همشهری آنلاین: ماست غذایی سالم است که از تغییر شکل باکتری‌های موجود در شیر به وجود می‌آید. بیش‌تر افراد ماست را به عنوان پیش‌غذا استفاده می‌کنند و ‌عده‌ای دیگر نیز آن را به عنوان صبحانه، ‌میانه وعده و یا دسر نیز مورد استفاده قرار می‌دهند.

ماست

به گزارش ایسنا، ماست،‌ غنی از ویتامین‌های مختلف بوده به گونه‌ای که حاوی مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، ریبوفلاوین، ویتامینB5 و B12 است.

از آنجایی که ماست سرشار از ویتامینA نیز هست در عملکرد بینایی نیز نقش موثری دارد. ویتامین E موجود در آن نیز تقویت سیستم ایمنی بدن را به عهده دارد.

طبق مطالعات یکی از دانشگاه‌های تونس مشخص شد که بین کاهش چربی‌های شکم و افزودن 18 درصد ماست به رژیم غذایی توصیه شده ارتباط مستقیمی وجود دارد این تحقیقات حاکی از این بود که کلسیم موجود در ماست باعث کاهش سطح کورتیزول در بدن می شود. کورتیزول هورمونی است که به عضلات شکم مربوط است به عبارت دیگر کلسیم موجود در ماست به سوخت و ساز چربی‌های بدن کمک می‌کند.

باکتری‌های سودمند:

اگرچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند که باکتری‌ها برای بدن و فعالیت‌های آن مضر هستند اما لازم به ذکر است که به مفید بودن باکتری‌های موجود در ماست اشاره کنیم. این باکتری‌ها که باعث ترش شدن ماست می‌شوند، موجودات کوچک و میکروسکوپی هستند که حکم آنتی‌بیوتیک را در بدن دارند و باعث تنظیم دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

فشار خون:

مطالعات اخیر نشان دهنده این است که مصرف منظم و روزانه ماست خطر افزایش فشار خون را به حداقل خود می‌رساند.

طبق پژوهش های‌ سازمان بهداشت و سلامت خطر افزایش فشار خون تا 50 درصد با مصرف ماست کاهش می‌یابد افرادی که روزانه 2 یا 3 مرتبه ماست می‌خورند نسبت به افراد دیگر به میزان یک دوم از بیماری فشار خون در امان هستند.

احساس سیری و سنگینی:

بعضی از مواد غذایی باعث سیری و سنگینی می‌شود و جالب این جاست که پروتئین موجود در آن باعث سرحالی و شادابی می‌شود. از جمله این مواد غذایی می‌توان به هلو، آب میوه هلو، ماست، ‌شیر، دوغ و .. اشاره کرد و همه این خواص فقط و فقط به خاطر سطح پروتیئن است.

تقویت ماهیچه‌ها:

مقدار پروتیئن موجود در ماست انرژی مورد نیاز را پس از تمرین‌ها و ورزش‌های سخت و سنگین تامین می‌کند البته لازم به ذکر است که ماست محلی محتوی پروتئین بیش‌تری است. پروتئین موجود در ماست کمک زیادی به آمینو اسیدهای ضروری برای ترمیم بافت‌های ماهیچه‌ای می‌کند. کربوهیدرات موجود در آن نیز به ذخیره انرژی ماهیچه‌ها پس از تمرین‌های شدید کمک می‌کند.

کلسیم:

اگرچه مقدار کلسیمی که افراد دررژیم غذایی خود استفاده می‌کنند کم است اما برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها بسیار مفید است. وقتی که کلسیم مورد استفاده به اندازه و کافی باشد استخوان ها و دندان‌ها نیز از مقاومت بیش‌تری برخوردار هستند.

ماست سرشار از کلسیم است و مقدار کمی از آن محتوی بیش از نیمی از‌ مقدار کلسیم توصیه شده در وعده‌های غذایی را تامین می‌کند.

فقط چهار گرم ماست کافی است که باعث تقویت سیستم ایمنی شود ماست نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از امراض و عفونت‌ها دارد.

تنظیم فعالیت های گوارشی:

کشت میکروب‌های موجود در ماست در محیط بدن به خاطر لاکتوز موجود در آن باعث سرحالی و شادابی بدن شده و علاوه بر احساس لذت، در تنظیم فعالیت‌های گوارشی نیز موثر است و اگر از ناراحتی‌های ناشی از دستگاه گوارشی رنج می‌برید مصرف منظم و روزانه ماست، باعث کاسته شدن درد می‌شود.

جلوگیری از پوکی استخوان:

پوکی استخوان یک بیماری مربوط به استخوان‌ها است که خطر شکستگی آنها را افزایش می‌دهد. ترکیب کلسیم و ویتامین D موجود در ماست باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود.

حال که از فواید و خصوصیات ماست آگاه شدید سعی کنید تا حد امکان از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید البته در هنگام خرید به برچسب روی آن توجه نمایید تا ماستی که از نظر مقدار چربی و قند متناسب است را تهیه کنید.

کد خبر 141657
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز