گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از عرضه سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در اواخر هفته آینده خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، هر چند واگذاری سهام 2 باشگاه پرطرفدار فوتبال به یک جنجال تبدیل شده و مدت‌هاست به نتیجه نرسیده اما به‌نظرمی‌رسد این بار با پافشاری سازمان خصوصی‌سازی‌ شمارش معکوس عرضه سهام پرسپولیس و استقلال آغاز شده است.حداقل در طول 5 سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس و رسانه‌ها بارها بر اجرای سیاست‌های اصل 44 و لزوم واگذاری سهام این دو باشگاه تاکید کرده بودند اما گوش‌شنوایی دراین باره وجود نداشت و سازمان تربیت بدنی نیز اساسا اهمیتی برای این حرف‌ها قائل نبود و اعتقادی به واگذاری سهام این دو باشگاه نداشت، در چنین شرایطی از سال 84 مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ هرسال وعده می‌دادند که تا پایان سال سهام این دو باشگاه عرضه خواهد شد اما هر بار به بهانه‌های مختلف عرضه سهام این دوباشگاه به تعویق می‌افتاد تا اینکه ابتدای سال‌جاری مجلس هم وارد عمل شد و بر خلاف سیاست‌های اصل 44 طرح دولتی ماندن این دو باشگاه را تصویب کرد. طرح چنین مصوبه‌ای در مجلس که به‌طور آشکار مغایر با سیاست‌های اصل 44 بود، اعتراض شدید کارشناسان را برانگیخت به‌طوری که بلافاصله پس از این مصوبه، سید مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ صراحتا اعلام کرد که سهام این دو باشگاه باید براساس سیاست‌های اصل 44 واگذار شود. این اظهارنظر به معنای آن بود که هیچ مصوبه دیگری نمی‌تواند موضوع واگذاری سهام این دو شرکت را ملغی کند چرا که قانون اصل 44 بالاتر از مصوبات اجرایی دیگر است.

پس از این ماجرا سازمان خصوصی‌سازی‌ موضوع واگذاری سهام باشگاه‌های ورزشی را پیش برد و توانست سهام باشگاه راه‌آهن را درچند روز گذشته درفرابورس عرضه کند، اگرچه سهام این شرکت فروخته نشد اما عرضه سهام این باشگاه نشان داد که سازمان خصوصی‌سازی‌ عزم خود را برای آغاز خصوصی‌سازی‌ در صنعت ورزش جزم کرده است. بر همین اساس روز گذشته اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری از عرضه سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در آخر هفته آینده خبر داد و گفت:موضوع واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال شنبه هفته آینده برای بررسی نهایی به هیات واگذاری می‌رود و پس از تصویب قیمت پایه، سهام این دو باشگاه در آخر هفته به فروش خواهد رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از سهام این‌دو باشگاه فروخته خواهد شد گفت:100 درصد سهام این 2باشگاه درفرابورس فروخته خواهد شد. غلامی در مورد روش قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه پر طرفدار فوتبال گفت:روش قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه براساس ارزش روز خالص دارایی‌ها و فقط براساس برند 2 باشگاه انجام شده است و در نهایت قیمت پایه هر سهم در هیات واگذاری در روز شنبه مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد.

کد خبر 138988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز