همشهری‌آنلاین: کنفرانس یک روزه سران کشورهای منطقه یورو در بروکسل پایان یافت و رئیس شورای اروپا، رئیس کمیسیون اروپا و نخست وزیر یونان از تصمیمات گسترده برای حل بحران یونان و مسائل ناشی از آن در اروپا سخن گفتند.

eurozone-area

به گزارش خبرگزاری‌ها سران 17  کشور عضو منطقه یورو درباره جزئیات یک مجموعه کمک ۱۰۹ میلیارد یورویی به یونان به توافق دست پیدا کرده‌اند. طبق گزارش صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی یونان امسال 3.8 درصد کاهش یافته و باعث بیکاری 17 درصدی خواهد شد. میزان بیکاری فعلی بین جوانان 15 تا 24 ساله در یونان 42.5 درصد است. با این حساب تقریبا نصف یونانی های جوان بیکارند.

قیمتها در دوسال اخیر 7.9 درصد، حدود سه برابر بیشتر از رشد 2.3 درصدی دستمزدها افزایش یافته است. قیمت یک فنجان قهوه در آتن بیشتر از پاریس شده است. افزایش شدید قیمت، گردشگری، صنعت اصلی کشور را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

بر اساس این طرح، بانک ها و موسسه های مالی خصوصی نیز برای یونان تسهیلات تازه ای در جهت بازپرداخت بدهی هایش در نظر خواهند گرفت.

eurozone

هرمن رامپویی، رئیس شورای اروپا، خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا و جورج پاپاندرئو  نخست وزیر یونان، از تصمیمات گسترده کنفرانس برای حل بحران یونان و مسائل ناشی از آن در اروپا سخن گفتند.

هرمن رامپویی گفت:  "ما شرایط بازپرداخت دیون یونان را ترمیم کردیم، اقداماتی در نظر گرفته‌ایم که جلوی گسترش بحران را بگیریم و بالاخره تعهد کرده‌ایم که مدیریت بحران مالی در منطقه یورو را بهبود بخشیم".

جورج پاپاندرو، نخست وزیر یونان نیز افزود: "ما اکنون ترتیبات و رشته اقداماتی در نظر گرفته ایم که شرایط حاکم بر یونان را تعادل می بخشد، و آن، چهارچوبی محکم بر بازپرداخت دیون کشور است. در نهایت، این به معنی آن است که نه تنها سرمایه لازم برای بهبود اوضاع یونان مهیا می شود، بلکه بار مردم یونان هم سبک خواهد شد."

در میان سایر تصمیمات، کنفرانس به بخش خصوصی هم اجازه داده است که در چهار چوبی کنترل شده برای حل بحران یونان وارد عمل شود. سران ۱۷ کشور عضو منطقه یورو در بروکسل، پایتخت بلژیک روز جمعه پس از ساعت‌ها مذاکره فشرده به این توافق‌ها دست یافتند
حال باید دید بازارسهام در مقابل بیانیه کنفرانس چه واکنشی نشان خواهد داد.

کد خبر 140909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز