زینت مرادی‌نیا* به‌رغم افزایش روزافزون نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی که با معرفی ابزارهای جدید تامین مالی و تنوع بخشی به گزینه‌های پیش روی هم سرمایه‌گذاران و هم استفاده‌کنندگان از منابع مالی، جایگاه مناسبی را در بازار سرمایه کسب کرده‌اند، اما هنوز هم از بسیاری از قابلیت‌های موجود و ممکن، حتی در چارچوب قانون تجارت فعلی، استفاده نشده است.

بورس

یکی از ابزارهای مغفول مانده در تامین مالی، اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام یا قابل معاوضه با سهام است. باتوجه به مفاد سیاست‌های پولی و اعتباری نظام بانکی کشور در سال 1390 مبنی بر اینکه نرخ سود علی‌الحساب اوراق مشارکت حداکثر یک واحد درصد بالاتر از نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های متناظر خواهد بود و نبود جذابیت احتمالی اوراق فوق با نرخ‌های مزبور برای سرمایه‌گذاران، با افزودن گزینه‌های دیگر به اوراق مشارکت و افزایش حق انتخاب خریداران، فروش اوراق مزبور در نرخ‌های موجود تسهیل خواهد شد.

برخورداری از یک سود تضمین‌شده بدون ریسک از یک سو و امکان بهره‌مندی از مزایای احتمالی افزایش قیمت سهام تا سررسید از سوی دیگر، اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام یا قابل معاوضه با سهام را دارای ویژگی تدافعی - تهاجمی کرده و خواست طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران را تامین خواهد کرد.

* عضو هیأت‌مدیره شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین

کد خبر 139445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز