مدیرعامل سابق بورس اوراق بهادار ضمن تحلیل شرایط کنونی بازار سهام به سهامداران توصیه می‌کند؛ خویشتندار باشند، چون بورس به‌دلیل برخورداری از ظرفیت‌های عدیده‌ همچنان گزینه اصلی سرمایه‌گذاری و جلب پس‌اندازهای مردمی است.

بورس

 علی رحمانی در گفت‌وگو با فارس، به‌طور تلویحی تشکیل حباب قیمت در سهام برخی شرکت‌ها و تنش‌های سیاسی اخیر را به‌عنوان متهم اصلی نوسان قیمت‌ها در بورس معرفی می‌کند.

  • آقای رحمانی! تاثیر سیاست‌های جدید بانک مرکزی در بازار سهام را مهم می‌دانید؟

بانک مرکزی که این روزها با چالش‌هایی در 2بازار طلا و ارز روبه‌رو شده، اگر پیشنهاد سال86 بورس اوراق بهادار، مبنی بر تشکیل صندوق‌های ارز و طلا را می‌پذیرفت هم‌اکنون صدها صندوق فعال می‌توانستند نقش بسزایی در تثبیت شرایط ارز و سکه و هدایت نقدینگی‌های جامعه داشته باشند.

  • یعنی بانک مرکزی تنها متهم ماجراست؟

البته تنها بخشی از شرایط کنونی حاکم بر بورس، ناشی از کاهش سود شرکت‌ها و نوسان نرخ ارز است. فارغ از آثار این عوامل مؤثر، قیمت سهام تعدادی شرکت‌ها هم از حداکثر نرخ طبیعی عبور کرده و گاه به بالاترین حد ممکن رسیده، این دسته از شرکت‌ها به تعدیل قیمت نیاز دارند و قیمت هرسهم آنها به مرور تعدیل خواهد شد.

  • از نظر شما آیا بازار مسکن همچنان می‌تواند تهدیدی برای رونق بورس باشد؟

هرچند بازار مسکن در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ محدودی روبه‌رو شده، اما در این بازار سنتی و رقیب اصلی بورس، نقدینگی قابل توجهی وجود ندارد.

  • ظاهراً مسائل سیاسی هم تا حدی بر بروز رکود مقطعی در بورس دخیل بوده، این نظر را قبول دارید؟

دولت فعلی، از بورس حمایت‌های مناسبی را به عمل آورده، اما رویدادهای اخیر سیاسی به نوبه‌خود بر روند شاخص‌ها اثر منفی گذاشته است.

  • سهامداران در این شرایط باید چه رویه‌ای را در پیش گیرند؟

هر چند در این وضع قیمت سهام تعدادی از شرکت‌ها به سقف رسیده اما به نظرم همچنان صنایع و شرکت‌هایی در بورس حضور دارند که از شرایط بنیادی مناسبی برخوردار هستند و از جمله سهام محکم بازار به شمار می‌روند. در این اوضاع و احوال سرمایه‌گذاران بهتر است خویشتندار باشند و از رفتارهای احساسی و تصمیم‌گیری‌های از سر خستگی پرهیز کنند، چون بدون اغراق باید گفت؛ بورس به‌دلیل برخورداری از ظرفیت‌های پیدا و پنهان عدیده‌ای که دارد گزینه اصلی سرمایه‌گذاری و جلب پس‌اندازهای مردمی است.

  • آیا انتشار و توسعه ابزار جدیدی مانند صکوک می‌تواند به رونق بازار سرمایه کمک کند یا خیر؟

بله. نکته‌ اساسی این است که بورس فقط محدود به سهام شرکت‌های سهامی عام نیست و می‌تواند محل اصلی اوراق بدهی مانند انواع صکوک، اوراق مشارکت و دیگر ابزارها هم باشد. بررسی وضعیت بازارهای سرمایه دیگر کشورها نشان می‌دهد حجم معاملات اوراق بدهی در بورس چندین برابر اوراق سهام است، بنابراین در شرایط خاکستری با افزایش انواع صکوک و سایر اوراق مالی می‌‌توان به ریسک‌زدایی بازار سرمایه کمک کرد.

کد خبر 138483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز