چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱

آوا زمانی: بدن ما در روز به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‏گرم کلسیم نیاز دارد.

هفته نامه دوچرخه شماره 608

-خب که چی؟! شیر و ماست بخوریم این مشکل حل می‌‎شود دیگر!

*من که نگفتم ما باید کلسیم بخوریم؛ گفتم باید در روز ۱۰۰۰ میلی‎گرم کلسیم به بدنمان برسانیم.

-خب!

*خب به جمالت! دانشمندان برای چی این میزان را مشخص کرده‌اند؟

-آنها دانشمندند دیگر، باید این چیز‌ها را دقیق بگویند!

*این‌که بله، اما ما هم باید از نتیجه تحقیقات آنها استفاده کنیم. باید ببینیم واقعاً در روز چه قدر کلسیم مصرف می‌‎کنیم و این میزان آیا با نیاز بدنمان همخوانی دارد یا نه؟

- خب این کار را باید چه جوری انجام بدهیم؟

*خیلی راحت. متخصصان تغذیه توانسته‏اند میزان کلسیمی را که در هر ماده غذایی وجود دارد اندازه‏گیری کنند. کافی است کمی تحقیق کنی و جدول آن را به دست بیاوری. بعد محاسبه کنی که آیا در برنامه غذایی‏ات به اندازه کافی کلسیم مصرف می‌‎کنی یا نه.

-حالا نمی‌شود یک کمش را بگویی؟!

*در همین حد بدان که ماست خیلی بیشتر از شیر کلسیم دارد و کشک بیشتر از ماست؛ انواع شیر‌ها (پرچرب و کم چرب) هم میزان کلسیمشان متفاوت است. انواع سبزیجات و میوه‏‌ها هم کلسیم دارند.

-چه جالب!

*آره، اگر هنوز مشتاق نشده‌ای بروی سراغ جدول کلسیم، بهتر است بدانی که زیره هم کلی کلسیم دارد!

- نه بابا! زیره دیگر برای چی؟ حالا چه‌قدر کلیسم دارد؟

* خودت برو ببین، مطمئنم که برایت جالب است!

کد خبر 138987

برچسب‌ها