شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکشنبه 22 خرداد 90 هشتمین سالروز درگذشت گریگوری پک، بازیگر صاحب‌نام سینمای آمریکا است.

گری گوری پک

به گزارش ایسنا، گریگوری پک، بازیگر خوش‌نام هالیوود متولد پنجم آوریل 1916 در کالیفرنیا بود که در شش سالگی پدر و مادرش از هم جدا شدند و سرپرستی او را مادر بزرگش برعهده گرفت.

وی از کالج سن‌دیگو فارغ‌التحصیل شد و به دانشگاه برکلی رفت. بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی راهی برادوی شد تا بخت خود را در عرصه بازیگری تئاتر بیازماید.

گریگوری پک در سال 1944 وارد دنیای هالیوود شد و از همان ابتدا به‌عنوان یک ستاره مورد توجه قرار گرفت؛ به طوری که طی پنج سال چهاربار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر شد.

وی نخستین نقش مهم خود را در سینما با بازی در فیلم "طلسم شده" ساخته آلفرد هیچکاک (1945) تجربه کرد و پس از آن در فیلم‌های معروفی چون "کشتن مرغ مقلد" (1962)، "تعطیلات رمی" (1953)، "اسب کهر را بنگر" (1964) و "برف‌های کلیمانجارو" (1952) بازی کرد.

شخصیتی که او به‌عنوان "آتیکوس فینچ" در فیلم "کشتن مرغ مقلد" بازی کرد، در نظرسنجی انجمن فیلم آمریکا بهترین و محبوب‌ترین قهرمان در فیلم‌های سینمایی تاریخ هالیوود شناخته شد.

در سال 1999 بود که نام وی توسط انجمن فیلم آمریکا در ردیف دوازدهم فهرست بزرگ‌ترین هنرپیشگان مرد تاریخ قرار گرفت.

گریگوری‌ پک آخرین بار در سال 1998 در یک فیلم تلویزیونی به نام "موبی دیک" جلوی دوربین ظاهر شد. وی در سال 1963 برای فیلم "کشتن مرغ مقلد" جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را گرفت و در سال 1968 جایزه انسان‌دوستی آکادمی اسکار را دریافت کرد.

وی جزو طیف بازیگرانی بود که نقش‌های منفی کمی ایفا کرد. "پک" دو بار شخصیت منفی فیلم‌هایش شد؛ بار اول در فیلم "جدال در آفتاب" (1946) و دیگری در فیلم "پسران برزیلی" (1987).

وی در سال 1993 جایزه خرس طلای افتخاری جشنواره برلین را گرفت و در سال 1989 جایزه ویژه جشنواره کن را به خود اختصاص داد.

جایزه افتخاری سزار، چهار جایزه بهترین بازیگر از گلدن گلوب و جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره سن‌سباستین از دیگر افتخارات سینمایی گریگوری پک هستند.

این بازیگر خوش‌نام هالیوود روز 12 ژانویه 2003 در سن 87 سالگی درگذشت.

آکادمی اسکار اوایل ماه جاری با همکاری سرویس پست ایالات متحده اقدام به انتشار تمبر یادبود گریگوری پک کرد تا نودوهفتمین سالروز تولد این بازیگر معروف هالیوود را گرامی بدارد.

این هفدهمین تمبر یادبودی است که سرویس پست آمریکا به‌یاد بزرگان هالیوود منتشر می‌کند و گریگوری پک را در نمایی از فیلم "کشتن مرغ مقلد" به ‌تصویر کشیده است.

کد خبر 137300

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز