چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۱۵
۰ نفر

اسدالله عباسی*: نابسامانی در سازمان میراث فرهنگی با توجه به حاشیه‌سازی‌هایی که در این سازمان به‌وجود آمد منجر به تصمیم نمایندگان برای ادغام سازمان میراث فرهنگی با وزارت ارشاد شده است که البته فراکسیون نیز با ادغام موافق نیست.

اسدالله عباسی

 از سوی دیگر فعال نبودن سازمان میراث فرهنگی و همچنین اداره معاونت‌های این سازمان با سرپرست برای مدت طولانی نیز به نفع کشور و آینده صنعت گردشگری نیست. تغییر مدیران سازمان میراث فرهنگی که همراه با اعمال سلیقه است نیز اقدام مناسبی برای حل مشکلات این سازمان محسوب نمی‌شود. مدیریت جدید این سازمان نیز درصورت تداوم همان روند قبلی و ادامه نابسامانی‌ها قطعا این سازمان را از برنامه پنجم توسعه و برنامه چشم‌انداز 1404 عقب خواهد انداخت.

پیش‌بینی ما نیز این است که اگر وضعیت کنونی به همین شکل ادامه یابد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از برنامه‌ها عقب خواهد افتاد. در این میان بیشترین انتظار از دولت این است که برنامه‌های به تعویق افتاده در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و ساخت هتل‌ها را که البته بانک‌ها توجه چندانی به ارائه تسهیلات به این دو بخش ندارند، هر چه سریع‌تر به اتمام برساند. اکنون سرمایه‌گذارهایی وجود دارند که در میانه راه مانده‌اند و هیچ کس نه تنها پاسخگوی زیان آنها نیست بلکه در سازمان میراث فرهنگی نیز پاسخگویی به نهادهای مسئول وجود ندارد.

افزون بر آن به اعتقاد فراکسیون گردشگری مجلس انتقال مدیریت‌های سازمان اقدامی غیرکارشناسی و نادرست بود. علاوه بر این رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی نیز مورد تایید مجلس نبوده است که مجلس درصدد رفع مشکلات این سازمان برآید. سازمان میراث فرهنگی تاکنون هیچ گزارش شفاف و روشنی به مجلس ارائه نکرده و مجلس تنها شاهد افت و خیزهای این سازمان در چند سال گذشته بوده است؛ همین موارد نیز ابتدا منجر به طرح موضوع تحقیق و تفحص از این سازمان و در مرحله بعد ادغام آن در وزارت ارشاد شد. مدیر جدید نیز تاکنون جلسه‌ای با فعالان صنعت گردشگری و دیگر بخش‌های سازمان تحت تصدی خود نداشته و به همین دلیل در آینده نزدیک قرار است مجلس جلسه‌ای با فعالان بخش گردشگری کشور داشته باشد.
سهم بخش گردشگری در رویکرد بخش اشتغال بسیار مهم است. صنایع‌دستی و گردشگری همچنین قادر به تامین سهم بالایی از اشتغال کشور است و می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی ایفا کند.

در عین حال روند کنونی فعالیت‌ها در این بخش بیانگر آن است که فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، در حالی‌که سرمایه‌گذاری دیگر کشورها در بخش گردشگری موجب شده که ایران به جای جذب توریست و گردشگر روند معکوس داشته باشد و گردشگران ترجیح بدهند به خارج از کشور سفر کنند که این موضوع به هیچ‌وجه چشم‌انداز مناسبی برای آینده این صنعت در ایران ایجاد نمی‌کند.

*رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی

کد خبر 141433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز