مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

سمیه شرافتی: «چه شد که به این حال و روز افتادم؟! » ؛یکی از همین روزها که تصویر تمام قدتان را در آینه می‌بینید، از خود این سؤال را می‌پرسید.

ترازو

اما با طرح این سؤال باز هم فعالیت نامرتب و اشتهای زیادتان را مقصر نمی‌شمارید بلکه آن را به حساب افزایش سن می‌گذارید. گمان می‌کنید که در هر صورت پس از 30سالگی سوخت و ساز بدن به شیوه شگفت‌آوری کاهش می‌یابد ولی پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که زنان در فاصله 30 تا 40 سالگی به‌طور متوسط سالانه نزدیک به نیم‌کیلوگرم به وزنشان افزوده می‌شود

چند روز پیش رئیس مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام افزایش ابتلا به سرطان‌های مختلف در افراد چاق گفت: حدود 17درصد افراد کشور یعنی حدود 12میلیون نفر دچار اضافه وزن هستند که 80درصد این آمار مربوط به زنان است.

دکتر عبدالرضا پازوکی، اظهار داشت: اختلال در سیکل ماهانه، ایجاد کیست‌های تخمدان، رویش موهای زائد و حتی نازایی از عوارض این معضل در زنان چاق است.این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: شیوع سرطان‌هایی از جمله لوزالمعده، پستان، روده‌بزرگ، کلیه، رحم وتخمدان در بیماران چاق بیشتر دیده می‌شود. دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عوامل چاقی در زنان را مربوط به چند عامل می‌داند و به همشهری می‌گوید: نفس ازدواج به‌خصوص در زنان یک عامل چاق‌کننده است و همچنین تغییرات هورمونی و به‌دنبال آن زایمان و دوران بارداری و شیردهی. به گفته وی مشکل اصلی این است که در این میان توصیه‌های اغراق‌آمیزی به زنان باردار می‌شود که باید مواد غذایی بیشتری مصرف کنند که مبادا جنین رشد کافی نداشته باشد. یک خانم باردار یک دهم بیشتر از زمانی که باردار نیست به مواد غذایی احتیاج دارد و یا در زمان شیردهی یک چهارم نسبت به سایر مواقع باید بیشتر مواد غذایی مصرف کند ولی متأسفانه میزان مصرف مواد غذایی در این دو مرحله از زندگی زنان بسیار اغراق آمیز است. دکتر کیمیاگر در ادامه می‌افزاید: در این میان تعدادی از زنان در منزل و خانه‌دار هستند که برای گذران اوقات خود به خوردن مواد غذایی روی‌می‌آورند یا هنگام طبخ غذا و با چشیدن انواع غذاها در کنار نداشتن هیچ گونه تحرکی، هر روز به وزنشان اضافه می‌شود.

«چاقی زیاد با عدم تخمک گذاری و ناباروری در زنان همراه است و درصورت حاملگی تأثیرات زیانباری بر سلامت جنین و مادر دارد». این هم جمله‌ای است که دکتر سهیلارنجبر، متخصص زنان به آن اشاره کرده و معتقد است: امروزه با صنعتی شدن، چاقی به‌عنوان عاملی خطرساز و تهدید‌کننده تندرستی، بیش از گذشته به چشم می‌خورد و نه تنها بزرگسالان، بلکه نوجوانان و کودکان را به‌دلیل تغذیه نادرست و مصرف فست‌فودها گرفتار کرده است. درصورتی که پیوسته غذاهای پرچرب و پرکالری خورده شود بدن به آن غذا عادت می‌کند و این روند موجب چاقی می‌شود.

به عقیده وی در این میان هورمون لپتین در بافت‌های سفید چربی تولید می‌شود و پس از ورود به سیستم گردش خون، پیام‌هایی را به مرکز مخصوصی در مغز می‌فرستد تا فرد احساس سیری کند ولی میزان هورمون لپتین در افراد چاق بالا می‌رود و مدارهای مغزی آنان از کار می‌افتد. این در حالی است که ذخیره این ماده در زنان بیشتر از مردان است و برای تنظیم اشتها، افزایش متابولیسم بدن، بلوغ، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از چاقی ضروری است. به گفته دکتر رنجبر درصورتی که چربی بدن کم باشد لپتین نیز کم خواهد بود و سیکل قاعدگی و تخمک‌گذاری به هم می‌خورد.
به گفته وی بیماری‌های قلبی، افزایش کلسترول، فشار خون، خطر تشکیل لخته و سکته‌های مغزی، بیماری دیابت، انواع ورم مفاصل، بیماری‌های کبد و کیسه صفرا، عدم تخمک گذاری، نازایی و ناباروری و سرطان رحم و پستان از جمله عوارض چاقی به‌خصوص در زنان است.

 

کد خبر 137347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز