مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: رئیس بنیاد بیداری از بررسی پرونده وقف خانه طاهره صفارزاده شاعر و قرآن‌پژوه فقید بنا به اعتراض دوطرف دعوا (برادر شاعر و اداره اوقاف استان تهران) در دادگاه تجدید نظر خبر داد.

tahereh saffarzadeh

غلامعلی فروغی درباره آخرین وضعیت پرونده منزل مسکونی طاهره صفارزاده شاعر و قرآن‌پژوه فقید در تهران به مهر گفت: این پرونده در تاریخ 4/5/1390 به دادگاه تجدید نظر استان تهران رفته و هم‌اکنون در حال بررسی است. محول کردن این پرونده به دادگاه تجدید نظر با اعتراض هردو طرف دعوا (اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران و جلال صفارزاده برادر این شاعر) به حکم دادگاه بدوی صورت گرفته و بررسی آن دست‌کم 2 یا 3 ماه به طول می‌انجامد.

رئیس بنیاد بیداری - که طاهره صفارزاده پیش از مرگش این بنیاد را به‌عنوان تنها نهاد قانونی مسئول ادامه راه و تحقق اهداف و نیات قرآنی‌اش تعیین کرده بود - همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده مربوط به خانه مشترک وی با همسر فقیدش (وصال) در شیراز گفت: بخشی از این اموال فرهنگی و شامل تابلوی کمال‌الملک و برخی قرآن‌های خطی است که آقای وصال حدود 7 سال پیش از فوتش به خانم صفارزاده واگذار کرده بود و در وصیتنامه‌اش هم از ورثه خواسته بود به این تصمیم احترام بگذارند.

فروغی ادامه داد: دکتر وصال همچنین خانه‌اش را در شیراز و حدود 400-300 هکتار زمین کشاورزی را که در جاهای مرغوب اطراف شیراز داشته، به‌عنوان صلح واگذار کرده بود که بخشی از آن به‌عنوان ارث به خانم صفارزاده می‌رسید. بعد از درگذشت دکتر وصال، خانم صفارزاده تا سال 86 درگیر مشخص کردن تکلیف این اموال بود و مقرر شد اموال فرهنگی آن خانه (در شیراز) با هدف فعالیت‌های قرآنی و ازجمله تاسیس دانشکده قرآنی، وقف بنیاد بیداری و تحویل آن شود.

به گفته رئیس بنیاد بیداری، همچنین قرار بوده ثُلث آن اموال به علاوه سهم‌الارث دکتر وصال به طاهره صفارزاده داده شود اما در سال 87 ورثه دکتر وصال دادگاه شیراز را متقاعد کردند که اموال فروخته و بین آنها تقسیم شود که البته با اقدام مسئولان بنیاد مذکور، به‌رغم درج آگهی فروش اموال در نشریات در تاریخ 31/5/87 از حراج این اموال جلوگیری شد.فروغی در ادامه با انتقاد از اقدامات جلال صفارزاده (برادر این شاعر فقید) و آنچه «فراتر رفتن او از وصیتنامه خواهرش و نیز قانون» نامید، گفت: بعد از درگذشت خانم صفارزاده، برادر او به‌عنوان وارث، مدعی این اموال شد و این در حالی بود که خانم‌صفارزاده
در تاریخ 13/2/78 (9 سال پیش از فوت) تمام دارایی خودش را وقف بنیاد بیداری کرده بود.

متأسفانه آقای صفارزاده بعد از مدتی با خانواده وصال توافقی را امضا کرد که به موجب آن اموال خواهرش در شیراز بین او و دیگر ورثه (فرزندان دکتر وصال) تقسیم می‌شد. ما بلافاصله به این توافق که متأسفانه با حمایت دادگاه شیراز هم صورت گرفت، اعتراض کردیم که پرونده آن همچنان در دست بررسی است. رئیس بنیاد بیداری گفت: مساحت خانه شیراز 5000 متر مربع و حیاط آن 10 هزار متر مربع است؛ ما معتقد بودیم تنها 10 هزار متر مربع حیاط این خانه باید به‌عنوان سهم‌الارث تقسیم شود و سهم خانم صفارزاده هم از آن به بنیاد داده‌شود اما آقای صفارزاده مدعی بود وارث این سهم‌الارث هم اوست.

کد خبر 142156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز