همشهری آنلاین: نمایندگانی از اتحادیه آفریقا در پرتوریا تشکیل جلسه دادند تا درخصوص تلاش های میانجیگرانه برای پایان دادن به 4 ماه جنگ در لیبی بحث و تبادل نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پرتوریا، این نشست در حالی انجام شد که سفر ماه گذشته 'جاکوب زوما' رییس جمهوری آفریقای جنوبی به طرابلس به منظور دستیابی به توافق برای پایان دادن به جنگ در لیبی بی‌نتیجه ماند.

طبق این گزارش، سران کشورهای موریتانی، اوگاندا و مالی و همچنین وزیر امور خارجه کنگو برازاویل با زوما دیدار کردند و این در حالی است که نیروهای مخالف حکومت لیبی اعلام کردند که انتظار دارند به زودی پیشنهادی از جانب 'معمر قذافی' دیکتاتور این کشور دریافت کنند که راهگشایی برای پایان دادن به جنگ باشد.

هیچ یک از رهبران آفریقایی قبل از ورود به محل برگزاری این نشست که پشت درهای بسته انجام شد، صحبتی نکردند.

'زیزی کودوا' سخنگوی زوما اعلام کرد که هیات مزبور از اتحادیه آفریقا خواستار دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز برای بحران لیبی هستند.

وی به خبرنگاران گفت: معتقدیم که گفت و گوی سیاسی، تنها راه دستیابی به راهکاری صلح آمیز برای بحران جاری در لیبی است.

کودوا در عین حال خاطر نشان کرد که زوما در این نشست هیات آفریقایی را در جریان ملاقات خود با قذافی در طرابلس قرار می دهد.

زوما در لیبی نتوانست به اختلاف بین دیکتاتور لیبی و نیروهای مخالف حکومت این کشور پایان دهد.

مخالفان در لیبی همچنان بر کناره گیری قذافی از قدرت قبل از موافقت با هر گونه توافقی تاکید دارند.

از سویی وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که رهبران اتحادیه آفریقا در این نشست، تلاش های لازم برای تضمین آتش بس، تامین کمک های بشردوستانه، محافظت از اتباع خارجی و ایجاد اصلاحات 'ضروری برای از میان برداشتن علل بحران جاری' را مورد بررسی قرار می دهند.

طبق این گزارش، بسیاری از رهبران اتحادیه آفریقا از جمله زوما علنا از حملات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) علیه رژیم قذافی انتقاد کرده اند.

زوما پیشتر در ماه جاری این ائتلاف را به سوء استفاده از قطعنامه سازمان ملل که توجیه گر حملات ناتو بوده است، متهم کرد.

وی گفت که ناتو با دنبال کردن راهبرد تغییر رژیم در لیبی، از تمرکز قطعنامه سازمان ملل بر مساله محافظت از جان غیرنظامیان، منحرف شده است.

کد خبر 138717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز