همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه گفت: اغلب مادران با تصور غلط، مصرف زیاد شیر در کودکان خود را خوب می‌دانند، این در حالی است که مصرف بیش از حد شیر و لبنیات به علت وجود کلسیم از جذب آهن جلوگیری می‌کند و احتمال بروز کم خونی در کودکان را افزایش می‌دهد.

مصرف بی رویه لبنیات، جذب آهن در بدن را مختل می کند

دکتر ضیاء الدین مظهری درگفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: کودک با خوردن شیر و لبنیات،بی‌حوصله شده که این امر باعث کم‌شدن اشتها در طول روز می‌شود.

وی افزود:با توجه به موثر بودن شیر در رشد کودکان، وجود کلسیم در آن، جذب آهن را مختل می‌کند که این امر احتمال بروز کم‌خونی را افزایش می‌دهد.

مظهری به افرادی که مبتلا به کم‌خونی هستند، هشدار داد و گفت:این دسته از افراد باید از مصرف ماست و دوغ همراه با وعده غذایی و چای و قهوه بعد از غذا خودداری کنند و همچنین همراه کردن ویتامین C در غذا، امکان جذب آهن را برای آنها افزایش می‌دهد.

مظهری با توصیه به مادران درخصوص مصرف قطره‌های آهن برای کودکان خود، گفت:مادران باید این امر را به طورجدی برای کودک خود بعد از شش ماهگی پی‌گیری کنند، ما متاسفانه برخی از مادران با تصور نادرست درخصوص اینکه آهن رنگ مینای دندان را تغییر می‌دهد، از آن استفاده نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف آهن در کودکان، باعث تقویت سیستم دفاعی بدن،افزایش قدرت یادگیری و تسریع در افزایش قد و وزن کودک می‌شود.

* استفاده غیرمجاز از ویتامین D خطرناک است

مظهری درخصوص بیماری کم‌خونی و اهمیت آن، افزود: با توجه به اینکه خون وظیفه هدایت اکسیژن به تمام سلول‌ها و تامین انرژی آنها را دارد؛ وجود کم خونی علاوه بر کاهش توان مقاومتی بدن در مقابل بیماری‌ها، باعث بی حوصلگی، تپش قلب، تنگی‌نفس، دیدن خواب‌های ناخوشایند و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

این متخصص تغذیه، یکی از روش‌های پیشگیری از کم‌خونی را استفاده از ویتامین D دانست و عنوان کرد: استفاده غیرمجاز این ویتامین،می‌تواند خطرناک باشد؛ لذا بهترین روش برای جذب ویتامین D، قرار گرفتن در زیر نور آفتاب است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز،مرغ و ماهی و همچنین استفاده از میوه‌های تازه می‌تواند از بروز کم خونی جلوگیری کند.

کد خبر 139070
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز