همشهری آنلاین: پیشنهاد آمریکا مبنی بر استقرار سیستم دفاع موشکی در کشور‌هایی که در گذشته عضو پیمان ورشو بوده‌اند تهدیدی آشکار علیه روسیه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزای‌های ریانووستی و اینترفاکس، ژنرال ولادیمیر پوپووکین رییس بخش فضایی ارتش روسیه،که مسوولیت یافتن موقعیت موشک‌ها برعهده آن است، روز دوشنبه 22 ژانویه (2 بهمن) ضمن بیان مطلب فوق افزود: تحلیل ما حکایت از آن دارد که اتقرار یک سیستم راداری در جمهوری چک و یک سیستم استقرار دفاع موشکی در لهستان آشکارا تهدیدی را علیه روسیه ایجاد خواهد کرد.

دو روز پیش (روز شنبه) نخست وزیر جمهوری چک از استقرار یک سیستم راداری در این جمهوری در چارچوب سیستم دفاع موشکی جهان خبر داد.

ایالات متحده آمریکا مذاکراتی را با جمهوری‌های سابق بر این کمونیست چک و لهستان برای استقرار سیستم دفاع موشکی در شرق اروپا انجام داده است ، این کشور‌ها که پیش از این عضو پیمان ورشو بودند اکنون در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) عضویت دارند.

آمریکا در نظر دارد تنها یک سیستم راداری در جمهوری چک نصب کند و سیتم‌های پرتاب موشک را در لهستان.

تلاش‌های آمریکا در استقرار سیتم‌های دفاع موشکی در اقمار سابق اتحاد جماهیر شوری(کشور‌هایی که سلبق بر این در بلوک شرق عضویت داشتند) که اکنون اغلب آن‌ها از اعضای ناتو محسوب می‌شوند،همواره انتقادات روسیه را برانگیخته و سبب شده تا خاطرات دوران جنگ سرد در اذهان مردم زنده شود.

پس از اعلام اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آمریکا ،اندری کوکوشین یکی از روسای پیشین شورای امنیت ملی روسیه که اکنون ریاست کمیته روابط با جمهوری‌های سابق شوروی در دومای (مجلس) روسیه را عهده دار است،نسبت به اتخاذ تصمیمی جهت مقابله به مثل با این تصمیم آمریکا هشدار داده است.

درحالی که مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند این سیستم موشکی برای دفاع از اروپا در برابر موشک بین قاره‌ای،که ممکن است از نقاط دیگر جهان شلیک شوند، استقرار می‌یابند، روس‌ها معتقدند که استقرا این موشک‌های دفاعی آمریکا در شرق اروپا تعادل نظامی در این قاره را برهم خواهد زد و دوره‌ای از رقابت گسترده تسلیحاتی را در پی خواهد آورد.

ناتو سازمان دفاعی- نظامی بلوک غرب بود که پس از جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از نفوذ سیاسی -نظامی اتحاد جماهیر شوروی و کشور‌های بلوک شرق تاسی شده بود.کشور‌های بلوک شرق نیز سازمان کشور‌های عضو پیمان ورشو را در مقابل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) به منظور جلوگیری از نفوذ غرب در بلوک شرق تاسیس کرده بودند. 

کد خبر 13963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز