همشهری آنلاین: «دعا از منظر حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای» که به تازگی چاپ نخست آن منتشر شده است به چاپ پنجم رسید و تاکنون 22هزار نسخه از آن به دست علاقه‌مندان رسیده است.

رهبر

به گزارش خبرنگار مهر، صبح روز 29 تیرماه بود که کتابی به دستم رسید تا آن را معرفی کنم. این کتاب که قرار بود ظهر همان روز در مراسم ویژه دیدار کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با رهبر انقلاب به میهمانان اهدا ‌شود، نامش «دعا» بود.

در شناسنامه کتاب، چاپ اول آن تابستان سال 90 درج شده است، ولی می‌دانم که از چاپ نخست آن روزهای زیادی نمی‌گذارد و هنوز توزیع آن هم به طور گسترده آغاز نشده است و شاید کتابداران و دیگر حاضران در آن مراسم و من که اینجا کتاب را ورق می‌زنم، جزو اولین گروهی باشیم که در مقام مخاطب این اثر به دستمان رسیده است.

اما چطور شد که پس از یک هفته این ماجرا را مرور می‌کنم؟ عصر دیروز این خبر رسید که در حال حاضر چاپ پنجم کتاب «دعا از منظر حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای» در چاپخانه است و به زودی چاپ و توزیع خواهد شد.

همان گوینده خبر اشاره کرد که تاکنون 22 هزار نسخه از آن منتشر شده است و از آنجاکه در شناسنامه کتاب شمارگان چاپ نخست آن 6 هزار نسخه درج شده بود، این نشان می‌دهد که چاپ‌های دوم تا پنجم نیز هر کدام شمارگانی در همین حدود داشته‌اند.

کتاب را که کنار دستم است، برمی‌دارم و بار دیگر تورق می‌کنم. کتاب حجیمی نیست. به طور خلاصه و با سرفصل‌های مشخص سعی شده تا فرازهایی از صحبت‌های رهبر انقلاب درباره دعا، جایگاه آن، تاثیر آن در زندگی، چگونگی استجابت، معانی ذکر، اهمیت ذکر، اهمیت کتابی چون صحیفه سجادیه، مذمت ترک دعا، مقام دعاکنندگان و ... را بیان کند.

این کتاب در 5 فصل تنظیم شده که «معانی دعا، اجابت و ذکر»، «اهمیت دعا و ذکر»، «شرایط دعا، شروط اجابت»، «فواید و دستاوردهای دعا» و «در دعا از خدا چه بخواهیم؟ نمونه‌هایی از کتاب‌ها و دعاهای برجسته» عناوین این فصل‌ها هستند.

کتاب «دعا از منظر آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» را علیرضا برازش گردآوری کرده و مقدمه‌ای هم به قلم وی دارد که در آن اشاره می‌کند که از اوایل دهه 60 به تحقیق درباره دعا علاقه‌مند شده است و از همان دوران نکات بکر و کلیدی را در مباحث نمازجمعه که از سوی خطیب جمعه آن روزها حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای ایراد شده، می‌یابد.
برازش اشاره می‌کند که سه فایده، سه دستاورد، سه جهت و سه نکته درباره دعا بارها و بارها در کلام مقام معظم رهبری تاکید شده که 2 نکته آن در میان مردم و حتی متدینین و افراد مانوس با دعا و نیایش غریب و مغفول بود و هست و حتی در کتب تالیف شده درباره دعا و نیایش نیز به نحو شایسته بدان پرداخته نشده است.

مساله استخراج و کسب معارف از دعا از جمله مواردی است که برازش آن را از نکاتی می‌داند که رهبر انقلاب بدان تاکید داشته‌اند و لازم است در بحث دعا ما نیز بیشتر بدان دقت کنیم.

وقتی کتاب را ورق می‌زنی، فرازهای زیادی دارد که می‌شود بدانها اشاره کرد، ولی از آنجا که میل به استجابت دعا در دعاکننده در حالت عام بالاترین میل است در بخشی از کتاب می‌خوانیم که «دعا مستجاب می‌شود؛ یا زود و یا دیر» و ذیل آن توضیح داده می‌شود که آنجا که توجه لازم را در حال دعا داشته باشیم دعا مستجاب می‌‌شود دیر یا زود.

و یا در بخش دیگر می‌خوانیم «اگر خدا در دعا را باز کند در اجابت را نمی‌بندد» که امکان ندارد خدا به بندگان خود دستور بدهد دعا کنند، اما بنا بر اجابت آن نداشته باشد.

همچنین در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی که 21 مهرماه سال 85 ایراد شده است، ایشان تاکید می‌کنند: «دعا، خواندن خداست؛ حالا می‌تواند به زبان فارسی یا به زبان خودتان باشد؛ هرچه که می‌خواهید با خدا حرف بزنید؛ این دعاست. هرچه می‌خواهید با او در میان بگذارید... البته دعاهای ماثور از ائمه (ع) بهترین مضامین در زیباترین الفاظ و سرشار از معارف الهی است که قدر آنها را باید دانست و بایستی به آنها متوسل شد.»

«دعا از منظر حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای» که چاپ پنجم آن به زودی منتشر می‌شود، قرار است دوشنبه 10 مرداد در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رونمایی شود.

کد خبر 141494
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز