نحوه ارزش‌گذاری 45 و42 میلیارد تومانی سهام پرسپولیس و استقلال مشخص شد.

 به گزارش فارس، به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی،‌ قیمت‌ها صرفا با درنظر گرفتن برند 2باشگاه و تعداد هواداران بوده و فعلا در حد پیشنهاد است؛ چون قیمت نهایی برای فروش پرسپولیس و استقلال توسط هیأت واگذاری تعیین خواهد شد که آن هم منوط به تعیین وزارت ورزش و جوانان خواهد بود اما این واگذاری‌ها قطعا در شهریور ماه یعنی کمتر از 2ماه انجام می‌شود.

براساس این گزارش، اعلام قیمت پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی‌ برای فروش این‌دو باشگاه از همان دیروز با حرف و حدیث‌هایی مواجه شده است. به‌طوری که برخی مسئولان مانند فتح‌الله‌‌زاده سرپرست باشگاه استقلال از پرسپولیسی بودن قیمت‌گذار و بالا بودن این قیمت‌ها سخن گفت و نامدارانی مانند علی پروین، ضمن ابزار تعجب، چنین قیمت‌های گرانی را سنگ‌اندازی درخصوصی‌سازی‌ باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال اعلام کرده‌اند.

مسئول قیمت‌گذاری

پیگیری‌ها نشان می‌دهد این قیمت‌ها با کمک مؤسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر که در زمینه تعیین ارزش برند‌ها تخصص دارد، تعیین شده اما هنوز نهایی نیست. در بررسی نحوه ارزش‌گذاری باشگاه‌های ورزشی در همه کشورها عوامل اثرگذار در برند نقش بسزایی در کم و کیف آن دارند. این عوامل شامل تعداد هواداران، درآمد ناشی از حامی مالی (اسپانسر)، درآمدهای تجاری، تبلیغات و حق پخش تلویزیونی هستند. براساس این گزارش، فعلا آماری از درآمدهای این دو باشگاه به‌دلیل دردسترس‌نبودن صورت‌های مالی وجود ندارد اما طبق آمارهای غیررسمی تعداد هواداران پرسپولیس بیشتر از استقلال است. همین موضوع باعث تفاوت ارزش‌گذاری 3میلیارد تومانی 2باشگاه شده است. در این میان ارزش بازیکنان و کادر فنی و دارایی‌های 2باشگاه در قیمت‌گذاری تاثیری نداشته و باید دید آیا این متغیر‌ها هم لحاظ خواهند شد یا خیر؟

سرمایه استقلال و پرسپولیس

سرمایه اسمی- سرمایه ثبت‌شده- باشگاه استقلال 10میلیون تومان و مشتمل بر 100هزار سهم بوده اما سرمایه اسمی باشگاه پرسپولیس فقط یک میلیون تومان است. از طرف دیگر باشگاه استقلال به‌صورت سهامی خاص و باشگاه پرسپولیس در قالب سهامی عام فعالیت می‌کنند که برای عرضه بلوکی در فرابورس مشکلی ندارند اما درصورتی که هر یک از 2باشگاه تمایل به حضور در بورس داشته باشند باید علاوه بر سهامی عام‌بودن از وضع سودآوری مناسب و صورت‌های مالی شفافی برخوردار باشند.

درآمد و بدهی

در این میان یکی از حلقه‌های مفقوده و عوامل مؤثر در قیمت‌گذاری و گران بودن یا نبودن قیمت‌های پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی‌ وضعیت بدهی‌های باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است که بازهم به‌دلیل در دسترس نبودن صورت‌های مالی آمار دقیقی وجود ندارد اما هرچند درآمد استقلال و پرسپولیس در سال88 به‌ترتیب 4/9 و 7/7میلیارد تومان بوده اما این 2باشگاه نزدیک به 10میلیارد تومان بدهی دارند.

نحوه واگذاری و یک پیشنهاد

براساس این گزارش، در حالی هنوز نحوه واگذاری این‌دوباشگاه به‌طور دقیق مشخص نشده و مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ فعلا تصمیم به واگذاری از طریق فرابورس و عرضه یک یا 2بلوک گرفته‌اند که به‌دلیل دربرگیری قابل توجه این دو باشگاه و علاقه‌مندی حدود 40 میلیون نفری، جذابیت‌های پیدا و پنهان استقلال و پرسپولیس، احتمال درآمد مناسب در آینده، لزوم حضوری حرفه‌ای‌تر و قدرتمندتر این 2باشگاه در آسیا و دیگر عوامل، پیشنهاد می‌شود واگذاری این دو باشگاه در قالب 3بلوک باشد.

به این ترتیب که حدود 35 تا 40درصد سهام به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به خرید داده شود و 10 تا 15درصد دیگر به پیشکسوتان دارای توان مالی تخصیص داده شود تا با در اختیار گرفتن بیش از 51 درصد سهام توسط این 2گروه، مدیریت منسجمی ایجادشده و زمینه برای رشد سرمایه‌گذاری و درآمد زایی ایجاد شود. همچنین باقیمانده سهام که می‌تواند حداکثر 49درصد باشد به کانون هواداران واگذار شود تا همه طرفداران این دو تیم بتوانند به میزان مساوی یا براساس توان مالی در ترکیب سهامداری این دو باشگاه حضور داشته باشند.

کد خبر 141526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز