همشهری آنلاین: "سد کارون 4 " بلندترین سد بتنی کشور با ارتفاع 230 متر است که در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله 180 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد.

سد کارون 4

همزمان با جشن خودکفایی سدسازی سد و نیروگاه کارون 4؛ بلندترین سد بتونی کشور  با حضور رئیس جمهور در استان چهار محال و بختیاری به طور کامل به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی دولت، سد کارون4 شامل چهار واحد نیروگاهی هر یک به ظرفیت 250 مگاوات است.حجم مخزن این سد 2/2 میلیارد متر مکعب آب است که در زمان کنونی 100 درصد حجم مخزن پر است.

این سد بالادست ترین سدی است که بر روی رودخانه کارون ساخته شده است و در پایین دست آن سدهای کارون 3، کارون 1 و مسجد سلیمان در دست بهره برداری هستند.

"سد کارون 4 " بلندترین سد بتنی کشور با ارتفاع 230 متر است که در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله 180 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد.

در تمام مراحل ساخت این سد، از کمترین توان خارجی بهره گرفته شده و از این رو سد کارون 4 لقب بومی ترین سد کشور را گرفته است.

آبگیری این سد در پنجم فروردین 89 به دست رئیس جمهور انجام شد. با بهره برداری از این سد، از حداکثرپتانسیل برق‌آبی این رودخانه عظیم که پر آب ترین رودخانه ایران است، استفاده می شود.

هم اکنون سه واحد نیروگاه برق آبی کارون 4 در حال بهره برداری هستند و نیروگاه کارون 4 از زمان بهره برداری اولین واحد در آذرماه سال 89 تا کنون بیش از 700 هزار مگاوات ساعت انرژی پاک برق آبی تولید کرده است.

طی سال گذشته و در کمتر از 3 ماه سه واحد نیروگاه کارون 4 هر یک به ظرفیت 250 مگاوات آماده بهره برداری شده‌اند که نصف زمان معقول در سایر پروژه‌ها و در نوع خود بی‌نظیر است.

سد 230متری کارون 4 که بلندترین سد بتنی دوقوسی کشور محسوب می شود با هدف تنظیم آب رودخانه کارون به میزان 7/3 میلیارد متر مکعب در سال و نیروگاه 1000 مگاواتی آن با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان 2107 گیگاوات ساعت ساخته شده است.

همچنین رودخانه کارون پر آب‌ترین رودخانه ایران بوده که از سلسله جبال زاگرس سرچشمه می‌گیرد و در پایین دست بند انحرافی گتوند وارد دشت خوزستان می‌شود و نهایتاً به خلیج فارس می پیوندد. در دهه‌های اخیر پتانسیل تولید برق این رودخانه مورد توجه خاص واقع شده و اقدامات گسترده‌ای برای بالفعل کردن این توانائی صورت پذیرفته است. از جمله این اقدامات احداث سری سدهای کارون جهت کنترل سیلاب‌های این رودخانه و تولید انرژی برق آبی از کیلومترهای 377 تا 747 رودخانه است.

راه‌های جایگزین کارون 4 در استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان لردگان واقع و قسمتی از طرح نیز شامل راه‌های جایگزین کارون 3 در استان خوزستان است. اجرای خطوط لوله نفت نیز در محدوده سد کارون 4، در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است.

کد خبر 139608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز