سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

خیلی روزها شده که از خورشید متنفر شده‌ام.

هفته نامه دوچرخه شماره 608

وقتی گرمم بوده، وقتی از شیشه ماشین صاف خورده توی چشمم، وقتی...و همه این مواقع حتی به یاد زمستان هم نبودم که چقدر به گرمایش نیازمندم و حتی فکر نکردم که اگر نباشد زندگی هم نیست و آرزو کرده‌ام که خورشید دیگر نباشد. این خنده‌دار نیست؟

رقم‌های خورشیدی

خورشید ستاره ای زرد رنگ با اندازه متوسط است که فاصله آن از زمین 149 میلیون و 680 هزار کیلومتر است. با این فاصله،مدت رسیدن نور از خورشید به زمین ۴۹۹ و نیم ثانیه است.

قطر خورشید حدود 109 برابر زمین است و حجم آن 1299400 برابر حجم زمین. یعنی حدود یک میلیون و 300 هزار زمین را می‌توان داخل آن جا داد!

رنگ خورشید

نور خورشید همه رنگ های رنگین‌کمان را دارد و به طور کلی سفید است. منتها انرژی تابشی خورشید از بخش زرد- سبز به ما می‌رسد، چون که جو برای خورشید مثل یک صافی عمل می‌کند و فقط انرژی تابشی این بخش را عبور می دهد. در نتیجه خورشید ممکن است زرد یا نارنجی به نظر برسد.

با استفاده از منشور که نورها را جدا می کند و آنها را گسترش می دهد، می‌توان رنگ های نور خورشید را مشاهده کرد. البته فقط هفت رنگ رنگین کمان رنگ های خورشید نیستند و در فاصله‌های بین این رنگ‌ها سایه‌های رنگی زیادی وجود دارد. طبیعت آن‌قدر رنگ تولید کرده که بشر هنوز نتوانسته برای آنها نامی انتخاب کند.

موسیقی خورشید

خورشید که تاکنون منبع الهام صدها آهنگ و ترانه بوده، خودش موسیقی تولید می‌کند.

ستاره‌شناسان دانشگاه شفیلد دریافته‌اند که حلقه‌های مغناطیسی که از لایه خارجی اتمسفر خورشید دور می‌شوند، مانند سیم‌های سازها ارتعاش خاصی دارند.

دانشمندان توانسته‌اند با تبدیل ارتعاش‌های مشهودِ این حلقه‌ها و افزایش فرکانس آنها به صدایی که برای گوش انسان قابل شنیدن باشد، صدایی جدید تولید کنند.

پروفسور «رابرتوس فون اشینبرگن»، سرپرست این گروه تحقیق فیزیک خورشیدی در دانشگاه شفیلد گفته است این واقعاً حیرت‌آور و زیباست که چنین صداهایی را برای اولین بار از چنین منبع عظیم و قدرتمندی می‌شنویم و این نوعی موسیقی است، چون هارمونی دارد.

کد خبر 138957
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز