سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران ژاپنی سه شنبه 21 ژوئن اعلام کردند یک آندوسکوپ به صورت یک کپسول با موتور داخلی با کنترل از راه دور ساخته‌اند که می‌تواند، در طول لوله گوارش "شنا کند."

endoscope

به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران موفق شدند به عنوان این گام برای کاربرد بالینی بوسیله این کپسول شبیه به بچه قورباغه تصاویری از درون معده و روده بزرگ یک فرد بردارند.

این گروه دانشمندان می‌گویند این مورد اولین باری است که این آندوسکوپ ریز که به طور خودکار حرکت می‌کند، به طور موفقیت‌آمیزی از بخشی از دستگاه گوارش به بخشی دیگر فرستاد می‌شود، و تصاویری از درون روده بزرگ برمی دارد.

این وسیله با نام مستعار "Meramaid" (پری دریایی) حدود یک سانتی‌متر قطر و 4.5 سانتی‌متر طول دارد و دارای یک دسته مغناظیسی هدایت‌کننده است که امکان کنترل دقیق مسیر و محل آن را می‌دهد.

دکترها از از یک جوی ستیک برای کنترل حرکات این کپسول استفاده می‌کنند، و این حرکات را بر روی یک صفحه مونیتور تماشا می‌کردند. این کپسول را می‌توان برای معاینه معده بلعید یا برای معاینه روده بزرگ از راه مقعد به بالا فرستاد.

نتایج این پژوهش که ثمره همکاری میان دانشگاه ریوکوکو و کالج پزشکی اوساکا بود در کنفرانس بین‌المللی بیماری‌های گوارشی در شیکاگو، ایلینویز در ماه مه اعلام شد.

ایجاد این آندوسکوپ کپسولی از دهه 1980 شروع شد و در دهه 2000 به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت. اما در آن هنگام این کپسول نمی‌توانست به خودی خود حرکت کند و برای حرکت به انقباض‌های عضلانی لوله گوارش تکیه داشت.

این کپسول خودرانشی برای اولین بار در سال 2009 در معده سگ مورد آزمایش قرار گرفت و از آن هنگام به بعد در آن تغییر شکل داده شده و کوچکتر شده است.

"پری دریایی" در کالج پزشکی در حومه اوساکا برابر رسانه‌های ژاپنی به نمایش درآمد.

کد خبر 138311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز