از چند سال پیش شهرداری تهران سعی داشت طرح‌هایی را در شهر تهران اجرا کند که در آن طرح‌‌ها، بانوان در شهر احساس بهتری داشته باشند و فضای امنی برای رفت و آمد و ورزش و ...آنان فراهم شود.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 611

هفته پیش هفتمین و بزرگ‌ترین شهر بانوی تهران در بوستان ولایت(منطقه19) گشایش یافت تا خانم‌ها و به ویژه دختران نوجوان بخش دیگری از شهر هم از امکانات ویژه خود بهره‌مند شوند.

نرگس معدنی‌پور، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران، درباره این شهر ‌بانوها به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:«شهربانو‌ها، فضاهای فرهنگی، ورزشی، هنری‌ای هستند که خانم‌ها می‌توانند در هر گروه سنی که باشند در آنها حضور پیدا کنند. در این مجموعه ها، امکانات متنوعی برای زنان تهرانی در نظر گرفته شده است؛ استخر، سونا، مکان‌های ورزشی، کارتینگ بانوان و... در این شهر بانوها، خدمات بهداشتی و پیرایشی و آرایشی، کتابخانه تخصصی بانوان، کلاس‌های آموزشی، مشاوره و...نیز فعالیت دارند.»

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران درباره نوجوانان دختر می‌گوید:« در شهر بانوها، مجموعه‌های متنوعی برای همه گروه های سنی در نظر گرفته شده، اما فضاهایی مثل پیست دوچرخه سواری و کارتینگ که در بوستان ولایت ساخته شده است، خیلی می تواند مورد توجه دختران نوجوان و جوان باشد. شهر بانوی بوستان ولایت با مساحت نزدیک به هفت هکتار بزرگ‌ترین شهر بانوی تهران است.»

او به بحث اقتصادی شهر بانوها اشاره می‌کند و می‌گوید: «این شهر بانوها نقش مهمی در اشتغال‌زایی بانوان دارند، چون مدیریت و اداره و خدمات توسط بانوان انجام می‌شود. در ضمن، شهریه فضاهای ورزشی و غیره 20درصد از دیگر فضاهای دولتی کمتر است.»

معدنی پور می‌گوید:«هم اکنون در پهنه شمال منطقه 3 و بوستان بهشت مادران، در پهنه شرق منطقه 15 و پردیس بانوان و در پهنه جنوب منطقه 18 و پارک نرگس به عنوان بوستان های ویژه بانوان تجهیز شده‌اند. در پهنه غرب نیز قرار است قسمتی از پارک چیتگر مخصوص استفاده بانوان شود.»

او می‌گوید:«بر اساس مطالعات انجام شده در سال آینده پنج پارک ویژه بانوان بر اساس استانداردهای لازم در سطح شهر تهران برای استفاده بانوان آماده می‌شود.»

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران همچنین به تأسیس فرهنگ‌سرای حجاب اشاره می‌کند و می‌گوید: «تاسیس این فرهنگ‌سرا در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است که با مساحت 17 هزار متر مربع در پارک کن واقع در منطقه 5 تهران ساخته خواهد شد.»

معدنی پور به تسهیلات حمل و نقل برای خانم‌ها می‌پردازد و اضافه می‌کند:« افزایش تسهیلات حمل و نقل شهری ویژه بانوان به منظور تأمین آسایش بیشتر آنها جزو کارهایی بوده که باید به آن توجه ‌شود. به این ترتیب در حال حاضر 570 تاکسی بی‌سیم بانوان در شهر تهران خدمات رسانی می‌کند. واگن های ویژه بانوان در مترو نیز پیش بینی شده است. »

او حتی به اتوبوس‌های ویژه مادرانی که فرزند در آغوش دارند، اشاره می‌کند و این‌که در آینده شهرداری تهران اتوبوس هایی برای مادران در نظر می‌گیرد که از لحاظ صندلی و پله بسیار راحت باشد.

کد خبر 140838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز