همشهری‌آنلاین: نخستین جشنواره وبلاگ‌هاو سایت‌های موسیقی عصر جمعه، 17 تیر با حضور جمعی از اهالی موسیقی، اعضای‌هیئت مدیره خانه موسیقی و داوران این جشنواره و رئیس خانه هنرمندان در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار و برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند

به گزارش همشهری‌آنلاین این مراسم که با اجرای خوب علیرضا پورامید همراه بود، ابتدا با سخنان سجاد پورقناد،‌ دبیر جشنواره،  آأغاز شد که گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه داد و گفت که  نزدیک به 60 اثر به دفتر جشنواره رسید.

او با تاکید بر استقلال جشنواره وبلاگ‌ها و عدم وابستگی آن به هیچ نهادی از خانه موسیقی و معاونت اجتماعی شهرداری تهران به خاطر حمایت از این جشنواره قدردانی کرد.

در ادامه داریوش پیرنیاکان، به عنوان سخنگوی خانه موسیقی با تاکید بر گستردگی اهدافی که در اساسنامه خانه موسیقی پیش‌بینی شده است،‌ از جمله هدف‌های این نهاد موسیقایی را کمک به گسترش رسانه‌های موسیقی ذکر کرد و کمک به وبلاگ‌ها و راه‌اندازی این جشنواره را از جمله هدف‌های این نهاد عنوان کرد.

محمدرضا فیاض هم به عنوان نماینده هیئت داوران به ایراد سخن پرداخت و بیانیه هیئت داوران این جشنواره را برای حاضران قرائت کرد.

در بیانیه هیئت داوران که به ترتیب الفبا به امضای پیمان سلطانی، آروین صداقت‌کیش،حمیدرضا عاطفی، محمدرضا فیاض، سید ابوالحسن مختاباد و آقای مطلایی (داور عکس) رسیده آمده است:

نگاهی ولو به اجمال به مجموع آمار بازدیدکنندگان سایت‌ها و وبلاگ‌های حوزه‌ی موسیقی در ایران و مقایسه آن با شمارگان نشریات مکتوب این عرصه، آشکارکننده نکته مهمی است: جفاکارانه است این میدان فراخ را «مجازی» بنامیم و آن کوچه کم تردد- و البته پراهمیت- را حقیقی؛ حقیقت اصلی اینجاست که به مدد دستاوردهای فن آورانه، برای نخستین بار سپهر عمومی گسترده‌ای بر فراز حیات موسیقایی ایران شکل گرفته که در آن جوان هنرجوی موسیقی در شهرستانی دور همان اندازه می‌تواند به ایفای نقش بپردازد که شناخته شده‌ترین چهره‌‌های هنری پایتخت. اهمیت موضوع زمانی افزوده می‌شود که در نظر داشته باشیم که این حوزه‌ی همگانی، دیگر نه بر مبنای تک‌گویی، که با تضارب آرا و سلیقه‌ها ساخته می‌شود. این دنیای تنها به اصطلاح «مجازی»، به راستی چهارراهِ پرترددِ آرا وآمال و گرایش‌هاست.

آیا این افق گسترده اطلاعات و مباحثات و تمایلات رنگارنگ، به ارتقای حیات موسیقایی ایران یاری خواهد رساند؟ این پرسشی نیست که پاسخ از پیش آماده‌ای داشته باشد؛ فردا از کنش‌های امروز ساخته می‌شود؛ بر این مبنا، هیئت داوران کوشیده با معرفیِِ کوشندگان اثرگذارتر این حوزه، به نوبه خود در غنای هرچه بیشتر فرآیندهای موسیقایی کشور، گامی برداشته باشد.
ما داوران «نخستین جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران» ، پس از بررسی آثار منفرد رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره و رصد بخشی از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی فارسی زبان، پیش از هر چیز اعلام می‌داریم که بررسی‌های صورت گرفته‌ به ویژه در بخش‌های شش گانه به جز وبلاگ و وب‌سایت برگزیده، بیشتر بر محتوای اثر فرستاده شده متمرکز بوده است. علاوه بر این چون در بخش وبلاگ و وبسایت برگزیده روش بررسی بر اساس رصد هیات داوران بوده است غیر ممکن نیست اگر واحدی از چشم ما پنهان ما مانده باشد؛ این موضوع به‌ویژه در مورد وبلاگ‌ها احتمال بیشتری دارد.

ما داوران این جشنواره اعلام می‌داریم با وجود اینکه فراوانی فعالان حوزه‌ی مجازی و تعدد دیدگاه‌های موجود در این حوزه بسیار فراتر از حد انتظار ما بود، اما تولیدمحتوا متناسب با آن فراوانی نیست. به بیان دیگر اکنون مولفان و خلاقان در این دنیا بخشی اندک از کل فعالان را تشکیل می‌دهند.

بر این اساس کمیته‌ داوران که با هدف بهبود بخشیدن به روندهای موجود در جهان مجازی موسیقی از طریق برگزیدن برخی نمونه‌های برتر دست به انتخاب از میان آثار فرستاده شده و موجود زده است ذکر چند نکته را ضروری می‌داند:
نخست؛ ضمن اذعان به اینکه دنیای مجازی روش‌های مخصوص به خود را دارد و شیوه‌های انتقال اطلاعات در آن هنوز در حال تکمیل شدن است و با در نظر گرفتن این که فضای مجازی با وجود عمر کم تغییرات بسیار سریع و عمیقی را تجربه می‌کند؛ ما معتقدیم که افزایش دانش تخصصی و -در بعضی موراد- عمومی موسیقی به بهبود کیفیت محتوایی یاری زیادی خواهد رساند.
دوم؛ با احترام به فضای تجربه‌گرایانه‌ی کنونی در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی توجه فعالان این حوزه را به تعمق در آثار و روش‌های همکاران غیر فارسی زبان و نویسندگان نشریات کاغذی جلب می‌کنیم. چرا که معتقدیم این انتقال تجربیات به توانمندتر شدن کل جریان کمک خواهد رساند.

سوم؛ توجه شما را جلب می‌کنیم به این که دنیای موسیقی‌نویسی مجازی که زیرمجموعه‌ای خُرد از نویسندگی در جهان مجازی است، خودش شاکله‌ی خود را تعریف می‌کند. بنابراین هیچ چیز به اندازه‌ی ارزشمندی محتوای ارائه شده و خلاقیت در روش‌های ارائه‌ی آن اعتبارش را افزایش نمی‌دهد. از این گذشته یادآوری می‌کنیم که اگر به اندازه‌ی کافی خلاق باشیم ممکن است حتا روش‌های اعتبار آفرینی جدیدی را هم معرفی کنیم. بدین ترتیب بهتر است بی‌هراس تجربه کنیم و از بازخوردها بیاموزیم و روندها را بهبود ببخشیم.

چهارم؛ هر چند امروزه از امکنات بی‌بدیل تعامل در فضای اینترنت برای بهبود محتوا کمتر استفاده می‌شود و تا آنجا که می‌دانیم خوانندگان کمتر رغبتی به مشارکت در مورد محتوای یک مطلب دارند، اما از نظر دور ندارید که متن‌های نوشته شده در فضای مجازی برخلاف نمونه‌های کاغذیشان می‌توانند پویا بوده و براساس نظرات جدید مداوم اصلاح شوند.
پنجم، با همه ی رشد فن‌آوری، نقش دانش و آگاهی موسیقایی در ساختار محتوای با ارزش نه تنها کمرنگ نشده است بلکه بررسی‌های ما نشان داد که هر کجا ترکیبی از توانایی‌های فن‌آورانه با دانشی درخور ترکیب شده، لاجرم نتیجه‌ای قابل توجه یافته است.

هیات داوران «نخستین جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران» ضمن تشکر از همه‌ی شرکت‌کنندگان در جشنواره و سپاس از برگزارکنندگان و حامیان، توجه مسئولان امر را به اهمیت این حوزه از انتشارات جلب کرده و یادآوری می‌کند که موسیقی‌نویسی مجازی امروز دست‌کم از لحاظ کمی برتری انکارناپذیری به نشر سنتی درباره‌ی موسیقی یافته، هر چند به لحاظ کیفی وضعیت را تقریبا برعکس می دانیم، شایسته است که از این پس توجه بیشتری،از طریق به رسمیت شناختن و استفاده‌ی با رعایت حقوق معنوی از دست‌آورد‌های فعالان آن، به این حوزه معطوف شود تا از لحاظ کیفی نیز جایگاهی بهتر بیابد.

سپس  گروه "مهتاب رو" به سرپرستی وصال عربزاده و خوانندگی وحید تاج قطعاتی را در دستگاه اصفهان اجرا کردند و در پایان افراد زیر جوایز و لوح تقدیر را از دست اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی دریافت کردند:

بخش مقاله: نفر برگزیده علی شریفی، با تقدیر از شاهین مهاجری و علی نوربخش
بخش نقد: امیر علی پور
بخش مصاحبه: کامیار صلواتی
بخش گزارش: راحله سجودی گیلوایی
بخش عکس: کوروش جوان
سایت برگزیده: وبسایت موسیقی ایرانیان
بخش جنبی: سمیه قاضی زاده (یادداشت)، آزاده فضلی (مصاحبه)، تقدیر از راضیه غنجی (مصاحبه) و صبا رادمان (گزارش)

کد خبر 139810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز