سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در صورتی که افراد خواهان کاهش وزن هستند باید میزان غذای مصرفی خود را به میزان ۱۵- ۱۰ درصد کاهش دهند.

تغذیه در رمضان

دکتر محمد صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به عوامل تاثیرگذار و مورد توجه در ماه مبارک رمضان گفت: افراد علاوه بر اهمیت دادن به تغذیه باید به خواب خود نیز توجه کافی داشته باشند زیرا ساعات خواب طبیعی در افراد با تغییرات قابل توجهی همراه است.

این متخصص تغذیه در خصوص وعده افطار تصریح کرد: افطار باید با یک غذای سبک و ملایم شروع شود مانند شیر یا پنیر و سبزی تا ولع اولیه برای غذا از بین برود.

صفریان اضافه کرد: بعد از وعده سبک با یک فاصله زمانی مناسب می‌تواند وعده شام میل شود به عبارت دیگر افطار باید در دو وعده صرف شود.

وی با بیان این که وعده سحر بهتر است از غذاهای پروتئینی باشد، اظهار داشت: از جنبه علمی نیز هر چه فاصله بین وعده‌های غذایی کمتر باشد برای سلامتی مفیدتر است.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه افراد پرخطر در این ماه را کودکان، زنان باردار و شیرده و سالمندان عنوان کرد و افزود: روزه گرفتن زنان باردار و شیرده‌ جایز نیست.

وی در خصوص تاثیر روزه بر روی وزن افراد اظهار داشت: به طور کلی روزه گرفتن باعث کاهش وزن نمی‌شود و بعضا افراد با افزایش وزن در این ماه مواجه هستند. دلیل اضافه وزن در ماه مبارک رمضان فعالیت کم افراد، مصرف بیشتر مواد غذایی است و به طور کلی گرسنگی به هیچ عنوان باعث کاهش وزن نمی‌شود.

صفریان همچنین به ظروف یکبار مصرف استفاده شده در این ماه اشاره کرد و افزود: بهتر است از ظروف یکبار مصرف مرغوب استفاده شود و ترجیحا غذاهای داغ در آن‌ها سرو نشود.

وی با اشاره به غذاهای نذری توزیع شده در این ماه ادامه داد: غذاهای نذری طبخ شده در این ماه بیش از ماه‌های دیگر سال است و کسانی که این غذاها را طبخ می‌کنند باید به کیفیت مواد غذایی استفاده شده در آن توجه کافی داشته باشند.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد توصیه کرد: افرادی که در طبخ غذاهای نذری دخیل هستند حداکثر بهداشت را رعایت کرده و به کیفیت مواد غذایی مورد استفاده نیز توجه کافی داشته باشند.

کد خبر 141987
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز