همشهری آنلاین: سازنده سردیس شهید محمد ابراهیم همت گفت: برای ساخت سردیس یک شهید باید به اصل چهره آن شهید توجه کرد و آنقدر درگیر کار شد تا ویژگی‌های سردیس ساخته شده برای مادر شهید ملموس باشد.

سردیس

به گزارش ایسنا، قدرت الله معماریان، مجسمه‌ساز که در دومین سمپوزیوم مجسمه سازی سردیس شهدای دفاع مقدس در حال ساخت سردیس شهید محمدابراهیم همت است، گفت: زمانی که سردیس شهید همت را می‌سازم سعی می‌کنم یک ارتباط درونی با او برقرار کنم و خود را با حالات چهره آن شهید درگیر کنم تا تسلط بیشتری در کار پیدا کنم.

من شهید را در تمام دوران زندگی‌اش تصور می‌کنم و وقتی به زمان حال می‌رسم شهید برایم آشنا است.

سازنده سردیس شهید همت درباره تفاوت ساخت سردیس یک شهید با مجسمه یک شاعر گفت: برای ساخت سردیس شاعران باید در ویژگی‌های آنها اغراق کنیم تا خصوصیات ظاهری، درونیات آنها را نشان دهد، اما برای ساخت مجسمه شهید باید به اصل چهره توجه کنیم و آنقدر درگیر کار شویم تا سردیس ساخته شده برای مادر شهید ملموس شود. به عقیده من اثر نهایی از سردیس شهید باید مورد تایید خانواده شهدا شود.

وی تاکید کرد: برای ساخت سردیس یا تندیس از یک شهید نیازمند اطلاعات بسیار از آن شهید و هم چنین 3 زاویه دید و عکس از آن هستیم.

قدرت‌الله معماریان در نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی سرداران شهید دفاع مقدس سردیس شهید شیرودی را ساخته بود.

همچنین سازنده سردیس شهید چمران گفته است: شهرت شهید چمران، انتظارات شهروند از ساخت سردیسی فاخر که در خور شان و شخصیت این شهید باشد را بالا برده است.

علی حاجی مرادی، سازنده سردیس شهید مصطفی چمران در دومین سمپوزیوم مجسمه سازی دفاع مقدس با بیان این که سردیسی که از شهید چمران ساخته می‌شود باید پاسخگوی انتظار بسیاری از هنرمندان مجسمه ساز و شهروندان باشد، گفت: شهید چمران علاوه بر حضور در جبهه و رشادت و ایثار، یک شخصیت علمی و مکتبی نیز دارد که باید در ساختن سردیس این شهید ابعاد شخصیتی ایشان لحاظ شود، همین امر فرایند کار و ساخت اثر را سخت‌تر می‌کند.

وی با اشاره به این که شهروندان به راحتی از کنار سردیس شهید چمران می‌گذرند، بلکه با شناختی که از این شهید بزرگوار دارند به دقت آن را زیر نظر می‌گیرند، گفت: به خاطر همین دقت و ظرافت کار، تاکنون چندبار ساخت سردیس را از نو شروع کرده و سبک کار را تغییر داده‌ام.

سازنده سردیس شهید چمران با بیان این که مردم شخصیت شهید چمران را دوست دارند و به ایشان علاقمند هستند، گفت: در همین چند روز برگزاری سمپوزیوم در بوستان ولایت، شهروندانی که از فرایند ساخت سردیس شهید چمران بازدید می‌کردند، نکاتی به من گوشزد کرده‌اند که در خلق ایده اثر بسیار موثر بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد سردیس شهید چمران به گونه‌ای ساخته شود که بتواند گویای تمام ابعاد شخصیتی این شهید 8 سال دفاع مقدس باشد.

دومین سمپوزیوم مجسمه سازی سرداران شهید دفاع مقدس از اول تا 10 خردادماه در محل بوستان ولایت در حال برگزاری است.

 

کد خبر 136547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز