گروه ادب و هنر: مراسم گرامیداشت چند نفر از بزرگان و نام‌آوران عرصه فرهنگ که سال گذشته درگذشته‌اند، در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برپا ‌شد.

گرامیداشت مفاخر

ابوالقاسم گرجی، محمود روح‌الامینی‌، ایرج افشار، محمد بهمن‌بیگی‌، مجید شهریاری‌، شمس آل احمد‌، علی‌محمد حق‌شناس‌، جلیل اخوان زنجانی‌، رحیم رضازاده ملک‌، کاظم برگ‌نیسی‌، علی موسوی بهبهانی‌، عنایت‌الله رضا‌، پریرخ دادستان‌، آلینوش طریان و‌ کارو لوکاس، چهره‌هایی بودند که یادشان گرامی‌داشته شد. آنطور که ایسنا گزارش کرده، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود زریبافان، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام محمدجواد ادبی‌، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد از جمله حاضران و سخنرانان این مراسم بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی‌اش گفت: این مفاخر باعث دمیده‌شدن روحیه اعتماد به نفس در جوانان می‌شوند. جوانان باید بدانند که گذشتگان آنها حرف اول را در دنیا می‌زدند. جوانان بدانند نبوغ و استعداد صرفا باعث خلق این آثار و برکات نشده، بلکه تلاش و پیگیری این بزرگان بوده که این آثار به‌جا مانده‌اند. زندگی این افراد از تعلقات دنیوی رها بوده و به اندک بسنده کرده‌اند. وزیر ارشاد همچنین با اشاره به اینکه امروز در عرصه جهانی سربلند هستیم، ادامه داد:

علوم به دست‌آمده باید ثبت و به آیندگان سپرده شود. کتاب‌های موجود نتیجه رنج و زحمت بزرگانی است که خود را صرف خدمت به جامعه و پیشرفت کشور کرده‌اند. حسینی به جلسات کارگروه فرهنگ و هنر در سفرهای سوم استانی اشاره کرد و گفت:‌ در این کارگروه به ارزشمندی این استادان پرداخته و پیشنهاد شد فیلم‌ها و سریال‌هایی در این‌باره ساخته شود، همچنین در هر استان موزه‌ای به یادآوری نام و ‌آثار آنها اختصاص داده شود. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قدردانی بموقع از مفاخر، به‌خصوص در دوره حیات، باعث می‌شود وحدت ملی و انسجام ما قوت لازم را پیدا کند و بزرگداشت گذشتگان، امیدبخش تلاش حاضران است.

او از شهیدان مسعود علی‌محمدی و مجید شهریاری یاد کرد و گفت: این دو در عین اینکه عالم بودند‌، عابد هم بودند و هر دو محصول تربیت انقلاب و نظام اسلامی هستند. آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد در این مراسم اظهار کرد:‌ به گفته قرآن‌، تنها علم‌، عامل بقا و ماندگاری نیست؛ عالمی ماندنی است که نقش خدمت به ملت را داشته باشد. اگر عالمان ناظر بر مشکلات مردم باشند و در این جهت اقدامی نکنند‌، در هاضمه تاریخ هضم می‌شوند.

محقق داماد به مشکلات این استادان اشاره کرد و گفت:‌ این افراد در اواخر عمرشان در شرایطی قرار می‌گیرند که باید احترام‌شان محفوظ باشد، ولی پذیرایی‌کننده‌ای ندارند. البته در حال حاضر، این مشکلات با کمک مقامات فرهنگی کشور حل شده است. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در سخنان کوتاهی با بیان اینکه کاری که این بزرگان در کشور کردند، از جنس ایثار است‌، گفت: کسی به مقام بالایی نمی‌رسد؛ مگر اینکه از رفاه‌، زندگی و مزیت‌های مادی بگذرد و در جهت رسیدن به اهدافی که درست است‌، قدم بردارد. در پایان مراسم، با اهدای لوح از شهردار منطقه 11 به‌دلیل بازسازی بنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی‌ و همچنین از خانواده‌های نام‌آوران درگذشته، که در جمع حاضر بودند، تقدیر شد.

کد خبر 140411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز