چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

مایلید چند سال عمر کنید؟

life

 آیا معتقدید که تصمیم‌گیری در این مورد بر عهده شما نیست و عمر هر کس در تقدیرش نوشته شده است؟ با آنکه همه به قضا و قدر الهی اعتقاد داریم اما تاحدودی زندگی هر کس در دستان خودش است. مطمئنا همه ترجیح می‌دهیم که تقدیر الهی ما را از این جهان ببرد نه عدم‌مراقبت از خودمان. نداشتن فعالیت فیزیکی به علاوه رژیم غذایی نامناسب علت اصلی بیماری‌های رایج دنیای امروز است. کمتر از
60 درصد از جمعیت جهان حتی حداقل فعالیت فیزیکی پیشنهادی را نیز انجام نمی‌دهند و تقریبا 25درصد از افراد بزرگسال کاملا بی‌تحرک هستند. این بی‌تحرکی به شیوع بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی، پوکی استخوان و سایر بیماری‌های مزمن می‌انجامد که معمولا علت مرگ‌های زودرس است. یک واقعیت اثبات شده این است که کیفیت زندگی افرادی که فاقد فعالیت‌های فیزیکی هستند به‌دلیل روبه‌رو بودن با مشکلات جسمی پایین‌تر از افراد فعال است.

حال، صرف‌نظر از قضا و قدر الهی، کارهای بسیاری وجود دارند که ما می‌توانیم برای طولانی‌تر، سلامت‌تر و لذت بخش‌تر کردن زندگی مان انجام دهیم. همواره حفظ تناسب اندام باید یکی از اهداف زندگی‌مان باشد. اما با توجه به فعالیت‌های شغلی و حتی فعالیت‌های زمان فراغت عمدتا نشسته، حفظ تناسب اندام کار دشواری است. ما نه تنها تمام روز را روبه‌روی کامپیوتر می‌نشینیم، بلکه روبه‌روی تلویزیون لم می‌دهیم یا بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهیم. ما تنها در امور اجتماعی که آن هم بیشتر نشسته است از لحاظ اجتماعی فعال هستیم. سیستم حمل‌ونقل مدرن نقش مهمی را در پیشرفت تمدن ایفا کرده اما باعث شده است که ما معنای پیاده روی تا یک پارک، تفریحگاه یا محل کار را فراموش کنیم.

زندگی سریع و پراسترس نیز به یک رژیم غذایی نامناسب منتهی می‌شود. ما وقت کافی برای خوردن یک غذای مناسب نداریم و اغلب به فست‌فود فروشی‌ها متوسل می‌شویم. ساندویچ‌ها و فست‌فود‌ها نمی‌توانند نیازهای تغذیه‌ای ضروری روزانه ما را تأمین کنند و ممکن است برای سلامتی خطرناک باشند. این نوع غذاها حاوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع شده، نمک، قند و سدیم هستند که ناسالم تلقی و باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند. حتی فست‌فودهای کم چرب نظیر سالادها نیز می‌توانند به‌دلیل چاشنی‌هایشان پرکالری باشند.

اگر نگران زندگی‌تان هستید با چند عادت ساده همین امروز شروع به تغییر آن کنید، حتی حداقل فعالیت‌های فیزیکی نیز می‌تواند تا حد زیادی برای سلامتی شما مفید واقع شود. اغلب تصور می‌شود که فعالیت فیزیکی یعنی عضو یک باشگاه ورزشی شدن اما این ایده درست نیست. به جای استفاده مداوم از خودرو یا وسایل حمل‌ونقل عمومی سعی کنید بیشتر پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید. یک فعالیت فیزیکی متوسط تقریبا معادل مصرف 150 کالری در هر روز است. یک پیاده روی 45دقیقه‌ای با سرعت متوسط به معنی مصرف همین مقدار کالری است. به جای تماشای تلویزیون یا انجام بازی‌های ویدئویی می‌توانید به چند فعالیت روزمره مانند شستن شیشه‌ها یا کف زمین، باغبانی، شستن یا واکس زدن خودرو و... بپردازید.

انجام این فعالیت‌ها برای دست‌کم45 دقیقه در روز به‌عنوان یک فعالیت فیزیکی متوسط درنظرگرفته می‌شود. ممکن است ابتدا رعایت یک رژیم غذایی مناسب بسیار دشوار به‌نظر برسد اما مشکل اصلی ما این است که نمی‌دانیم چگونه غذاهای سالم و ناسالم را از یکدیگر متمایز کنیم. در واقع مواد غذایی سالم شامل غذاهای حداقل فرآوری شده است.از خوردن غذاهایی که یک فهرست طولانی از ترکیباتی دارند که قادر به تلفظ اسامی‌شان نیستید پرهیز کنید و بیشتر میوه‌ها، نان و غلات کامل، سبزی‌‌های سبز، گوشت سینه جوجه، برنج قهوه‌ای و... مصرف کنید.

ایزاین آرتیکلز
ترجمه: اعظم محمودوند

کد خبر 136731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز