همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت توجه و دقت داوطلبان علوم تجربی برای انتخاب رشته در گروه پزشکی گفت: داوطلبان بر اساس علاقمندی رشته خود را انتخاب کنند و توجه داشته باشند که امکان تغییر رشته و دانشگاه در پزشکی وجود ندارد.

آزمون

دکتر محمدعلی محققی در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: اولین موضوع در انتخاب رشته، توجه به کارنامه و رتبه علمی است. داوطلب شانس پذیرفته شدن خود را در اولویت های انتخابی در نظر بگیرد چرا که ممکن است فردی با نمره ای که دارد در رقابت نمره های بالا موفق نشود و خود را از امکان پذیرفته شدن در اولویت های دیگر محروم کند.

وی افزود: نکته دیگر در انتخاب رشته گروه پزشکی، این است که فرد باید ضمن علاقمندی، با رشته انتخابی آشنایی داشته باشد. آشنایی با رشته انتخابی بسیار مهم است چرا که امکان تغییر رشته تحصیلی طبق ضوابط و مقررات وجود ندارد و افرادی که این کار را می کنند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

محققی اظهار داشت: ظرفیت شغلی آینده رشته، فراز و نشیب های رشته تحصیلی، امکان ادامه تحصیل و ... از دیگر شرایطی است که باید در زمان انتخاب رشته مورد توجه باشد.

وی انتخاب درست محل تحصیل را از دیگر نکات مورد اهمیت در انتخاب رشته کنکور به ویژه در گروه پزشکی برشمرد و گفت: محل های انتخابی باید به درستی در نظر گرفته شود و نزدیک ترین محل به محل سکونت و زندگی داوطلب باشد چرا که امکان انتقال و تغییر وضعیت برای دانشجویان گروه پزشکی امکان پذیر نیست و شرایط انتقالی بسیار سخت است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: ظرفیت انتقال و مهمان شدن برای دوره دکتری حرفه ای از جمله پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی نزدیک به صفر است و امکان تغییر محل تحصیل وجود ندارد و هر ساله مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد می کند.

وی گفت: داوطلبان با این تصور که پس از انتخاب رشته می توانند محل تحصیل و یا رشته تحصیلی خود را تغییر دهند، انتخاب رشته نکنند چرا که این امکان واقعاً وجود ندارد و متاسفانه این مشکلی است که در دانشگاه‌های مناطق کمتر برخوردار وجود دارد.

محققی اظهار داشت: ظرفیت رشته ها و پذیرش جنسیتی در دانشگاه‌ها که در برابر نسبت جنسیتی سایر رشته ها متفاوت است، از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: از سوی دیگر 11 دانشگاه علوم پزشکی به دلیل شیوه نوین آموزش پزشکی خود امکان نقل و انتقال ندارند و این موضوع در دفترچه کنکور سراسری سال 90 مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر 142404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز