همشهر آنلاین: نشست نقدو بررسی ردیف آوازی زنده یاد اسماعیل مهرتاش به روایت محمد منتشری ساعت 18 روز 12 خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

ردیف مهرتاش

 به گزارش همشهری آنلاین "ردیف آوازی موسیقی دستگاهی ایران" روایت "استاد اسماعیل مهرتاش" که با صدای محمد صفار منتشری ضبط و توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است ، با حضور جمعی از اهل آواز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

این جلسه با حضور آقایان علیرضا پور امید(کارشناس مجری)،محمد صفار منتشری(خواننده اثر)، محمد موسوی(مدیر موسسه فرهنگی هنری ماهور و ناشر اثر)،مظفر شفیعی ، داوود فیاضی و سید علی رضا میرعلینقی به عنوان منتقد برگزار خواهد شد.

ردیف آوازی استاد اسماعیل مهرتاش دو ماه قبل با آواز محمد منتشری و با همراهی سه تار هوشنگ فراهانی و تار فخرالدین حکیمی توسط انتشارات ماهور در هشت سی دی منتشر شد.

ردیف اسماعیل مهرتاش که نتیجه‏ ى آموزش او نزد استادان موسیقى ایرانى وهمچنین حاصل خلاقیت ‏هاى او در چارچوب این آموزش‏هاست ردیفى است با ویژگى‏ هایى اغلب متفاوت با ردیف ‏هاى آوازى دیگر. مواردى در آن وجود دارد که در ردیف‏ هاى دیگر یافت نمى‏شود. مثلاً شوشترى منصورى در این ردیف یک آواز مستقل است و به این ترتیب تعداد آوازهاى این ردیف را به ۶ میرساند.

قسمت اعظم ردیف حاضر را محمد منتشرى، متولد ۱۳۲۱، از شاگردان بسیار نزدیک و بااستعداد مرحوم مهرتاش، با استناد به محفوظات شخصى اجرا کرده است. بعضى از قسمت‏هاى این ردیف بر روى نوارهاى ریلى که در کلاس ضبط مى ‏شدند باقى مانده‏ اند و خواننده ‏ى اثر حاضر به پاره‏ اى از آنها دسترسى داشته و توانسته است صحت محفوظات خود را با آنها محک زده نقصان ‏هاى احتمالى را برطرف کند.

 محمد منتشرى نزدیک‏ ترین شاگرد به مهرتاش بوده و قریب ۲۰ سال از نزدیک با وى تماس داشته است؛ به‏ طورى که در دوران کهولت استاد بسیار اتفاق مى‏ افتاده است که وى آوازى از ردیف او یا تصنیفى از ساخته ‏هاى او را که خود وى به‏ علت کهولت فراموش کرده بوده براى او بخواند. محمد منتشرى، صرف‏ نظر از اینکه از بهترین و نزدیک‏ ترین شاگردان مهرتاش بوده، به‏ دلیل اینکه فقط نزد مهرتاش آموزش دیده است، از بیان و لحنى برخوردار است که به اعتقاد گروهی از اهل آواز به لحن آقای مهرتاش بسیار نزدیک است. اگر چه گروهی از اهل آواز معتقدندکه مرحوم مهرتاش اصولا دستگاه نوا و راست پنجگاه را آموزش نمی داد و انتشار این دو دستگاه توسط  اقای منتشری اعتراضات این گروه از شاگردان مهرتاش را هم به دنبال داشته است. 

more منتشری در یادواره استاد مهرتاش و جامعه باربد می‌خواند

این جلسات در سومین شنبه هر ماه و با حضور مجریان ، تولید کننده ، کارشناسان و منتقدین موسیقی برگزار خواهد شد.

این برنامه ساعت 18 روز شنبه 21 خرداد ماه 1390 در فرهنگ سرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، خیابان جلفا،خیابان ارسباران برگزار می‌شود.

کد خبر 137238
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز