همشهری آنلاین: پزشکان می‌توانند به طور مصنوعی جنسیت نوزد را انتخاب کنند. اما مسئله این است که والدین در صورت رواج این روش‌ها کدام جنسیت را انتخاب می‌کنند.

infant

یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد در صورتی که زنان فرصت انتخاب جنسیت نوزدشان را داشته باشند، با نسبت مساوی ممکن است دختر یا پسر را انتخاب کنند.

تارون جیان، متخصصص تولید مثل در دانشگاه ایلینوی در شیکاگوی آمریکا می‌گوید: "انتخاب جنسیت نوزاد موضوعی بوده است که صحبت درباره آن برای پزشکان تقریبا تابو محسوب می‌شده است.

با این وجود مهم است که علاقه بیمار را در موارد "انتخاب ترجیحی جنسیت نوزاد به دلایل غیرپزشکی"، مورد توجه پزشک قرار گیرد و پیامدهای اخلاقی و اجتماعی این کار تشریح شود. تا به حال اطلاعاتی درباره خواست والدین برای داشتن دختر یا پسر در اختیار آنها قرار داده نمی‌شد."

از 561 زنی که در این بررسی شرکت کردند، 229 نفر گفتند که علاقمندند جنسیت نوزاد آینده‌شان را انتخاب کنند. در میان این 229 زن میزان علاقه برای داشتن نوزاد پسر یا دختر مشابه بود.

اما زنانی که از قبل یک یا چند بچه از یک جنسیت داشتند، ترجیح می‌دادند که بچه بعدی‌شان از جنس مخالف باشد، تا تعادل جنسیتی خانواده حفظ شود.

روش‌های انتخاب جنسیت نوزاد

در آمریکا از دو روش برای انتخاب جنسیت نوزاد استفاده می‌شود.

یک روش جدا کردن اسپرم است- این روش بر این اساس است که اسپرم دارای کرومووزوم X (باعث ایجاد جنین مونث می‌شود) اندکی سنگین‌تر از کروموزوم Y است (که جنین مذکر ایجاد می‌کند).

با استفاده از این تفاوت اندک وزنی، می‌توان اسپرم را به دو گروه X و Y تقسیم کرد و آنها را برای عمل "وارد کردن اسپرم به صورت مصنوعی به درون رحم: (IUI) آماده کرد.

میزان موفقیت تعیین جنسیت جنین با استفاده از روش جدا کردن اسپرم برای دختردار شدن 90 درصد و برای پسردار شدن 70 درصد است.

یک روش شایع دیگر "تشخیص ژنتیکی قبل از کاشتن رویان" (PGD) - شکلی از "لقاح خارج رحمی" (IVF) - است. در این روش رویان‌ها در آزمایشگاه ایجاد می‌شوند و بعد در رحم زن کاشته می‌شوند.

بر خلاف IVF معمولی، در این روش پزشکان چند سلول را از رویان‌های آماده شده جدا می‌کنند، تا جنسیت آن را تعیین کنند، و تنها رویان‌هایی را در رحم می‌کارند که جنسیت مطلوب را داشته باشند.

این روش موفقیتی نزدیک به 100 درصد در انتخاب جنسیت جنین دارد، اما هزینه آن بیشتر است، و نسبت به روش جدا کردن اسپرم، از لحاظ فیزیکی فشار بیشتری به زن می‌آورد.

به گفته پژوهشگران هیچکدام از این دو روش بر جنین در حال رشد اثر بدی ندارد.

دکتر جیان می‌گوید: "در بررسی ما، بیماران تقریبا به طور مساوی هر یک از این روش‌ها را انتخاب کردند. PGD سخت‌تر است، اما ممکن است بیماران با انجام این روش بخواهتد از میزان اندک عدم قطعیتی که در روش جدا کردن اسپرم وجود دارد، پرهیز کنند."

ممنوعیت در بریتانیا

انتخاب جنسبت نوزاد به دلایل غیرپزشکی در بریتانیا ممنوع است و 80 درصد مردم نیز با این ممنوعیت موافقند، اما در آمریکا در حال حاضر قانونی در این باره وجود ندارد.

شورای اخلاق زیستی رئیس جمهوری آمریکا در مورد جنبه‌های اخلاقی انتخاب جنسیت نوزاد به دلایل غیرپزشکی به بررسی پرداخته است، اما تا به حال گزارشی در این باره منتشر نکرده است. نگرانی‌های فعلی این است که این روش به عدم تعادل جنسیتی بینجامد، و در مورد روش PGD، رویان‌های انسانی ضمن انجام این عمل از بین بروند.

دکتر جیان می‌گوید: "یکی از نگرانی‌های اصلی، تقویت کلیشه‌های جنسی است. اینکه ممکن است تمایل بیشتری به داشتن بچه پسر وجود داشته باشد."

اما در بررسی جیان و همکارانش زنان آمریکایی تمایل بیشتری به داشتن پسر یا دختر نشان ندادند؛ حتی زنانی که بچه نداشتند ترجیح یکسانی به داشتن دختر یا پسر ابراز کردند.

"انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا" در حال حاضر نگرانی درباره به وجود آمدن عدم تعادل جنسیتی مصنوعی ندارد و جدا کردن اسپرم را به عنوان روشی برای جور شدن جنس بچه‌ها در خانواده‌ها توصیه می‌کند.

نظر این انجمن درباره PGD این است که گرچه این روش بی‌خطر است، اما نگران است که استفاده از این روش به دور انداختن رویان‌های ناخواسته بینجامد، و به همین علت از حمایت اولیه از این روش دست برداشته است.

جیان امیدوار است که این بررسی موضوع انتخاب جنسیت نوزاد در افکار عمومی مطرح کند

به نظر او هم برای کلینیک‌های ناباروری و هم برای جامعه مهم است در حالیکه تکنولوژی‌های تعیین جنسیت نوزاد هر روز رایج‌تر می‌شوند، استفاده‌های قابل قبول انتخاب جنسیت نوزاد به دلایل غیرپزشکی تعیین شوند.

LiveScience

کد خبر 140017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز