علی صالح‌آبادی * امروزه از فوتبال به‌عنوان یک صنعت یاد می‌شود.

foot

این صنعت با تغییر ساختار سنتی باشگاه‌های فوتبال و تجاری شدن آنها، رونق قابل توجهی به‌خود گرفته است.همزمان با ورود باشگاه‌ها به عرصه تجارت، گرایش صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذاری در این صنعت پررونق شدت و شتاب یافته است.

طی دو دهه گذشته در مسیر تجاری شدن فوتبال تغییرات عمده‌ای اتفاق افتاده است که از جمله آنها می‌توان به تبدیل بسیاری از باشگاه‌ها به شرکت‌های سهامی عام، ورود برخی از باشگاه‌ها به بورس اوراق بهادار به‌منظور جلب سرمایه سرمایه‌گذاران و هواداران برای توسعه کمی و کیفی باشگاه، تغییر در منابع کسب درآمد و ترکیب مخارج، حرفه‌ای شدن لیگ‌ها، نحوه مدیریت و ارتباط بین مدیران و هواداران فوتبال باشگاهی اروپا، اشاره کرد.

کشور انگلستان مبتکر ایده تبدیل باشگاه‌ها به شرکت سهامی عام و متعاقب آن ورود آنها به بورس اوراق بهادار است. این ایده درحالی‌که توسط برخی از کشورها نظیر ایتالیا، فرانسه، آلمان و اسپانیا رونق گرفته؛ در کشور انگلستان به‌دلیل سودآور نبودن باشگاه‌ها در حال تغییر جهت به سوی اشکال دیگر اداره و مالکیت باشگاه‌هاست.

روش مشارکت مردمی که براساس آن باشگاه به مالکیت اعضای خود که همان مشتریان یا هواداران باشگاه هستند درمی‌آید و یا ایجاد تراست حامی که سهام آن به هواداران باشگاه عرضه می‌شود و منابع مالی به دست آمده به خرید سهام باشگاه اختصاص می‌یابد به‌عنوان کلیدهای اصلی حل مشکلات باشگاه‌های انگلستان شناخته شده‌اند و به مرور زمان در عرصه فوتبال مورد آزمون قرار می‌گیرند. به هر حال، ساختار مالکیت، اندازه هواداران و حمایت‌های مالی آنها، بسترهای مقرراتی حاکم، روش‌های مدیریتی شرایط لیگ حرفه‌ای و انعطاف‌پذیری باشگاه در شرایط مختلف، عوامل اصلی تشخیص در انتخاب هر یک از شیوه‌های نحوه اداره باشگاه‌های فوتبال است.

در کشور ما نیز نخستین قدم در مسیر تحول کسب‌و‌کار و حرفه‌ای شدن باشگاه‌های فوتبال تغییر ساختار فعلی آنهاست. پذیرش این باشگاه‌ها در بورس اوراق بهادار و جلب سرمایه‌های عمومی از سیاست‌هایی است که از سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان ورزشی کشور قرار گرفت و در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و با توجه به ساختار مالکیت دولتی برخی از باشگاه‌ها و ضرورت جداسازی آنها از بدنه دولت مجدداً مطرح شد.

* رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

کد خبر 140917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز