سمیه شرافتی: «هیچ بیمارستانی حق عدم‌پذیرش بیمار را ندارد».این خبری بود که به‌دنبال اجتناب 26 بیمارستان تهران از پذیرش طلبه‌ ناهی از منکر از سوی وزیر بهداشت، اعلام شد.

دکتر مرضیه وحید‌دستجردی تأکید کرد: هر بیماری که به بیمارستانی مراجعه کرد حتما باید پذیرش شود و درصورت عدم‌پذیرش حتما با آن برخورد می‌شود.البته پیش از این نیز دکتر محمد‌رضا رزاقی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید‌بهشتی اعلام کرده بود که مسئولان رده بالای وزارت بهداشت هنوز پیگیر مسئله هستند که چرا در مراکز پزشکی ما که افتخارشان تربیت نخبه‌های پزشکی است باید اینگونه کوتاهی شود. به گفته وی از این به بعد لازم است که از پزشکان کشور آزمون اخلاقی هم گرفته شود.اما در کنار همه حرف و حدیث‌هایی که در کنار حادثه اخیر پیش آمده، هنوز مشخص نشده که یک بیمارستان در چه شرایطی می‌تواند بیمار را پذیرش نکند.

دکتر سید‌سجاد رضوی، معاون کل نظارت و اعتبار‌بخشی معاونت درمان وزارت بهداشت در این باره به خبرنگار همشهری این‌طور توضیح می‌دهد: در برخی از موارد مثل موقعی که بیمارستان تخصص کافی را برای پذیرش بیماران ندارد، عدم‌پذیرش اتفاق می‌افتد مثل بیمارستان اطفال که می‌تواند موارد مربوط به انجام زایمان و سزارین را پذیرش نکند ولی در کل همه بیماران اورژانسی باید توسط همه بیمارستان‌ها پذیرش شوند؛ حتی اگر هم بیمارستانی قادر به انجام این کار نبود باید برای بیمار از بیمارستان دیگری پذیرش بگیرد.

البته در این میان سیستم ستاد هدایت دانشگاه‌ها هم وجود دارد که کارش این است که در اورژانس‌ها و در مواقع بحرانی برای بیماران پذیرش بگیرد.

به گفته دکتر رضوی در مواقع بحران این ستاد باید نسبت به هماهنگی تیم‌ها و بیمارستان‌ها انجام وظیفه کند و این در حالی است که هر سه دانشگاه علوم پزشکی این ستاد را دارند.

اما چرا ستاد هدایت در مواردی مثل مورد اخیر، کاری از پیش نبرد؟
به گفته معاون کل نظارت و اعتبار‌بخشی معاونت درمان وزارت بهداشت در یک کارگروه 5‌ نفره که در وزارت بهداشت برای این امر تشکیل شده پیگیر این قضیه است که چرا این قصور رخ داده است.

دکتر رضوی در ادامه می‌گوید: اگر تخلف بیمارستان‌ها اداری باشد، توسط دانشگاه‌ها بررسی می‌‌شود ولی اگر قصور پزشکی رخ دهد، دادسرای انتظامی نظام پزشکی این قضیه را بررسی کرده و به هیچ وجه هم گذشتی نسبت به آن ندارد.

اما وی به یک نکته استثنا هم در مورد عدم‌پذیرش بیماران توسط بیمارستان‌ها اشاره کرده و خاطر نشان می‌کند: در خیلی از موارد برخی بیماران وسع مالی کافی ندارند ولی ترجیح می‌دهند در بیمارستان خصوصی ویزیت شوند، ‌خب، مسلما بیمارستان خصوصی هم تمام مطالبات خود را از بیماران دریافت می‌کند، پس چنین بیماری نباید از سوی عدم‌پذیرش از طرف بیمارستان شاکی باشد، ولی اگر همین بیمار به بیمارستان دانشگاهی و دولتی مراجعه کند باید به‌طور کامل نسبت به وضعیتش رسیدگی کامل شود.

کد خبر 141651

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز