گروه بورس: مدیرعامل بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام کارنامه بهاری بازار سهام، از عرضه قریب‌الوقوع 60هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، حسن قالیباف اصل دیروز در جمع خبرنگاران، ضمن اعلام آمار عملکرد بازار سهام در بهار امسال، گفت: ارزش بورس تهران در پایان خرداد ماه امسال با 3.5 درصد رشد نسبت به پایان اسفند سال 89 از 111 به 115 هزار میلیارد تومان رسید.

اثر همایش‌ها بر بازار سهام

مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد: 2 همایش تامین مالی و پذیرش شرکت‌ها که در بهار امسال به ابتکار بورس برگزار شد تاثیری مطلوب بر عملکرد بازار و ارتقای سطح آگاهی مدیران شرکت‌های حاضر در بورس و خارج از بورس برجای گذاشت. او با ارائه آمار تامین مالی انجام‌شده از طریق بازار سرمایه گفت: سال گذشته هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از طریق بورس انجام شد اما این رقم در بهار امسال به 2 هزار میلیارد تومان رسید؛ یعنی به دوبرابر کل عملکرد پارسال رسید. او به پذیره‌نویسی سلب حق‌تقدم شرکت سرمایه‌گذاری امید اشاره کرد و توضیح داد: این شرکت توانست در یک فرایند 3ماهه 500 میلیارد تومان نقدینگی جدید جمع‌آوری کند. او گفت: پس از برگزاری سمینار فرصت‌های پذیرش در بازار سرمایه هم 26 شرکت عمدتا خصوصی درخواست پذیرش خود را به بورس اعلام کردند. مدیرعامل بورس اعلام کرد: شرکت‌های نفت جی، بانک انصار، نفت سپاهان، لیزینگ پارسیان، بهمن دیزل، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، داروسازی دانا و حتی شرکت گز سکه اصفهان با سرمایه حدود 8میلیارد تومانی نیز تقاضای پذیرش خود را پس از همایش پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه ارائه کرده‌اند.

4 شرکت در آستانه ورود به بورس

مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد: درخواست پذیرش 26شرکت به بورس ارائه شده که از این میان 4 شرکت در مرحله درج در تابلو معاملات قرار دارند. بانک‌های پاسارگاد و انصار، تجارت الکترونیک پارسیان و حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس شرکت‌هایی هستند که به‌زودی سهامشان در بورس تهران عرضه خواهد شد.مدیرعامل بورس درباره نحوه عرضه سهام بانک پاسارگاد توضیح داد: با اصلاح دستور‌العمل پذیرش شرکت‌هایی نظیر بانک پاسارگاد که سهام شناور آنها در حد میزان قانونی است می‌توانند بدون عرضه اولیه و فقط با گشایش نماد وارد بورس شوند.

تکذیب اختلاف با خصوصی‌سازی‌

مدیرعامل شرکت بورس در مورد عرضه سهام شرکت‌های دولتی گفت:‌ سهام شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه شیراز در مرحله آماده‌سازی برای ورود به بورس قرار دارند درصورتی که اتفاقی رخ ندهد تا 2 ماه آینده اقدامات پذیرش به پایان می‌رسد.قالیباف اصل ضمن تکذیب وجود اختلاف بین بورس و سازمان خصوصی‌سازی‌ تاکید کرد:‌ امسال، تاکنون هیچ عرضه اولیه‌ای از طریق بورس انجام نشده است، درحالی‌که بودجه و برنامه سازمان خصوصی‌سازی‌ برای پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان است.

او تاکیدکرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ برنامه عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت را دنبال می‌کند هرچند در کمیته‌ای که بین سازمان خصوصی‌سازی‌ و مجموعه نفت تشکیل شده نماینده‌ای از بورس حضور ندارد ولی مسئولان بورس، جلسات جداگانه‌ای را با سازمان خصوصی‌سازی‌ تشکیل داده‌اند و تا حدی در جریان پیشرفت امور هستند. او ابراز امیدواری کرد مشکلی که پارسال در عرضه نشدن سهام پالایشگاه شازند به‌وجود آمد امسال تکرار نشود. او در پاسخ به این پرسش که آیا اکثر واگذاری‌ها در فرابورس انجام می‌شود، گفت: آمار 60هزار میلیارد تومانی که در سازمان خصوصی‌سازی‌ برای پذیرش شرکت‌ها درنظر گرفته شده تنها مربوط به شرکت‌هایی است که باید در بورس عرضه شوند.

قراردادهای آتی ارز

قالیباف اصل گفت: پارسال مطالعات مربوط به تشکیل بازار قراردادهای آتی ارز انجام شد و این طرح به سازمان بورس فرستاده شد. تا آنجا که من اطلاع دارم این موضوع در کمیته فرعی شورای بورس به تصویب رسیده و ظاهرا شورای بورس هم با آن موافق است بنابراین اگر طرح مزبور در شورا به تصویب نهایی برسد بازار قرارداد آتی ارز نیز تشکیل خواهد شد. او توضیح داد: تشکیل بازار این نوع قراردادها علاوه بر اینکه به شرکت‌ها در مدیریت ریسک ارز کمک می‌کند در جذب سرمایه‌گذاران خارجی - که مسئله و ریسک ارزی همواره یکی از دغدغه‌های آنهاست‌- مؤثر خواهد بود بنابراین شرکت‌ها می‌توانند ریسک ارزی خود را مدیریت کنند.

توضیح درباره نحوه محاسبه شاخص

مدیرعامل بورس در مورد مشکلات پیش‌آمده در محاسبه شاخص، توضیح داد:‌ در محاسبه شاخص بورس طی ماه گذشته اشکالاتی به‌وجود آمد در همان مقطع از شرکت فناوری بورس برای این مشکل توضیح خواسته شد و توضیح آنها بورس را قانع کرد که اشتباه انسانی و غیرعمدی در اشکال به‌وجود آمده دخیل بوده‌است. بر این اساس کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان بورس اوراق بهادار و شرکت مدیریت فناوری بورس تشکیل شد تا بر نحوه محاسبه و اعلام شاخص نظارت کند.

دلایل افت بورس در بازارسهام

قالیباف‌اصل در پاسخ به پرسش برخی رسانه‌ها درباره میزان تاثیر مسائل سیاسی، اعلام کرد: عوامل مختلفی ازجمله اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بر بازار اثر می‌گذارند ولی نمی‌توان گفت بورس یک بازار سیاسی است زیرا سیاست فقط یکی از این مولفه‌های مؤثر در بازارسهام است. او گفت: در افت بازار سهام مسائلی ازجمله ماجرای تعیین نرخ سود، نوسان نرخ ارز و سکه و نوسان قیمت‌های جهانی اثر گذاشتند، بنابراین عوامل اقتصادی مؤثر بر بازار بیش از مسائل دیگر در نزول مقطعی بورس نقش داشته است. قالیباف اصل با انتقاد ضمنی از بی‌ثباتی روی‌داده، در بازارهای موازی، نظیر بازار ارز تاکید کرد:‌ سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری به ثبات سیاست‌ها نیاز دارند، لذا باید در تصمیم‌گیری‌ها ثبات وجود داشته باشد، در غیراین صورت دید سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت می‌شود.

کد خبر 139573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز