همشهری آنلاین: دانشمندان در ژاپن اعلام کردند که برای اولین بار موفق شده‌اند از سلول‌های بنیادی رویانی موش سلو‌ل‌های اسپرم بسازند و این پیشرفت ممکن است روزی به درمان ناباروری در انسان‌ها کمک کند.

stem cell

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این بررسی که در نسخه آنلاین جورنال آمریکایی Cell منتشر شده است، اسپرم‌های تولید شده برای بارور کردن تخمک‌ها مورد استفاده قرار گرفتند، و توانستند "بچه موش‌های سالمی ایجاد کنند که به موش‌های بالغ نر و ماده بارور بدل شدند."

دانشمندان ژاپنی در دانشگاه کیوتو که این تحقیق را انجام داده‌اند، می‌گویند هنوز تا استفاده بالقوه از این تکنولوژی در انسان‌ها دست یک دهه دیگر باید بگذرد.

اما این تجربه از این لحاظ جالب‌توجه است که بر یکی از بزرگترین موانع در زیست‌شناسی غلبه کرده است - واداشتن سلول‌های بنیادی رویانی به تبدیل شده به سلول‌های پیش‌ساز اسپرم، به نام "سلول‌های زایای اولیه" که بعد بتوانند به اسپرم سالم بدل شوند.

مینیتوری ساییتو، استاد بخش آناتومی و زیست‌شناسی سلولی در دانشکده پزشکی دانشگاه توکیو در این باره گفت: "ما برای اولین بار تولید سلول‌های زایای دارای کارکرد را از سلول‌های بنیادی رویانی گزارش کرده‌ایم."

پژوهشگران ژاپنی موش‌هایی را که توانایی تولید اسپرم نداشتند، انتخاب کردند و سلول‌های زایای اولیه (PGCs) مشتق از سلول بنیادی را به آنها تزریق کردند.

به گفته این دانشمندان این سلول‌های زایا "اسپرم‌های با ظاهر طبیعی تولید کردند که سپس به طور موفقی برای بارور کردن تخمک‌ها به کار رفتند.

این گروه پژوهشی قصد دارد بررسی این تکنیک و اثرات آن بر نسل‌های بعدی موش‌های نر و ماده تولید شده بوسیله آن را ادامه دهد.

کد خبر 142388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز