شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

وقتی جوان و سلامت هستیم از عواملی که می‌توانند در رشد و حفظ سلامتی‌مان مفید باشند بی‌اطلاع هستیم اما به مرور زمان و کسب تجربه، آگاهی‌مان نسبت به این مسائل بیشتر می‌شود و با ورود به جاده پیری، دائم برای یافتن راه‌های جدید برای حفظ سلامتی و محافظت خود از آسیب‌ها و بیماری‌ها تلاش می‌کنیم.

ویتامینD از جمله موادی است که برای تقویت و استحکام استخوان‌ها و مفاصل ضروری است. ویتامینD به‌طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما باید از راه دیگر نیز آن را کسب کنیم تا نسبت به دریافت کافی آن اطمینان حاصل کنیم؛ به‌ویژه زمانی که پیر شده‌ایم و دیگر بدن‌مان قادر نیست ویتامینD کافی بسازد. کودکان برای ساخت و بزرگسالان برای حفظ استخوان‌هایشان به ویتامینD نیاز دارند. افرادی که سطح ویتامینD بدنشان پایین است دارای تراکم استخوان پایین هستند؛ در نتیجه در دوران پیری بیشتر در معرض شکستگی و ترک‌های استخوانی قرار دارند.

ویتامینD در کجا یافت می‌شود؟

شما می‌توانید ویتامینD مورد نیاز خود را از نور خورشید، غذا و مکمل‌های ویتامینی دریافت کنید.نور خورشید: پوست شما از طریق اشعه ماورای بنفش خورشید، ویتامینD می‌سازد. با این وجود مقدار ویتامینی که بدن شما دریافت و ذخیره می‌کند، به زمان روز، موقعیت و رنگدانه‌های پوست شما بستگی دارد. برای مثال، احتمالا شما در یک بعد از ظهر تابستان در جنوب بیشتر از یک روز بهاری در شمال کشور ویتامینD کسب می‌کنید. همچنین، به‌طور طبیعی در افراد دارای پوست سفید بیشتر از افرادی که دارای رنگدانه‌های تیره‌تر هستند، ویتامینD ساخته می‌شود، با این وجود، تماس زیاد با نور خورشید یک فاکتور خطر برای ابتلا به بیماری‌های دیگر است. از این رو، برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست بسیاری از مردم از روش‌های دیگر برای تأمین ویتامینD مورد نیاز بدن خود استفاده می‌کنند.

غذا: اگرچه به‌نظر می‌رسد که غذا روش آسانی برای تأمین ویتامینD مورد نیاز بدن است اما مواد غذایی محدودی دارای این نوع ویتامین هستند. شیر، آب پرتقال، شیرسویا، برخی غلات و ماهی‌های چرب نظیر ماهی آزاد و تن حاوی ویتامینD هستند. برچسب‌های مواد غذایی را مطالعه کنید تا از میزان ویتامینD موجود در مواد غذایی خریداری شده اطلاع یابید.

مکمل‌ها: برای اطمینان از دریافت ویتامینD کافی، مکمل‌ها می‌توانند بسیار مفید باشند. شما می‌توانید مکمل‌های ویتامینD را به همراه یا بدون غذا میل کنید. برای تعیین میزان مناسب مصرف مکمل باید محاسبه کنید که چه مقدار ویتامینD از طریق غذا دریافت می‌کنید. پزشک‌تان می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند.

چه مقدار ویتامینD نیاز دارید؟

میزان ویتامینD مورد نیاز به سن بستگی دارد. میزان توصیه‌شده توسط بنیاد پوکی استخوان آمریکا به شرح زیر است:
افراد زیر 50سال، روزانه 400‌تا 800 واحد بین‌المللی
افراد بالای 50 سال، روزانه 800‌تا 1000 واحد بین‌المللی
افراد پیرتر، حداکثر 4000 واحد بین‌المللی در روز
ویتامینD شما را از ابتلا به سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی، پرفشاری خون، ‌ام‌اس، آرتروز استخوان و پوکی استخوان‌ها محافظت می‌کند. با چند دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تلاشی آگاهانه برای مصرف ویتامینD از طریق غذا، استخوان‌ها و مفاصل شما سلامت‌تر و قوی‌تر خواهند شد.

ایزاین آرتیکلز
ترجمه: اعظم محمودوند

کد خبر 137807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز