پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

آیدا ابوترابی: «با فشار دادن یک دکمه، حافظۀ سوژه فعال شد.با فشار دوبارۀ دکمه،حافظه غیرفعال شد.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 609

سوژه هم‌اکنون چیزی را به خاطر نخواهد سپرد.» نظرتان دربارۀ جمله‏‌هایی که خواندید چیست؟ به‌نظر شبیه فیلم ‏های تخیلی است، نه؟

این‌که بتوان حافظه را کنترل کرد تا در زمان مشخصی به کار بیفتد و دیده‎ها و شنیده ‏ها را ضبط کند و سپس آن را متوقف کرد تا دیگر چیزی را ضبط نکند.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 609

مسئلۀ یادگیری و حافظه همیشه یکی از موضوع‌‏های جالب برای متخصصان مغز و اعصاب بوده است. گروهی از دانشمندان سال‏ها روی این موضوع کار کرده‎اند که حافظۀ انسان چه‏طور کار می‏کند.

آنها مرتب موش‏های آزمایشگاهی را بررسی و تأثیر عوامل مهم را بر حافظه‎شان ثبت کرده‏اند. مثلاً متوجه شدند چه غذاها یا رفتارهایی باعث تقویت حافظه می‎شود.

در تحقیقاتی تازه، محققان به بررسی بخشی از مغز موش‎ها به نام «هیپوکامپ» و نقش آن در یادگیری پرداخته‌اند. هیپوکامپ بخشی از مغز است که حافظۀ کوتاه‌مدت را به حافظۀ بلندمدت تبدیل می‎کند.

دانشمندان در این آزمایش با دست‌کاری اعصاب دو منطقه از هیپوکامپ موش، توانستند حافظه‏ اش را تا مدتی از کار بیندازند و دوباره فعال کنند؛ به‌طوری که خاطرات قبلی را به‌یاد آورد. موش در مداری قرار می‏ گرفت که اگر اهرم درست را فشار می‎داد، جایزه می‏ گرفت.

سپس برای مدتی حافظه‏اش از کار می‏افتاد، به‌طوری که نمی‏توانست اهرم صحیح را که از آن، جایزه گرفته بود، به‌یاد آورد؛ اما بعد با تحریک هیپوکامپ توانست این موضوع را به‌خاطر آورد. دانشمندان امیدوارند بتوانند از این روش در درمان بیمارانی که به فراموشی مبتلا شده‏اند، استفاده کنند.

کد خبر 139668
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز