دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

ناهید پیشور: 2 سال پس از ماجراهای «خماری» (2009)، 4 دوست قدیمی استیو (ادهلمس)، آلن (زاک گالیفیا ناکیس)، فیل (برادلی کوپر) و دوگ (جاستین بارتا) دور هم جمع می‌شوند.

سینما - فیلم خماری 2

 این بار بهانه ماجرا ازدواج استیو با لورین (جمی‌چونگ) است که اصلیت تایلندی دارد و مراسم هم در این کشور برگزار می‌شود اما حتی ممانعت از برگزاری آخرین مهمانی مجردی برای پرهیز از اتفاقاتی که 2 سال پیش سر عروسی استیو رخ داد هم مانع از رخدادهای عجیب نمی‌شود.براساس یک قانون نانوشته‌ هالیوود، فیلمی که به موفقیت غیرمنتظره دست می‌یابد نمی‌تواند بدون دنباله یا بازسازی بماند و آنچه در «خماری2»(2001) رخ داده ترکیبی از این دو است؛ یعنی فیلم هم دنباله‌ای بر قسمت قبلی است و هم میزان شباهت رخدادها به حدی است که می‌توان گفت فقط لوکیشن‌ها تغییر کرده و این بار به جای لاس‌وگاس وقایع در تایلند رخ می‌دهد؛ جایی که وقتی دوستان قدیمی صبح از خواب برمی‌‌خیزند با رخدادهای عجیبی مواجه می‌شوند.

موی سر آلن از ته تراشیده شده، روی صورت استیو تاتوهای عجیبی به‌چشم می‌خورد، میمونی در اتاق حضور دارد که معلوم نیست از کجا آمده و تدی برادر عروس هم غیبش زده. باز هم شب پرهیاهویی پشت سر گذاشته شده و کاراکترها باید کشف کنند در عالم بی‌خبری چه بر آنها گذشته.سناریوی «خماری2» که توسط تاد فیلیپس، کرگ مازین و اسکات آرمسترانگ نوشته شده فاقد مهم‌ترین برگ برنده فیلمنامه «خماری1» است و به‌جای بداعت از عنصر تداعی برای خندان تماشاگر استفاده می‌کند، تا آنجا که می‌توان آن را بازسازی «خماری» دانست.

در تابستان 2009 موفقیت تجاری «خماری»‌ با کارگردان و بازیگرانی نه‌چندان شناخته‌شده آن را به پدیده سینمای کمدی هالیوود بدل کرد. در فاصله ساخته شدن «خماری2» تاد فیلیپس یک کمدی با بازی زاک گالیفیاناکیس ساخت که اثر موفقی نبود و حالا جمع‌شدن رفقای بدشانس در تایلند زمینه‌ساز اتفاقاتی می‌شود که مثل قسمت اول غافلگیرکننده نیست. شوخی‌ها هم طراوت و تازگی «خماری» را ندارد و ظرافت در برخی سکانس‌ها جای خود را به گستاخی داده است.

فیلم در نیمه اولش می‌کوشد با مقدمه‌ای نسبتا طولانی بر تفاوت‌ها با قسمت اول تأکید کند ولی کمدی اصلی از جایی شکل می‌گیرد که اتفاقات «خماری1» به شکلی دیگر تکرار می‌شود.تاد فیلیپس گویی با اطلاع از تکراری‌بودن موقعیت‌ها و شوخی‌ها، قدری بی‌نزاکتی را چاشنی ماجرا می‌کند تا گیشه فیلمش را تضمین کند و در چاه‌ویل دنباله‌های ناموفق گرفتار نشود.تاد فیلیپس برای چشیدن دوباره طعم شیرین موفقیت به رونویسی از موفقیت قبلی‌اش پرداخته و از کارگردان نکته‌سنج قسمت اول، در «خماری2» کمتر خبری هست و حتی زاک گالیفیاناکیس پدیده «خماری1» هم در اینجا با تراشیدن موهایش به اندازه سابق بامزه نیست. اگر «خماری1» ابتدا توسط منتقدان کشف شد و بعد از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت، این بار تماشاگران در سراسر دنیا درحالی به تماشای فیلم شتافته‌اند که دیگر خبری از نقدهای تحسین‌آمیز نیست.فروش بالای «خماری2» از موفقیت تجاری فیلیپس و کمپانی برادران وارنر حکایت دارد. کارخانه رویاپردازی هالیوود بار دیگر محصول موفقی به بازار عرضه کرده و احتمالا باید منتظر «خماری3» نیز بود.

کد خبر 140567

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز