گروه شهری: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از ثبت «التفهیم» ابوریحان بیرونی به زبان فارسی و «خمسه نظامی» در فهرست میراث مستند برنامه حافظه جهانی یونسکو خبر داد.

محمدرضا سعیدآبادی دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کمیته بین‌المللی برنامه حافظه جهانی یونسکو امروز 2 اثر دیگر ایران را در منچستر انگلیس در فهرست میراث مستند حافظه جهانی به ثبت رساند.

او ادامه داد: با ثبت این دو اثر، تعداد آثار ثبت‌شده ایران در فهرست میراث مستند برنامه حافظه جهانی یونسکو به 5 اثر رسید. به این ترتیب ایران در دنیا براساس تعداد آثار ثبت‌شده، رتبه چهاردهم را کسب کرد. این جایگاه در قاره آسیا و اقیانوسیه نیز به چهارم ارتقا پیدا کرد.

وی در توضیح کتاب التفهیم بیرونی گفت: این کتاب در سده پنجم هجری قمری نوشته شده و تنها کتاب ابوریحان بیرونی به زبان فارسی است و روش آن پرسش و پاسخ در حوزه آموزش، نجوم و ریاضیات است. نسخه عربی آن نیز موجود است ولی نسخه فارسی آن در این فهرست به ثبت رسید. این کتاب‌ به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی، روسی و تاجیکی ترجمه شده است و نسخه فارسی آن در گنجینه نفایس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ایران نگهداری می‌شود.

سعیدآبادی همچنین در توضیح کتاب خمسه نظامی، اظهار کرد: این کتاب در سده هفتم هجری قمری نوشته شده و شامل 5 منظومه مخزن‌الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت‌پیکر و اسکندرنامه است. او بیان کرد: خمسه نظامی از دلپذیرترین منظومه‌های عاشقانه در زبان فارسی بوده و به حدی بزرگ است که در پهنه جغرافیای زبان فارسی از هند تا آسیای میانه، قفقاز و آناتولی شهرت یافته و به بیشتر زبان‌های زنده دنیا از جمله آلمانی، روسی، انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی، ترکی، اردو و ارمنی ترجمه شده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: اگرچه خمسه نظامی را با داستان‌هایی مانند «رومئو و ژولیت» شکسپیر مقایسه می‌کنند، اما باید اشاره کرد که نظامی 400 سال پیش از شکسپیر این اثر را سرود. او اظهار کرد: چند نسخه از این کتاب در مکان‌های مختلف ایران از جمله کتابخانه کاخ گلستان، موزه ملی ایران، کتابخانه شهید مطهری، موزه ملک و کتابخانه دانشگاه تهران وجود دارد.سعیدآبادی ادامه داد: این دو اثر از میان 45 اثری که امسال برای ثبت معرفی شده بودند، به ثبت رسیدند. او گفت: در سال 2007 میلادی شاهنامه بایسنقری و وقف‌نامه ربع رشیدی و در سال 2009 مجموعه اسناد اداری آستان قدس رضوی از ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت شدند.

کد خبر 136289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز