گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: نخستین وزیر وزارتخانه تازه ‌تأسیس ورزش و جوانان فردا به بهارستان می‌رود تا سرانجام، امر ورزش و امور جوانان در یک مجموعه تصمیم‌گیری، آن هم در سطح وزارتخانه گنجانده شود.

سازمان ملی جوانان

وزارت ورزش و جوانان در نتیجه انحلال و ادغام ماموریت‌های سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تشکیل شده است. اما از ابتدا در اغلب اظهارنظرها در مجلس و دولت، وزنه ورزش بر جوانان غلبه می‌کرد؛ تا جایی که پس از طرح نام‌هایی چون علی سعیدلو آخرین رئیس سازمان تربیت‌بدنی و همچنین حبیب کاشانی مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس تهران، اکنون حمید سجادی هزاوه، معاون سازمان منحل‌شده تربیت بدنی و رئیس مرکز توسعه ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای برای تصدی وزارت ورزش و جوانان به صحن مجلس می‌رود و حتی گفته شده است که اگر سجادی رأی اعتماد مجلس را جلب نکند، علی دایی از گزینه‌های مطرح برای این وزارتخانه خواهد بود!

اگرچه قرار بود وظایف سازمان ملی جوانان بخش مهمی از شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان باشد اما به‌نظر می‌رسد در مشاجره‌های کلان سیاسی-ورزشی، موضوع جوانان کمترین هزینه‌ای است که از آن صرف‌نظر شده است، یا دست‌کم به اندازه شایستگی این موضوع به آن توجه نمی‌شود.

یا برنامه ندارد یا غفلت شده

نورالله حیدری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز پیش از این تأکید کرده بود که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، خلأ جدی در رابطه با مسائل جوانان احساس می‌شود.
او تأکید کرد: نام این وزارتخانه ورزش و جوانان است و نباید تنها منحصر به فعالیت‌های ورزشی شود.حیدری با بیان اینکه برنامه‌های وزیر معرفی‌شده در حوزه جوانان، از پرسش‌های جدی مجلس است، ادامه داد: مجلس باید به دقت توانمندی‌های سجادی را در حوزه جوانان دنبال کند تا بداند وزیر پیشنهادی اعتقادی به جوانان در برنامه‌هایش ندارد یا از روی غفلت به این موضوع بی‌توجهی شده است.

تنفس مصنوعی به «جوانان»

پیش از تعطیلی نیمه خرداد90 در میانه بحث‌های دولت و مجلس بود که یک انتصاب در مجموعه پاستور بار دیگر موازی‌کاری حلقه‌های زیرمجموعه ریاست‌جمهوری را با وزارتخانه‌ها، سر زبان‌ها انداخت.
دهم خرداد، در حکمی دبیر «شورای‌عالی جوانان» منصوب شد تا بی‌سر و صدا، سازمان ملی جوانان به وضعیت سال76 خود بازگردد که به نام شورای‌عالی جوانان نامیده می‌شد.انتصاب همایون حمیدی که پیش از این در اسفند 88 به‌عنوان معاونت هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شده بود؛ واکنش نمایندگان مجلس را برانگیخت.مجید نصیرپور سردهایی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی با تأکید بر اینکه به سایه رفتن موضوعات جوانان با تشکیل وزارت ورزش و جوانان، قابل پیش‌بینی بود، درباره انتصاب حمیدی گفت: بعد از رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی، شورای‌عالی جوانان حق فعالیت ندارد و دولت نمی‌تواند با موازی‌کاری، وزاتخانه‌ای را که مصوبه قانونی دارد، تضعیف کند.

بازگشت به سال76

رئیس‌جمهور حکم انتصاب همایون حمیدی را به‌عنوان دبیر شورای‌عالی جوانان مستند به «بند 15ماده 4 اساسنامه شورای‌عالی جوانان مصوب 6مرداد 1371 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» کرد.
ششم مرداد سال71 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شورای‌عالی جوانان را (به ریاست رئیس‌جمهور) تأسیس کرد. نخستین دبیر شورای‌عالی جوانان، مرتضی میرباقری بود.در جلسه شماره416 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در هشتم مهر 86 موضوع بازنگری در اساسنامه شورای‌عالی جوانان مطرح شد و با ایجاد تشکلی به‌صورت سازمانی اجرایی برای پیشبرد مأموریت‌های مربوط به جوانان، با نام «مرکز ملی جوانان» موافقت شد و این سازمان به ریاست میرباقری تأسیس شد. سال1379 براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مرکز ملی جوانان به سازمان ملی جوانان تبدیل شد و ریاست آن کماکان بر‌عهده میرباقری و پس از او در دولت هشتم بر عهده رحیم عبادی بود.

در دولت نهم محمدجواد حاج‌علی‌اکبری با حکم احمدی‌نژاد رئیس سازمان ملی جوانان شد و به ساختمان این سازمان در بلوار آفریقا راه یافت.مهردادبذرپاش در دوم مرداد۱۳۸۸ طی حکمی به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس این سازمان منصوب شد. پس از برکناری بذرپاش، حرف و حدیث‌ها درباره انتصاب فرحناز ترکستانی به این سمت مطرح شد اما خیلی زود ترکستانی تکذیب کرد و گفت که به‌دلیل بیماری از پذیرش این مسئولیت خودداری می‌کند. پس از ماه‌ها بی‌سرپرستی سازمان ملی جوانان، اکنون از همایون حمیدی به‌عنوان رئیس شورای‌عالی جوانان و هم به‌عنوان سرپرست سازمان ملی جوانان نام برده می‌شود؛ سازمانی که تنها تا فردا وجود خواهد داشت.اکنون با انتصاب یک رئیس تازه برای شورای‌عالی جوانان، به‌نظر می‌رسد که موضوع به‌حاشیه‌رفته «جوانان» در وزارت تازه تأسیس ورزش و جوانان، در کالبدی تازه به مجموعه ریاست‌جمهوری در خیابان پاستور بازگردد.

کد خبر 138072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز