همشهری آنلاین: مشهورترین روزنامه نگار و نویسنده لهستان، "ریزارد کپوسکینیسکی" پس از یک عمل جراحی قلب در سن 74 سالگی در گذشت.

او شهرت خود را با تهیه گزارش به عنوان تنها خبرنگار خبرگزاری لهستان درآفریقای  دهه 60 کسب کرد.
از کارهای چشمگیر او می‌توان به پوشش خبری او از سقوط "هایلی سلاسی" از اتیوپی و روزهای آخر حکومت پهلوی در ایران، اشاره کرد. او همچنین در زندگی حرفه‌ای خود کتاب‌هایی درباره سقوط اتحاد جماهیر شوروی، جنگ‌های داخلی آنگولا و سیاست و حکومت در آمریکای مرکزی به رشته تحریر درآورد.
ریزارد کپوسکینیسکی در سال 1932 در "پینسک" که اکنون به بلاروس مشهور است، متولد شد. در رشته تاریخ تحصیل کرد و در دهه پنجاه میلادی به عنوان گزارشگر آغاز به کار کرد.
در اوایل دهه شصت به آفریقا اعزام شد و به عنوان تنها خبرنگار لهستانی تعداد زیادی ازجنگ‌های این قاره را تحت پوشش خبری قرار داد. همچنین نماینده خبرگزاری اش در آسیا و آمریکای لاتین نیز بود و جمعا 27 کودتا و انقلاب را گزارش کرده و چهار مرتبه به اعدام محکوم شده بود.
از سال 1974 برای هفته نامه "کولتورا" قلم میزد و در همین دوره زمانی بود که برای تحریر کتابهای "امپراطور" ، "سقوط هایلی سلاسی" و "شاه شاهان" به شهرت جهانی دست یافت.
همچنین در کتاب دیگی به نام"جنگ فوتبال"، جنگ 6 روزه هندوراس و السالوادر را که در یک مسابقه فوتبال جرقه خورد به تصویر کشید.
آخرین کتاب وی با عنوان "با هرادتوس سفر می‌کند" دو سال پیش منتشر شد. چندین کتاب شعر نیز از این روزنامه نگار و نویسنده به جای مانده است.
کد خبر 14125

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز