دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: فکر کن خسته از دود و دم و ترافیک آزاردهنده تهران، فرار کرده‌ای و رفته‌ای به دامن سبز طبیعت مازندران و سواحل زیبای دریای خزر برای تفریح و تفرج؛ آن وقت درست زمانی که از یکی از کوچه‌های منتهی به ساحل دریا در وسط شهر محمود‌آباد وارد ساحل می‌شوی، با صحنه‌ای مواجه شوی که هیچ‌وقت به خیالت‌هم خطور نمی‌کرده است؛ انباشت زباله در ساحل دریا آن هم درست وسط شهر!

انباشت زباله - ساحل دریای مازندران

درست است که استان مازندران و 2استان دیگر شمالی یعنی گیلان و گلستان مشکل دفن زباله دارند اما تا گذرت به این منطقه‌ها نیفتد نمی‌توانی به عمق فاجعه پی ببری. به راستی با کدام سیستم مدیریت شهری و با کدام استدلال، ساحل دریا را ابتدا آزاد‌سازی‌ کرده و بعد به محل دپوی زباله اختصاص می‌دهند؟ آیا وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست از این معضل آگاهی دارند و
دم بر نمی‌آورند؟ شهرداری، فرمانداری و شورای شهر محمودآباد چرا اجازه داده‌اند در این محل آن هم در وسط شهر و در بافتی مسکونی و منطقه‌ای توریستی چنین فاجعه زیست‌محیطی شکل بگیرد؟بگذریم از اینکه برخی شهروندان و مسافران نیز زباله‌های خود را به بیرون پرتاب می‌کنند که کار بسیار ناشایست و غیرقابل قبولی است اما کوه زباله در محل مذکور نه به وسیله مسافران یا شهروندان به وجود آمده که عامدانه و آگاهانه از سوی شهرداری محمود‌آباد ایجاد شده است.در تابلویی که به امضای فرماندار شهرستان محمود آباد در محل مذکور نصب شده به صراحت ذکر شده است: «در راستای دستورات ریاست محترم جمهوری و ماده 63 قانون برنامه چهارم توسعه کشور، این منطقه به مقدار 3000مترمربع توسط شهرداری آزاد شده تا مورد استفاده عموم شهروندان قرار گیرد.

صحنه‌ای که در عکس بالا می‌بینید بنده شخصا در تاریخ پنجشنبه 30تیر 1390 مشاهده کرده و از آن عکس گرفته‌ام! راستش اولش بنده به اتفاق خانواده برای استراحت مختصری در کنار دریا به این منطقه رفته بودیم تا لحظاتی خوش داشته و چند عکس یادگاری بگیریم اما با دیدن این صحنه‌ها، از گرفتن عکس یادگاری صرف‌نظر کرده و ترجیح دادم از این فاجعه زیست‌محیطی عکاسی کنم تا لحظات خوش ساحل دریا!

حال سؤال این است که آیا قرار بوده در راستای برنامه چهارم، ساحل دریا را به محل انباشت زباله تبدیل کنند؟ کدام ماده برنامه چهارم چنین اجازه‌ای را به شهرداری محمودآباد داده است؟ و حقی که از شهروندان و مسافران و توریست‌ها به خاطر این اقدام ضایع شده چگونه احقاق می‌شود؟ آلودگی زیست‌محیطی دریای خزر که بر اثر نشت شیرابه‌های زباله به دریا رخ می‌دهد چگونه قابل رفع شدن است؟ چه کسی پاسخگوی شیوع انواع و اقسام بیماری‌ها و مشکلات جسمی و روحی مردم و مسافران بر اثر انباشت زباله‌های مذکور است؟ آیا اینگونه می‌خواهیم ساحل را به محل جذب توریست و گردشگر تبدیل کنیم؟ آیا تصمیم‌گیرندگان این اقدام بویی از سلیقه و ذوق برده‌اند؟ اصلا چرا بی‌رودربایستی زباله‌ها را داخل دریا خالی نمی‌کنید تا به ظاهر اثری از آن هم نباشد؟

جالب‌تر اینکه با جست‌وجویی در خبرها می‌توان به این اظهارات رسید که مثلا مدیر شبکه بهداشت و درمان محمودآباد در تاریخ 89/4/11 گفته است: «پساب‌ها و شیرابه‌های زباله شهری، باعث آلودگی محیط‌زیست و تهدیدی جدی برای سلامت همه شهروندان است». دکتر عزت‌الله محمدی گفته: «دپو و انباشت غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله‌های شهری محمودآباد در محدوده شهری و در یک منطقه پر جمعیت مسکونی، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای ساکنین منطقه و شیوع انواع بیماری‌های عفونی می‌شود. جمع‌آوری، انباشت و معدوم‌سازی‌ زباله شهری باید با رعایت اصول و استانداردهای بهداشتی و زیست‌محیطی انجام گیرد و متأسفانه به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و بستر‌سازی‌ مناسب در این زمینه، در حال حاضر با وضعیت نامناسب جمع‌آوری و دفع زباله مواجه هستیم.

هم‌اکنون مسئله زباله شهرستان به یک تهدید و خطر جدی برای سلامت عمومی تبدیل شده که درصورت بی‌توجهی و نبود برنامه‌ریزی برای ساماندهی، باعث بروز انواع بیماری‌های عفونی و تحمیل هزینه‌های گزاف درمان برای اقشار جامعه می‌شود».
وی بیان داشت: «در کارگروه سلامت، تهیه زمینی در مکان مناسب با لحاظ مسائل زیست‌محیطی و با تأیید اداره محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان به تصویب رسید و مقرر شد شهرداری ظرف مدت یک ماه نسبت به تهیه زمین اقدام کند تا با دفع بهداشتی زباله از اشاعه بیمارها جلوگیری شود».

ظاهرا هنوز یک‌ماه مورد نظر مدیر شبکه بهداشت و درمان محمودآباد فرا نرسیده که این مشکل همچنان باقی است. شاید وعده‌های داده شده در شهرستان هم از همان قماش وعده‌های ملی است که هیچ‌گاه تحقق نمی‌یابد.
یا در تاریخ 90/3/12 طبق نوشته سایت محمودآباد، حاج‌علی اکبری، رئیس شورای اسلامی شهر محمودآباد گفته: «برای تفکیک زباله از مبداء جمع‌آوری و انتقال مکانیزه طرحی در دست بررسی است که در آینده نزدیک با تأمین اعتبار لازم و تهیه تجهیزات به اجرا درمی‌آید. ضمن اینکه طرح مدیریت پسماند زباله شهرداری محمودآباد و آمل تهیه شده و مورد تصویب استان قرار گرفت و پس از تأمین اعتبار از محل منابع استانی و ملی به اجرا در می‌آید».

ملاحظه می‌فرمایید که طرح، تصویب شده و هیچ مشکلی وجود ندارد جز تأمین اعتبار! زمان اجرایش هم قاعدتا پس از تأمین اعتبار خواهد بود.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در تاریخ 90/1/17 نیز به‌دنبال درج گزارشی انتقادی در رسانه‌های اینترنتی درباره معضل انباشت زباله‌های شهری در ساحل محمودآباد، فرمانداری این شهرستان در جوابیه‌ای اظهار کرده است: «بلافاصله پس از درج مطلب فوق‌الاشاره در آن سایت، فرماندار شهرستان به همراه بخشدار و شهردار محترم سرخرود در محل حاضر شده که ضمن احترام به مطلب نگارنده و نظرات کاربران محترم، به‌اطلاع مردم عزیز می‌رسانیم منظره‌ای که مشاهده نمودیم با عکس‌های مندرج در آن گزارش مطابقت نداشته و چیزی که به چشم می‌خورد حضور جمعی از مسافران عزیز در آن منطقه بود که نسبت به فضا و امکانات موجود ابراز رضایت داشته‌اند».

ملاحظه می‌فرمایید فرمانداری محمودآباد می‌گوید مردم نسبت به این فضا و امکانات ابراز رضایت داشته‌اند! فضایش را که دیدیم امکاناتش را ندیدیم، شاید منظور از امکانات، همان زباله‌های انباشت شده در ساحل دریا بوده است! صد رحمت به همین تهران پردود ‌و ‌دم خودمان! لااقل سیستم دفع زباله‌هایش بهداشتی و مکانیزه است و این چنین محیط‌زیست را آلوده نمی‌کند!

کد خبر 141863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز