگی شیرین شده، سالن را ترک می‌کنند!

در کل اینکه پس از اکران نامطلوب 2فیلم قبلی توکلی، سومین ساخته‌اش در شرایط نسبتا مناسبی به نمایش درآمده و فروش قابل قبولی کرده را باید باعث امیدواری دانست. «آقا یوسف» ساخته علی رفیعی که در مدت زمانی مشابه اکران «اینجا بدون من» 150 میلیون تومان فروخته را باید جزؤ شکست‌خورده‌های اکران تابستان دانست. در شرایط اکران بهتر و مطلوب‌تر آنگونه که سازنده‌اش انتظار داشته، فیلم می‌توانست تماشاگران بیشتری داشته باشد ولی این قصه، با این ترکیب و حال‌و‌هوا در نهایت باید به فروشی زیرمتوسط رضایت می‌داد. «آقا یوسف» فاقد کشش و جذابیت‌ برای تماشاگر انبوه است.

«شبانه‌روز» ساخته دوم کیوان علیمحمدی و امید بنکدار به عنوان فیلمی که بازیگران مطرح زیادی در آن حضور دارند فروش خیلی خوبی نداشته ولی اگر عنایت به روایت غیرخطی و ساختار غیرمتعارف «شبانه‌روز» داشته باشیم می‌بینیم که این فیلم خیلی هم بد نمی‌فروشد. «شبانه‌روز» پیشنهادهای تازه‌ای به سینمای ایران می‌دهد و از گیشه‌ها پرهیز می‌کند. اینکه «شبانه‌روز» توانسته 19 سالن بگیرد به حضور بازیگرانی چون نیکی کریمی، پارسا پیروزفر، مهتاب کرامتی و حامد بهداد در فیلم باز می‌گردد. این فیلم در 2 هفته اول اکرانش 120میلیون تومان فروخته است.

«سوت پایان» دیگر فیلم روی پرده است. سومین تجربه کارگردانی نیکی کریمی که بر خلاف «یک شب» و «چند روز بعد» این امکان را یافت که روی پرده بیاید و در واقع این اولین فیلم سازنده‌اش است که اکران عمومی می‌شود. نقش اصلی «سوت پایان» را خود کریمی بازی کرده و البته شهاب حسینی، آتیلا پسیانی، اشکان خطیبی و... نیز کنار او حضور دارند. «سوت پایان» نیز با ساختاری مستندوار و با حرکت‌های فراوان دوربین روی دست به دنبال نوعی از واقع‌گرایی در سینماست که معمولا با گیشه پررونق همراه نمی‌شود. نیکی کریمی برای افزایش فروش فیلمش چند شب در سینما آزادی حاضر شد، در گیشه نشست، به هوادارانش امضا داد و البته در بالا بردن فروش روزانه فیلمش تأثیر گذاشت. مسئله‌ای که نشان می‌دهد فروش «سوت پایان»‌ برای کریمی اهمیت زیادی دارد. این فیلم در هفته‌ اول اکرانش نزدیک به 40میلیون تومان فروخته است.

«ورود زنده‌ها ممنوع» به کارگردانی جواد مزدآبادی که شباهت عنوان و نحوه اکرانش در سینما صحرا حاشیه‌هایی را نیز برانگیخت، یک کمدی از جنس کمدی‌های متداول این سال‌های سینمای ایران است که همزمان با «سوت پایان» اکران شده ولی هنوز فروش‌اش به مرز 20میلیون تومان نیز نرسیده است.«پروانگی» ساخته قاسم جعفری که سعیدراد را هم در نقش اول فیلم دارد وضعش از «ورود زنده‌ها ممنوع» خراب‌تر است؛ فیلمی که یک دوبلور ناشناس در آن جای سعید راد حرف زده و در سراسر آن نریشن‌هایی طولانی به گوش می‌رسد و با وجود مضمون جالب توجه و خط جذاب داستانش در پرداخت و کارگردانی فنا شده است. «پروانگی» در شمایل فعلی بیشتر شبیه یک تله‌فیلم است تا اثری سینمایی که مناسب اکران در سالن‌های سینما باشد. این فیلم با در اختیار داشتن 10سالن در طول یک هفته هنوز به مرز 3میلیون تومان فروش نرسیده است.«یوسف‌پیامبر» که نسخه سینمایی سریال فرج‌الله سلحشور است که به صورت تک‌سئانس و در ساعت‌های پس از افطار در 5 سالن به نمایش درآمده در یک هفته اول اکران نتوانست فروش را به مرز یک‌میلیون تومان برساند.

اکران سفر سر خ؛ شاید وقتی دیگر

درحالی‌که قرار بود سفر سرخ از روز گذشته اکران شود، این اتفاق نیفتاد. در این رابطه احمد میرعلایی گفت: با توافق حمید فرخ‌نژاد تصمیم گرفتیم «سفر‌ سرخ» در شرایط بهتری اکران شود. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره تعویق اکران فیلم سفر سرخ که قرار بود در ماه مبارک رمضان اکران شود، به ایسنا گفت:‌ علاقه‌مند بودیم این فیلم در این ایام اکران شود اما با توجه به اینکه بعضی از فیلم‌های در حال اکران، فروش خوبی دارند و کف فروش‌‌شان پایین نیامده نتوانستیم سالن‌های مناسبی برای فیلم بگیریم. این مسئول ادامه داد: حس کردیم نمایش سفر سرخ در چند تک سئانس به آن ضربه می‌زند. میرعلایی در پایان گفت: خود آقای سجادپور هم علاقه‌مند بود فیلم در شرایط بهتری اکران شود و با توافقی که با حمید فرخ‌نژاد داشتیم، قرار شد سفر سرخ در زمان و شرایط مناسبی روی پرده برود.

کد خبر 142794
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز