ابتدای هفته جاری سهام باشگاه راه آهن به‌عنوان نخستین باشگاه ورزشی در فرابورس عرضه شد اما هیچ کس حاضر به خرید این میزان سهام نشد، قرار است 100 درصد سهام پرسپولیس و استقلال نیز در آخر هفته بعد عرضه شود اما بیم آن می‌رود که اتفاقی که برای سهام راه آهن افتاد برای سهام این 2 باشگاه نیز تکرار شود.

ss-pirouzi

بر همین اساس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با هاشم بوذرجمهری مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات که سهام راه آهن را در فرابورس عرضه کرد.

  • به‌نظر شما چه مولفه‌هایی در عرضه موفق سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال مهم است؟

باید توجه داشت که سهام باشگاه‌های ورزشی به‌عنوان یک صنعت جدید برای نخستین بار در بازار سرمایه عرضه شد به همین دلیل این صنعت نیاز به معرفی بیشتری دارد و بهتر است با برگزاری مراسم معارفه سهام باشگاه‌های ورزشی و نحوه درآمد زایی آنها بیشتر به فعالان بازار سرمایه معرفی شود، چرا که بازار سرمایه هیچ شناختی از این صنعت ندارد و نمی‌داند چه پتانسیل‌هایی در این صنعت به لحاظ سود آوری وجود دارد.

  • گفته می‌شود گران بودن سهام باشگاه راه آهن یکی از دلایل فروخته نشدن سهام این باشگاه بود. این موضوع صحت دارد؟

از نظر من هم همین طور است و این موضوعی است که باید در مورد سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال هم درنظر گرفته شود. در واقع قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه بسیار مهم است و نقش کلیدی در ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران دارد. اگر می‌خواهیم باشگاه‌های ورزشی متحول شوند و با انگیزه ملی فعالیت کنند باید راه خصوصی‌سازی‌ این باشگاه‌ها را هموار کنیم.

  • دلیل فروخته نشدن سهام راه‌آهن چه بود؟

قیمتی که برای سهام این شرکت درنظر گرفته شده بود با توجه به میزان بدهی‌های قابل توجه این شرکت قیمت بالایی بود.

  • سازمان خصوص‌سازی،‌ براساس مدل قیمت‌گذاری برند، سهام این 2 باشگاه را قیمت‌گذاری کرده، از نظر شما این روش درستی برای ارزش‌گذاری سهام باشگاه‌هاست؟

به‌نظر می‌رسد که این روش صحیحی باشد چراکه باشگاه‌ها از دارایی‌های زیادی برخوردار نیستندو بازیکنان و برند اصلی باشگاه بخش اصلی ارزش آن باشگاه را تشکیل می‌دهد اما باید در مدل‌های قیمت‌گذاری همه جوانب سنجیده شود.

کد خبر 138984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز