مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین-زهره بانی: نام سیاره کیوان به لاتین ساترن به معنی خدای کشت و زرع است

سیارات منظومه شمسی

از بسیاری جهات کیوان به برجیس (مشتری) شباهت دارد اما خیلی از مشتری کوچک‌تر است. کیوان دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی است. سیاره کیوان هم مانند برجیس یک سیاره گازی است. در زیر ابرهای متان، هیدروژن و هلیم، آسمان کیوان به تدریج متراکم شده تا تبدیل به مایع می‌شود و اقیانوسی بزرگ از مواد شیمیایی مایع را می‌سازد.

more  آشنایی با منظومه شمسی

کیوان کم چگالی‌ترین سیاره منظومه خورشیدی است و قسمت اعظم آن از هیدروژن و هلیم تشکیل شده است که سبک‌ترین عناصر جهان هستند و همین امر باعث شده که کیوان سبک‌ترین سیاره‌ای باشد که ما می‌شناسیم. به علت همین سبکی جاذبه هم در آن کم است وعلیرغم بزرگی این سیاره، وزن در آن کم است.

کیوان سیاره سبک وزنی است و سریع می‌چرخد، کیوان مانند سیارات دیگر نمی‌چرخد و مانند مشتری در وسط بازتر است و در بالا و پایین باریک می‌شود.

حلقه‌های کیوان

کیوان را همه از روی حلقه‌هایش می‌شناسند. گرچه سیارات دیگر مانند مشتری، اورانوس و نپتون هم حلقه‌هایی دارند اما حلقه کیوان برای مشاهده کنندگان جذاب‌تر و قابل رویت‌تر است. حلقه‌های زیبای کیوان حدود 273266 کیلومتر وسعت دارد که به طور خیره کننده‌ای نازک است. در مجموع کیوان 7 حلقه دارد که به نام حلقه‌های A تا G نامگذاری شده‌اند.

حلقه‌های کیوان جامد نیستند و از ذرات یخ، غبار و سنگ تشکیل شده‌اند. این حلقه‌ها توسط اقمار کیوان که به دور آن در چرخش‌اند در جای خود حفظ می‌شوند. جاذبه این قمرها همچنین باعث می‌شود که بین این حلقه‌ها فاصله‌هایی دیده ‌شود.

سیاره کیوان

وزن در سیاره کیوان

از آنجا که کیوان از زمین بزرگ‌تر است باید وزن در این سیاره بیشتر از زمین باشد اما بنا به دلایلی که توضیح داده شد این اختلاف به اندازه‌ای که تصور می‌کنید نیست. وزنه‌ای که روی زمین 32 کیلوگرم است روی سیاره کیوان وزن آن 34 کیلوگرم می‌شود.

قمرهای سیاره کیوان

کیوان 53 قمر اصلی و 9 قمر موقت دارد. شناخته شده‌ترین قمر کیوان، تایتان نام دارد که دومین قمر بزرگ در منظومه خورشیدی، بعد از قمر مشتری (گانیمد) است. قمر تایتان از سیاره تیر بزرگ‌تر است. از دیگر اقمار کیوان می‌توان به اطلس، گالیپسو، انسلادوس، یاپتوس، جانوس، میماس، فوئب، و تتیس اشاره کرد.

کد خبر 137739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز